2026-07-21, 09:56
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja det där är ju faktiskt positivt. CGI-slop som ser ut som att titta på ett dataspel är det tristaste som finns. Så att Nolan medvetet avstår från det gör mig nästan lite sugen på att se filmen.

Men sedan förstör de allt genom att injicera woke och DEI.

Vill jag se en film om tramspersoner så ser jag hellre om "Den galopperande detektiven". I Odyséen blir det bara fel.

Incels är så osäkra över sin egen sexualitet att när en könskorrigerad (eller vad fan det kallas) person är med i 6 scener i en nästan 3 timmar lång film så är filmen "förstörd"?
Citera
2026-07-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narses
Du missar min poäng. Att placera människor i tydliga fack efter "ras" är i sig löjligt, och kulturkrigare på bägge sidor gör sig skyldiga till förenklingar. För somliga går det tydligen en magisk gräns vid Bosporen, där alla väster därom per automatik är vita, medan turkar och andra österut automatiskt räknas som "bruna" trots att de ser exakt likadana ut som greker och andra medelhavsfolk och till övervägande del delar deras DNA.

Andra menar att grekerna (och andra medelhavsfolk?) inte är vita, vilket gör diskussionen ännu mer rörig. Och absurd.

Du menar så. Ja, fet finns inget märkligare än hur du i USA kan vara White, Irish, Italian, Jewish som om inte alla (i 99 % av fallen) är White. Men så funkar det med människor, man delar godtyckligt upp. En syrier eller libanes är i många fall väldigt ljusa med askblont hår och gröna ögon.

Exempel:
Du är från Kristianstad och ska åka till Sälen på skidsemester. 8.30h (utan stopp, utan trög trafik). Kan lätt bli 12 timmar. Det är inte långt enligt gemene Svensson.

Att åka till Kastrup (1.30h) och flyga till Bombay 8.30h tar 10 timmar (+2 timmar vid gate osv). Dvs 12 timmar. Det är extremt långt bort enligt gemene man.

Dvs man mäter inte i tid utan i geografisk och kulturell närhet. Att förklara detta är lönlöst för den som bestämt sig för att Sälen är nära och Bombay långt bort trots att de i princip tar lika lång tid att åka till.
Citera
2026-07-21, 09:57
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Hade du föredragit en Bollywood-produktion?
Det var ett taskigt exempel.
Citera
2026-07-21, 10:01
Medlem
Till och med rightwingers i USA säger nu att det är en "Master Piece"

https://www.youtube.com/watch?v=rqxGaIfcF9c
Citera
2026-07-21, 10:07
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotard
Hade du föredragit en Bollywood-produktion?

Vem har påstått att motpolen till Hollywood är Bollywood? UFA är det enda filmbolag som skulle kunna göra episka filmer utan att de blir till Hollywood-klichéer, om arvet skulle bejakas.

/AI
Citera
2026-07-21, 10:19
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Vad tror ni? Har Nolan tagit sig vatten över huvudet, eller blir det ytterligare en succé?
Succé av bara namnen och tekniken. Filmen kan vara hur kass som helst. Den lär ändå slå något rekord.
Citera
2026-07-21, 10:28
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
5.2 på Metacritic. Nej tack.
https://www.metacritic.com/movie/the-odyssey-2026/
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-07-21 kl. 10:32.
Citera
2026-07-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Börjar bli tröttsamt detta.

Kan vi inte prata om fotot, ljussättningen, musiken etc.

Ljussättningen är det jag störde mig mest på i filmen, ger inte direkt medelhavsvibbar utan känns mera som att de åkte runt kring de brittiska öarna, väldigt sterilt och inte särskilt levande i allmänhet.

Ljudet var alldeles för högt men kanske bra om det sänkts, musiken medioker(gjorde varken till eller från inte direkt så att jag minns någon melodi så här ett par dagar senare).
Citera
2026-07-21, 11:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Succé av bara namnen och tekniken. Filmen kan vara hur kass som helst. Den lär ändå slå något rekord.
Antagligen har den exakt alla film-finansiärers dröm, den genererar självrullande reklam som gör att folk ser den vare sig den är bra eller inte. Det kan jag bara förklara med "Nolan", hade regissören varit okänd hade det inte blivit något. Det är inte konstigt, en hel del Bergman-filmer är kassa men man tror de är bra för att Bergman gjort dem.

Man kan antagligen på antalet trådklick på FB se hur bra en films image är. Alla klick är bra, vare sig tråden är nöjd eller missnöjd. Rätt ovanligt med en tråd som denna på FB om en film.
Citera
2026-07-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
5.2 på Metacritic. Nej tack.
https://www.metacritic.com/movie/the-odyssey-2026/
Kollade in de negativa kommentarerna, typ personer som klagade på woke, casting av trans och svarta, att den inte var tillräckligt dokumentär typ dvs historiskt riktig. Det är ett Hollywood spektakel, ser fram emot uppföljaren och uppföljaren på uppföljaren

Ska nog gå kolla 70 mmversionen rullarna väger nästan ett halvton https://x.com/k1rallik/status/2079267072773882055/video/1?s=46
Citera
2026-07-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Ljussättningen är det jag störde mig mest på i filmen, ger inte direkt medelhavsvibbar utan känns mera som att de åkte runt kring de brittiska öarna, väldigt sterilt och inte särskilt levande i allmänhet.

Ljudet var alldeles för högt men kanske bra om det sänkts, musiken medioker(gjorde varken till eller från inte direkt så att jag minns någon melodi så här ett par dagar senare).

Tja, Nolan ville nog undvika Mamma Mia vibbar eller vad tror du? Kanske matcha ljuset med den inte så muntra storyn - spoiler! Det är inte en komedi eller musikal
Citera
2026-07-21, 11:45
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Kollade in de negativa kommentarerna, typ personer som klagade på woke, casting av trans och svarta, att den inte var tillräckligt dokumentär typ dvs historiskt riktig. Det är ett Hollywood spektakel, ser fram emot uppföljaren och uppföljaren på uppföljaren

Ska nog gå kolla 70 mmversionen rullarna väger nästan ett halvton https://x.com/k1rallik/status/2079267072773882055/video/1?s=46
Det är många som klagar på att filmen är tråkig, vilket även Oppenheimer var. Folk säger samma sak på Reddit. Nolan har tappat det lite tycker jag, kommer inte betala för att se en tre timmar lång tråkig film oavsett om den är woke eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in