2026-07-21, 05:40
Medlem
Helt perfekt. Det här är en win- win. Hoppas varenda jävla butik följer Max exempel. Vi normala konsumenter slipper då beblanda oss med desillusionerade konspirations- antiglobaliserings- preppers.
Citera
2026-07-21, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja det är väl en våt dröm för bankerna och globalisterna, och alla som vill att samhället skall bli ett digitalt fängelse. Och det finns ju många kedjor som stolt basunerar att dom är "kontantfria", så det är väl ingen större överraskning egentligen.

Nu har jag redan bojkottat Max i ett halvt decennium, så jag blir inte drabbad. Främst pga islamister med jihad-vibb bakom luckorna.

Men annars så bojkottar jag alla kedjor och butiker som inte tar cash, så långt det är möjligt. Och hoppas att flera skall göra som jag.

Fast vissa saker går inte att få tag på, och då köper jag i första hand på nätet för att aktivt missgynna mina lokala kontanthatare. Men i vissa fall så blir det också för bökigt, så då kryper jag till korset och betalar med kort istället.

Äter faktiskt inte ute över huvud taget längre, för när man väl har upptäckt hur dålig man blir av alla fröoljor och kemikalier i skräpmaten så är det värt att begränsa sitt liv efter den matsäck man kan få med sig när man är på språng.
Tycker även att det har ett egenvärde att slippa de äckliga och bullriga snabbmatsrestaurangerna, och klientelet som frekventerar dem.

Du skrev typ det jag skulle skriva. Skitmat man blir sjuk av. Kontantfritt så allt styrs in på digital handel som går att styra, reglera, stoppa, begränsa, kontrollera. Skiter i alla butiker som ej tar kontanter. Folk måste få upp ögonen för detta men allt som är "bekvämt" blir deras fängelse i slutändan.
Citera
2026-07-21, 06:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Bojkott... Det är en så otroligt dålig ide på så många plan att ta bort kontanthanteringen i samhället och ersätta med elektronisk valuta.

Hur kan man inte se varför, trots alla exempel i närtid som borde avskräcka från ett kontantlöst samhälle. Måste man förklara igen för femhundrade gången?

Gör det gärna tusen gånger till.

Men jag säger tills dess att någon frågar varför - Betala mer kontant, och sluta besöka ställen som inte tar emot kontanter... Riktigt märkligt beslut av kedjan, men kanske ägs Max av storkapitalet som vill centralisera allt och ha koll på allt och alla och få makt över vad när hur mycket och var folk kan handla, och vilka som får.

Skrev ett kortare inlägg om saken hör om dagen i en annan tråd.
Bra att veta att dom inte vill ta emot kontanter och få kunder

Man bojkottar såna ställen och handlar av någon annan som är mån om sina kunder
Citera
2026-07-21, 06:54
Medlem
halaltarzans avatar
Men även vid dåliga beslut så måste man väl vrida till det till något bra. Kör t.ex. med att det är mer hygieniskt med att personalen inte hanterar smutsiga kontanter.
Citera
2026-07-21, 07:22
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du blir alltså upprörd att du inte längre kan betala med kontanter och ska nu byta restaurang?

Varför kan du inte använda kort som vanligt folk?
Faktum är att ”vanligt folk” inte använder kortbetalning. Att ha kontantlösa samhällen är bara en grej i en liten handfull länder i norra Europa. Internationellt sett använder ”vanligt folk” kontanter.

Svensken måste sluta tro att det svenska kynnet och systemet är något slags allmänt facit på hur mänskligheten ska bete sig. Så är det inte. Sverige är undantaget, inte regeln.

Med det sagt är det naturligtvis upp till Max att välja sina egna villkor. Det är också upp till kunderna att välja var dessa vill äta. Så bör det också vara. Det är heller inte så att kvaliteten på maten skiljer särskilt mycket mellan de olika restaurangkedjorna så det spelar ingen roll, det är samma sörja som serveras på alla kedjesnabbmatshak. Så ifall Max tror att man kommer att tjäna mer på att ta bort kontanthanteringen än vad man kommer att förlora på uteblivna kunder… tja, jag antar att man gjort någon slags kalkyl på det?
Citera
2026-07-21, 07:34
Medlem
Många blattar som arbetar på deras restauranger, det har väl varit mycket svinn i kassan.
Citera
2026-07-21, 08:16
Medlem
Sheepahederns avatar
Bra, ingen kommer prioritera att äta deras skit ändå om det digitala systemet havererar. Deras förlust vid det laget.
Citera
2026-07-21, 08:21
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Den nya betallagen borde så klart även gälla Större kedjor av restauranger och butiker.
Helt värdelöst att ta bort kontanter som betalmedel. Max är iofs redan ett välkänt skitföretag.

Även om den hade gjort det så hade det inte haft någon betydelse då det inte finns något straff för det företag som vägrar.
Citera
2026-07-21, 08:34
Medlem
Niggwards avatar
Tycker det är sjukt man kan neka svensk valuta i Sverige
Citera
2026-07-21, 08:40
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Dom kan göra vad fan dom vill bara dom slutar med den vedervärdiga "dom sänkte momsen" reklamen
Citera
2026-07-21, 08:42
Medlem
Gå någon annanstans och ät.
Eller fråga personalen om dom kan betala och ta emot dina kontanter.
Citera
2026-07-21, 09:15
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Sparar de verkligen så mycket pengar på det här? Hur många rån avstyr de? Finns det någon som gillar att betala med kort som tycker att "gud vad skönt att de slutat ta emot kontanter också"? Är det fler än jag som är upprörda?
Kontanthantering kostar pengar och väldigt få använder kontanter idag. Det är orsaken. Max räknar väl med att de flesta boomers inte köper hamburgare. De åker till gatuköket och köper varm korv med bröd så det kan ju inte vara någon stor del av Max kundbas som använder kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in