2026-07-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Uppenbarligen du som går bananas. ”Vänstern” är bara vanligt folk som går och ser en biofilm, de bryr sig inte om att en karaktär har mörk hud.

Det gör de mest eftersom de installerat absurda kriterium för att en film ska kunna få ens uppskattning.
Citera
2026-07-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Vad är det för nonsensargument?

Odysséen handlar om (påhittade) greker.

Jämför med hur otroligt viktigt det var att de olika skådespelarna i Disney-barnfilmen Moana skulle komma från olika söderhavsöar. De är ju också påhittade...

Men när det gäller Homeros verk eller HC Andersens eller den nordiska mytologin. Då skall det in och pillas och kletas "woke" över hela berättelsen. För det är ju inte så att de som gör filmerna är "goda antirasister" som tycker att hudfärg inte spelar någon roll och att rollbesättningen därmed blir slumpmässig. Utan det är exakt samma mönster som går igen i alla filmer. Det vet även ni som tycker att det är bra gjort.

Uppenbarligen är det de som gör filmerna som är besatta av ras och rasism.
Medan alla vi som tröttnar enbart påpekar att vi ser vad de gör.

Nonsensargument? det är ju ni som bryr er, ingen annan. Odysséen handlar inte bara om greker, det handlar även om påhittade sagoväsen, gudar, Turkar, Nordafrikaner och araber. Helena av Troja var inte grek, hon var hälften sagoväsen och häften Turk(Troja var inte en Grekisk stad).

Jag tycker inte det är varken bra eller dåligt gjort, jag bryr mig inte det minsta eftersom det inte är en historisk figur, de kan se ut hur tusan som helst om det inte är något som är viktigt för karaktären.

Sen är inte reaktionerna "enbart påpekande" det är massa rabiat hat och bojkottande.
Och det är 100% enbart riktat till filmer där de anser att mörkhyade inte borde fått roller, ingen av dessa personer bryr sig det minsta om när det är tvärt om att et vit för en roll istället för någon annan.
Citera
2026-07-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Jag hoppas verkligen att du förstår att Odyssén är en saga, en dikt, en påhittad historia.

Det är ett grekist epos, ett grekiskt verk från Grekland Hollyweird tjuvat ifrån.

Ska våra asagudar Tor, Oden och Freja spelas av afrikanska kenyaner?

Är Pippi Långstrump kenyan?
Senast redigerad av Singoallaa 2026-07-20 kl. 19:27.
Citera
2026-07-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nonsensargument? det är ju ni som bryr er, ingen annan. Odysséen handlar inte bara om greker, det handlar även om påhittade sagoväsen, gudar, Turkar, Nordafrikaner och araber. Helena av Troja var inte grek, hon var hälften sagoväsen och häften Turk(Troja var inte en Grekisk stad).

Då så ingen kenyan. Utan grekiskt epos.

Odysséen (klassisk grekiska Oδύσσεια, Odýsseia) är ett epos som tillsammans med Iliaden brukar tillskrivas Homeros och därmed skulle vara den äldsta bevarade grekiska och europeiska litteraturen.
Senast redigerad av Singoallaa 2026-07-20 kl. 19:34.
Citera
2026-07-20, 19:32
Medlem
XtraXs avatar
Börjar bli tröttsamt detta.

Kan vi inte prata om fotot, ljussättningen, musiken etc.
Citera
2026-07-20, 19:34
Medlem
Citat:

Då så ingen kenyan. Utan grekiskt epos.
Citera
2026-07-20, 19:42
Medlem
FuckSwedens avatar
Har sett flera serier och filmer som är baserade på Iliaden och Odysséen. Såg faktiskt fram emot denna, men då jag tagit del av rollistan och all kritik hoppar jag nog det.

Tråkigt, men man får väl se det som att filmskapande är en produkt av samtiden, därmed allt hysteriskt woketrams och liknande.
Citera
2026-07-20, 19:46
Medlem
Turkar och araber? Araberna kom till Medelhavet på 600-talet efter Kristus och turkarna på 1000-talet efter Kristus. Dessutom kom ju inte Helena från Troja, hon blev bortrövad från Grekland av trojanerna.
Citat:

Jag tycker inte det är varken bra eller dåligt gjort, jag bryr mig inte det minsta eftersom det inte är en historisk figur, de kan se ut hur tusan som helst om det inte är något som är viktigt för karaktären.

Sen är inte reaktionerna "enbart påpekande" det är massa rabiat hat och bojkottande.
Och det är 100% enbart riktat till filmer där de anser att mörkhyade inte borde fått roller, ingen av dessa personer bryr sig det minsta om när det är tvärt om att et vit för en roll istället för någon annan.
Senast redigerad av mindstream 2026-07-20 kl. 19:52.
Citera
2026-07-20, 19:51
Medlem
oldeubois avatar
Ljudet var verkligen fenomenalt! Blev inte förvånad när jag i efterhand noterade att Ludwig även låg bakom denna films ljudsättning.
Citera
2026-07-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Filmen har redan tjänat in sin budget på första weekenden, 250 miljoner dollar. Verkar som enda floppen här är fjanthögerns försök till att bojkott.
Det fungerar inte så. Hälften av pengarna behålls av biograferna, så filmen har "bara" dragit in ungefär 125. Filmens budget på 250 miljoner var för att producera filmen. Sen får du räkna med minst 100 miljoner i kostnader för filmens reklam och marknadsföring, som inte ingår i budgeten. För att gå i vinst behöver filmen Komma över 700 miljoner i box office, vilket jag antar den kommer göra.
Citera
2026-07-20, 20:06
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Ljudet var verkligen fenomenalt! Blev inte förvånad när jag i efterhand noterade att Ludwig även låg bakom denna films ljudsättning.

Kan tänka mig det. Nolan är väl alltid noga med just ljudet. Ludwig har verkligen blommat ut till en yngre Howard Shore.

Var sirenerna läskiga?
Citera
2026-07-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Turkar och araber? Araberna kom till Medelhavet på 600-talet efter Kristus och turkarna på 1000-talet efter Kristus.

Araberna levde runt medelhavet så tidigt som 800f.kr. De nämns specifikt som araber i Hellenska(greker blev de inte kallade förrän runt 200 f.kr av romarna.) skrifter på 400-talet.
De som levde där Troja tros ha legat var Anatoliska folkslag, alltså väsasiater/mellanösternasiater, inte Greker/hellener.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in