2026-07-21, 09:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det är väl inte MIN uppgift att få hans historia att gå ihop? Jag som inte ens tror på den?

Det borde väl i mycket högre grad vara en uppgift för de som anser att hans historia i stort stämmer ?

Att komma fram efter 5-6 sekunder stämmer ju som du förstår inte med att det var folk redan på plats.

Även om du påstår att han har fel i tidsuppfattningen och kommer fram efter 30-60 sekunder kvarstår ju alla andra frågor som jag redan ställt flera gånger - hur han någonsin kan tro att han blivit förväxlad med GM om han springer in i gränden först efter någon minut med massa folk vid mordplatsen och poliser som sprungit in i gränden före honom etc. Se mina tidigare inlägg om detta.

Att anklaga mig för att bortse från saker tycker jag är lite märkligt

Jag tycker snarare det är du som bortser från allt som du inte kan förklara ... detta eftersom du anser att hans historia i stort sett stämmer

För att få en stark teori så bör du såklart se över om det finns några alternativa förklaringar innan du slår fast och beskyller någon?
Likväl som att de som tvivlar också testar GM-hypotesen.
Eller? (och också anledningen till att jag anser att du/ni bortser från saker. Det är inte bara du här.)

Materialet medger ju inte att allt kan förklaras i detalj/sekund för sekund.

Att ni med SE som GM omöjligt kan se förväxlingen som sannolik trots uppgifterna i materialet är sedan länge noterat. Dock blir det ju inte mer än ett tyckande. Jag har också tidigare redogjort för en alternativ förklaring/möjlighet att det inte alls handlar om en lögn.

Här ett meddelande till Kjamfossftw i samma mening
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tror du(likt flera) överskattar vad vi faktiskt vet, vilket är otroligt lite. Bara fragment finns i materialet och där allt inte ens stämmer med verkligheten.
Vidare underskattar du(likt fler) det vi INTE vet.

Vi vet inte om VG var där. Eller den helt okända gärningsmannen "John Doe".
Citera
2026-07-21, 09:59
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Ja, det är inte helt logiskt. Vi ska dock ha med oss att han nyttjade alkohol en hel del och att han antagligen den aktuella kvällen var påverkad. Men det kan ju rent vara att han kommer in på Sveavägen norrifrån efter dådet och tänker att "vafan har jag gjort egentligen? Jag ska gå och erkänna", passerar Sveavägen 44 och tänker att "va, här är ju inga poliser knappt?! Jag går in på min arbetsplats en stund istället.." och så tar det hela fart. Eller något liknande?

Absolut. Spekulerar nu men kanske han och andra som utför monumentala livsavgörande och katastrofala dåd under fylla/drogrus har lite lättare att ursäkta sig, fatta flera impulsiva beslut, låta även efterföljande händelseförlopp utveckla sig organiskt och kanske ljuga även för sig själv: jag ville väl bara skrämma honom/han var oförskämd/alla hatade ju honom. Inte: mitt liv borde vara som hans liv.

Kanske hans avgörande nedgång inleddes när hans impulsiva egoistiska försök att bli lokal hjälte misslyckades och moderaterna sparkade honom. Palme siktar mot FN, Engström sparkas från Täbys moderater.
Citera
2026-07-21, 10:07
Medlem
Kjamfossftws avatar
MOP-spanaren: helt riktigt, vi vet inte, men jag är ändå övertygad om att Engström är GM baserat på helheten, hans närvaro, gula linjen, signalement, agerandet direkt efter och även senare osv. Ser inte hur man ska få bort honom från platsen vilket enligt mig krävs för att få in någon annan. Om någon lyckas med det så är det beundransvärt och då är det bara att pudla.
Citera
2026-07-21, 11:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
MOP-spanaren: helt riktigt, vi vet inte, men jag är ändå övertygad om att Engström är GM baserat på helheten, hans närvaro, gula linjen, signalement, agerandet direkt efter och även senare osv. Ser inte hur man ska få bort honom från platsen vilket enligt mig krävs för att få in någon annan. Om någon lyckas med det så är det beundransvärt och då är det bara att pudla.
"Den gula linjen" är väl specifik bara just för SE? Det "verktyget" går inte att tillämpa på någon annan GM.

Den gula linjen bevisar väl bara att SE kunde se LJ från mordplatsen vilket SE också hävdar att han gjorde?

Jag tror den gula linjen konstruerades som en del i den psyop där efterspelsvittnet SE skulle pekas ut som mördare inför världspressen. Enkla tänkare har svårt att argumentera mot linjer de sett på ett papper och rättar hellre in sig i linjeritarnas led.
Citera
2026-07-21, 11:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Vad föreslår ni som tror på SE-GM för övrig flyktväg efter Regeringsgatan? Genuin fråga.

Jag ser två större alternativ, snabb vänster mot kyrkan och därefter Kammakargatan tillbaka till Sveavägen. Alternativt en större lov upp till Eriksbergsparken, därefter väster på Tegnérgatan och tillbaka till Sveavägen.

Ja flyktvägen är intressant att studera både utifrån okänd GM men även med SE-GM där vi sedan vet att han återvänder till Skandia, vilket avgränsar hans sk. "lov".
Dessvärre har vi inga exakta uppgifter på när han faktiskt återkom till Skandia.
Henry O. säger "ungefär 23:40" samtidigt som han menar på att det är vid 23:30 som en av väktarna ska gå sin rond. Men både Anna-Lisa G. och han är ju på plats då SE kommer tillbaka.

Det som kanske låter sig göras är att räkna på hur stor/liten sk. "lov" han hinner göra för att vara tillbaka ca. 23:40 och alternativet straxt efter 23:30?

Vi har ju också två vittnen vars uppgifter inte riktigt är förenliga med varandra i att det skulle vara samma person de iakttagit. Anki R.(Regeringsgatan) och Sanna T.(Smala Gränd)
Båda iakttar en man som rör sig norr ut (på dessa 2 parallella gator).
Förmodligen görs inte iakttagelserna vid exakt samma tidpunkt, men det är nog osannolikt att samma person sprungit en gata norrut, återvänt och sedan tagit en parallell gata och rört sig norr ut igen.
Än mindre att det skulle ha varit GM som agerat så.
Citera
2026-07-21, 11:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja flyktvägen är intressant att studera både utifrån okänd GM men även med SE-GM där vi sedan vet att han återvänder till Skandia, vilket avgränsar hans sk. "lov".
Dessvärre har vi inga exakta uppgifter på när han faktiskt återkom till Skandia.
Henry O. säger "ungefär 23:40" samtidigt som han menar på att det är vid 23:30 som en av väktarna ska gå sin rond. Men både Anna-Lisa G. och han är ju på plats då SE kommer tillbaka.

Det som kanske låter sig göras är att räkna på hur stor/liten sk. "lov" han hinner göra för att vara tillbaka ca. 23:40 och alternativet straxt efter 23:30?

Vi har ju också två vittnen vars uppgifter inte riktigt är förenliga med varandra i att det skulle vara samma person de iakttagit. Anki R.(Regeringsgatan) och Sanna T.(Smala Gränd)
Båda iakttar en man som rör sig norr ut (på dessa 2 parallella gator).
Förmodligen görs inte iakttagelserna vid exakt samma tidpunkt, men det är nog osannolikt att samma person sprungit en gata norrut, återvänt och sedan tagit en parallell gata och rört sig norr ut igen.
Än mindre att det skulle ha varit GM som agerat så.
Ska vi se den hypotetiska GM-SE som mördaren bör han också slutat springa när han kommit fram till mer folkrika gator och då faller väl omvägen till Riddargatan ganska hårt?

Din "tänkta lov" får därför kortas med tanke på att GM-SE inte kunde springa i polisens sökområde.

Det finns också en svårighet att vara inne och rota runt i förråd på Östermalm då de boende där hade hyfsat bra koll på vad det rörde sig för människor i husen där de bodde.
Citera
2026-07-21, 11:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Absolut. Spekulerar nu men kanske han och andra som utför monumentala livsavgörande och katastrofala dåd under fylla/drogrus har lite lättare att ursäkta sig, fatta flera impulsiva beslut, låta även efterföljande händelseförlopp utveckla sig organiskt och kanske ljuga även för sig själv: jag ville väl bara skrämma honom/han var oförskämd/alla hatade ju honom. Inte: mitt liv borde vara som hans liv.

Kanske hans avgörande nedgång inleddes när hans impulsiva egoistiska försök att bli lokal hjälte misslyckades och moderaterna sparkade honom. Palme siktar mot FN, Engström sparkas från Täbys moderater.
Det är väl också så att alkoholister har mindre benägenhet att brusa upp impulsivt under ruset?

De som dricker mycket sprit får väl en viss vana att vara fulla?

Uppgiften att SE var berusad på mordnatten har dessutom svagt stöd i materialet. Så svagt att det nästan känns som en efterhandskonstruktion.

Edit: Om SE blev impulsiv och brusade upp under ruset borde hans omgivning känna till detta beteende från de otaliga gånger SE påstås ha varit full. Det verkar inte vara fallet.
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-21 kl. 11:32.
Citera
2026-07-21, 11:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Gott, men för egen del är det anmärkningsvärt hur lite som kan få folk att peka ut en statsministermördare. (Liknande med andra gärningsmän också och hur tunt med faktiska bevis och/eller indicier)

Mig veterligen är det ingen som "vill få bort honom från platsen". Han är ju där med alltför många möjligheter att just vara det vittne han påstår. Möjligen att han även skarvar sin berättelse något o.s.v.

Jag har inga problem med att få SE bevisad som gärningsman. Jag kommer fortsatt mena på att alternativen fanns där. Att han, med sina 50+ lögner, hade en osannolik tur att han inte begick några avgörande misstag. Ex. vid användandet av mediauppgifter där det fanns fullt med felaktigheter de första dygnen. Att han gjorde alla dessa idiotiska chansningar. m.m.

Finner det otroligt att SE som GM ska ha påstått att polisen varit brysk, samtidigt som vi har en händelse där Söderström försöker få in Lisbeth i polisbilen men där hon bara slår ifrån sig och "någon svordom på det". Varför ens ljuga om detta som är så osannolikt? Samtidigt lätt kontrollerbart om polisen nu skulle ha velat granska hans uppgifter, vilket han som GM borde förutsätta.

Finner det otroligt att SE som GM i svart rock chansar på att Lisbeth misstagit den för en "mörkblå täckjacka" oavsett vad som sagts i media. (Och där har aldrig det ordagranna "mörkblå täckjacka" framkommit). Denna uppgift handlar även om ett samtal med Lisbeth. Lätt kontrollerbart och en idiotisk chansning av en GM.

Där till även förväxlingen där det också finns en uppgift från polisman Ingvar Windén som får uppgifter av en taxichaufför (i överensstämmande kronologi). Anders D. är den man som står uppskriven som vittne och han nämner sedan att GM hade en gråaktig ulster/rock och en herrhatt.
Jag påstår inte alls att detta är bevisat vara varken alibi eller rätt situation, men för mig blir denna händelse självfallet märklig i ljuset av SE's(som GM) berättelse.

I en stark teori ska inte detta ens finnas.
Citera
2026-07-21, 11:36
Medlem
H24s avatar
Citat:

Vad åsyftar gula linjen?
Citera
2026-07-21, 11:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ska vi se den hypotetiska GM-SE som mördaren bör han också slutat springa när han kommit fram till mer folkrika gator och då faller väl omvägen till Riddargatan ganska hårt?

Din "tänkta lov" får därför kortas med tanke på att GM-SE inte kunde springa i polisens sökområde.

Det finns också en svårighet att vara inne och rota runt i förråd på Östermalm då de boende där hade hyfsat bra koll på vad det rörde sig för människor i husen där de bodde.

Ja, det finns väl andra faktorer som också begränsar "loven". Att springa hela tiden krävs kondition och samtidigt, som du är inne på, risken för misstankar/iakttagelser.

Lämna vapen hos mamma på Riddargatan är en hypotes som poppat upp lite titt som tätt.
Här behöver man också först förklara hur SE kunde ha en revolver.
Även där finns hypoteser, men inga bevis.
Citera
2026-07-21, 11:40
Medlem
H24s avatar
Fick man någonsin klarhet i vem Bohemia-vittnet åsyftade med formuleringen "... mannen som hjälpt till med återupplivningsförsöken kommit in på restaurangen efteråt"?

08:00.

https://www.youtube.com/watch?v=BbUVe9ndQio
Citera
2026-07-21, 11:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Fick man någonsin klarhet i vem Bohemia-vittnet åsyftade med formuleringen "... mannen som hjälpt till med återupplivningsförsöken kommit in på restaurangen efteråt"?

08:00.

https://www.youtube.com/watch?v=BbUVe9ndQio
SE var ett känt ansikte inne på Bohemia, men personalen visste inte hans namn.

Då SE framträdde i SvD och de skrev att han hjälpt till vid livräddningsförsöken i en bildtext verkar det varit det som fastnade hos personalen.

SG som hjälpte till med livräddningen var aldrig inne på Bohemia, både enligt honom själv och de i hans sällskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in