2026-07-21, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja det där är ju faktiskt positivt. CGI-slop som ser ut som att titta på ett dataspel är det tristaste som finns. Så att Nolan medvetet avstår från det gör mig nästan lite sugen på att se filmen.

Men sedan förstör de allt genom att injicera woke och DEI.

Vill jag se en film om tramspersoner så ser jag hellre om "Den galopperande detektiven". I Odyséen blir det bara fel.

Det är en transperson som har en roll. Det är ju bara löjligt. Transpersonen i fråga spelar karaktären Sinon, en grekisk soldat under det trojanska kriget och Odysseus kusin. Det är inget Woke med det. Män har historiskt till ex ofta spelat kvinnoroller.

Jag har två skäl att inte se filmen. Ingen Imax där jag bor och vill inte förändra bilden jag från var ung och läste boken. Och ett tredje bonusskäl Troy filmen förstörde den bilden.
Citera
2026-07-21, 08:30
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Det sjuka med det hela är att dessa DEI inkluderingar krävs för promotion. Gjorde iaf, exponeringen begränsas om man inte uppfyller en viss inkluderingskvot i Hollywood. Det är där det blir knepigt, fokus på fel sak. Man ska casta den skådespelare som är bäst lämpad att göra tolkningen. Finns ingen brist på lämpliga i något av fallen.
Helt rätt!

Nolan vill såklart vinna oscarstatyetter för sin film, och för att göra det måste han klämma in nån neger, trans eller nåt annat avvikande.
Det har oscarakademien satt upp som kriterier för bästa film, inget Nolan kan belastas för.

Därför är det helt meningslöst att diskutera korrektheten i castingen.

Vill en film vinna en Oscar så får vi vänja oss vid att det kommer finnas en neger, trans eller bög även om historien skulle utspelas i eskimåmiljö.

https://www.oscars.org/awards/representation-and-inclusion-standards
Senast redigerad av BananKlase 2026-07-21 kl. 08:49.
Citera
2026-07-21, 08:53
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är en transperson som har en roll. Det är ju bara löjligt. Transpersonen i fråga spelar karaktären Sinon, en grekisk soldat under det trojanska kriget och Odysseus kusin. Det är inget Woke med det. Män har historiskt till ex ofta spelat kvinnoroller.

Jag har två skäl att inte se filmen. Ingen Imax där jag bor och vill inte förändra bilden jag från var ung och läste boken. Och ett tredje bonusskäl Troy filmen förstörde den bilden.
Om Troy redan förstört din bild så spelar det väl ingen roll om du ser den här filmen.
Citera
2026-07-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Om Troy redan förstört din bild så spelar det väl ingen roll om du ser den här filmen.

Det är två berättelser. Troy filmen förstörde berättelsen Troy för mig. Egentligen är det många fler berättelser med de har gått delvis förlorade genom historien. Jag har 110 procent säker på att ingen här har läst den på orginalspråk och bara läst översättningar och olika versioner. Jag har läst en version på svenska.
Citera
2026-07-21, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Vem orkar bry sig, det handlar om underhållning. Allt här i världen är inte gjort för dig, Vill du inte bidra till filmen så gå vidare med ditt liv. Ingen har bett dig om något. Varför har människor så svårt att bara gå undan och leva vidare och låta saker ha sin gång. Åh nej Helena är en blåneger, vem bryr sig om filmen är bra.
Christofer Nolan är inte dum, han vet exakt vad han gör och det har gett filmen extrem vital marknadsföring.
Du befinner dig i en tråd om Odyssey och blir arg över att folk har åsikter i tråden? Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan.
Citera
2026-07-21, 09:14
Medlem
svampgaffels avatar
Helt ok film, om än lite teatralisk, men:
- 70mm flimrade så in i helvete, var jobbigt att kolla på.
- Ljudet var så högt att jag var tvungen att hålla för öronen under stora delar av filmen. Gillar folk det?
Citera
2026-07-21, 09:33
Medlem
Narsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Matt Damon knappast helvit? Herr Mellanmjölk Blond och Blåögd? Oj. Du har rasforskat långt längre än de flesta rasforskare. Hade förvånat mig mycket om det finns en enda KKK-organisation på jordklotet som hade klassat honom som annat än helvit även om det går att hitta en centraleuropeisk anfader 600 år tillbaka i tiden.

Du missar min poäng. Att placera människor i tydliga fack efter "ras" är i sig löjligt, och kulturkrigare på bägge sidor gör sig skyldiga till förenklingar. För somliga går det tydligen en magisk gräns vid Bosporen, där alla väster därom per automatik är vita, medan turkar och andra österut automatiskt räknas som "bruna" trots att de ser exakt likadana ut som greker och andra medelhavsfolk och till övervägande del delar deras DNA.

Andra menar att grekerna (och andra medelhavsfolk?) inte är vita, vilket gör diskussionen ännu mer rörig. Och absurd.
Citera
2026-07-21, 09:36
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Det är två berättelser. Troy filmen förstörde berättelsen Troy för mig. Egentligen är det många fler berättelser med de har gått delvis förlorade genom historien. Jag har 110 procent säker på att ingen här har läst den på orginalspråk och bara läst översättningar och olika versioner. Jag har läst en version på svenska.
Jag tycker du är väl kinkig om en film kan förstöra din lästa berättelse. Det är ju två skilda format och det är väl sällan filmen trumfar boken.

Har du tragglat dig igenom Odyseen kan du vara stolt över det, den är inte lättläst direkt.

Tycker du ska se filmen, skulle vara kul att läsa din recension.
Citera
2026-07-21, 09:38
Medlem
Tv

Citat:
Jag tycker du är väl kinkig om en film kan förstöra din lästa berättelse. Det är ju två skilda format och det är väl sällan filmen trumfar boken.

Har du tragglat dig igenom Odyseen kan du vara stolt över det, den är inte lättläst direkt.

Tycker du ska se filmen, skulle vara kul att läsa din recension.

Ja men jag bor 40 mil från Imax bio. Då kan jag vänta tills den kommer på TV. Då kan jag vänta tills den kommer på TV
Senast redigerad av SiamGnome 2026-07-21 kl. 09:40. Anledning: glömde
Citera
2026-07-21, 09:42
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ja men jag bor 40 mil från Imax bio. Då kan jag vänta tills den kommer på TV. Då kan jag vänta tills den kommer på TV
Det kan man säga är en giltig anledning.
Citera
2026-07-21, 09:47
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Helt rätt!

Nolan vill såklart vinna oscarstatyetter för sin film, och för att göra det måste han klämma in nån neger, trans eller nåt annat avvikande.
Det har oscarakademien satt upp som kriterier för bästa film, inget Nolan kan belastas för.

Därför är det helt meningslöst att diskutera korrektheten i castingen.

Vill en film vinna en Oscar så får vi vänja oss vid att det kommer finnas en neger, trans eller bög även om historien skulle utspelas i eskimåmiljö.

https://www.oscars.org/awards/representation-and-inclusion-standards

Du har en stor poäng där. Gällande Elliot Paiges roll så är personen med i kanske 2-3 minuter totalt. Helena samma sak. Det var en häftig film. Inte hans bästa kanske men en grym bioupplevelse. Det enda jag vänder mig emot är
Citera
2026-07-21, 09:51
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Episka filmer kan antingen sluta i tragedi eller klassiker. Hoppas på det senare, men oddsen talar för det förra. Inte minst med tanke på att det är en Hollywood-produktion.

/AI

Hade du föredragit en Bollywood-produktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in