2026-07-20, 21:43
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Du verkar inte behöva kunna något för att jobba där, den saken är klar.

Installerade en tvättmaskin i våras, behövde rör för att koppla vattnet. Frågade 20-nånting killen i personalen förstod ingenting på Biltema Nyköping, han hämtade sin kollega som var i samma ålderskategori, som också bara kunde konstatera igen och igen, säga att hon inte visste. De rekommenderade en lokal butik. El & VVS för Hus & Hem. Personalen där, i 50-60år åldern, visste direkt vad jag var ute efter, och hade olika storlekar.

Men visst är de söta att titta på i kassan på ica

Ja Biltema är ju mer en form av massvaruhandel och definitivt inte en experthandel!
För de som behöver hjälp med tekniska frågor får man väl hänvisa till rörfirmor eller tex Autoexperten om det gäller bildelar, vilken olja som bilen ska ha etc.
Biltema är ju mer som Netonnet, billigt lagervaruhus.
Hade du trott något annat?
Citera
2026-07-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Driver du med folk eller?
Om man går till en butik för att fråga om deras varor, ska man inte kunna förvänta sig att de kan någonting då?
Om man redan har stenkoll så köper man väl ändå via näthandeln?
Ingen har påstått att man inte får ställa frågor i en butik. Poängen är snarare att det finns en kvalitativ skillnad mellan att söka information inför ett köp och att upprepade gånger kräva personalens tid för sådant som enkelt kan avgöras genom att läsa förpackningen, jämföra specifikationer eller fatta ett eget beslut.

Att kunna skilja mellan relevanta frågor och triviala funderingar är en del av normalt konsumentbeteende.
Citera
2026-07-20, 21:47
Medlem
Citat:
För de som behöver hjälp med tekniska frågor får man väl hänvisa till rörfirmor eller tex Autoexperten om det gäller bildelar, vilken olja som bilen ska ha etc.
Biltema är ju mer som Netonnet, billigt lagervaruhus.
Hade du trott något annat?
Behöver du fråga en verkstad vilken olja bilen ska ha, är du exakt den kund butikspersonal helst slipper. Det står i manualen och tar sekunder att söka fram.
Citera
2026-07-20, 21:47
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Kunder är allmänt idioter. De ställer frågor som ofta inte går att svara enkelt på för nivån på deras fråga kan vara låg, men de tror den är hög och vill därför inte svara på följdfrågor så man kan säkerställa vad som faktiskt eftefrågas och för att de helt enkelt inte ger tillräcklig information så man måste ”veta” vad dom menar och gör man inte det så idiotförklaras man. Folk är så fruktansvärt otrevliga mot servicepersonal så många gånger vet man också att det är ingen idé att ens försöka, kunden har redan bestämt sig för att det kommer bli fel.

Man får ingen specifik utbildning när man jobbar i varuhus eller mataffär. Väldigt få får en genomgång på trevligt kundbemötande. Det ligger på den som anställer. Att tjaffsa med personalen för brist på kunskap visar bara på sin egen låga nivå och kunskap, knappast något som gör att man respekterar sånt trams mer. Det är chefen/ägaren som sätter kulturen.

Exempel:- ”jag såg reklam om en spray på tv, den skulle vara väldigt effektiv. Har ni den?”

”Jag vill ha samma som jag köpte förra gången, men jag vet inte vad det heter”.

”Har ni (något rejält felstavat)?” (Och fattar man inte vad det är så blir det sura miner)

”För några år sedan köpte jag en tandkräm jag gillade mycket, har ni kvar den?”

Kunder är idioter. Det är inte roligt med någon som kommer och ställer frågor man själv aldrig ens funderat på och som inte tål att man inte har svaren. I ett varuhus dessutom. Svenssons förutsätts sköta sig själv där.

Jo så kan det absolut vara.
Men om man bestämmer sig för att köpa en tvättmaskin i butik och inte via nätet.
Och man besöker en butiks vitvaruavdelning, ska de inte kunna svara på frågor om maskinerna de säljer då?
Tex vad som teknisk skiljer en Bosch serie 6/7 mot serie 8?
Citera
2026-07-20, 21:51
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Ingen har påstått att man inte får ställa frågor i en butik. Poängen är snarare att det finns en kvalitativ skillnad mellan att söka information inför ett köp och att upprepade gånger kräva personalens tid för sådant som enkelt kan avgöras genom att läsa förpackningen, jämföra specifikationer eller fatta ett eget beslut.

Att kunna skilja mellan relevanta frågor och triviala funderingar är en del av normalt konsumentbeteende.
Så varför ska man köpa en vara i en butik om man ändå ska ta reda på allt själv?
Man kanske behöver en ny spis och inte kan någonting alls om el. "Agda 81år"

Då ska väl för fasen personalen kunna svara på vilka maskiner som kan tänkas passa för tex ett äldre hus med enbart trefas utan nolla och
/eller föreslå anlitandet av en elektriker för att modernisera elanslutningen?
Citera
2026-07-20, 21:54
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Behöver du fråga en verkstad vilken olja bilen ska ha, är du exakt den kund butikspersonal helst slipper. Det står i manualen och tar sekunder att söka fram.
Ja inte ska man besöka Biltema iaf.
Men expertfirmor likt Autoexperten kan snabbt sälja rätt del till den som har en bil utan instruktionsbok.
Många nyare bilar säljs utan en sådan och saknar helt och hållet information om vilka vätskor bilen ska ha.
Citera
2026-07-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ja inte ska man besöka Biltema iaf.
Men expertfirmor likt Autoexperten kan snabbt sälja rätt del till den som har en bil utan instruktionsbok.
Många nyare bilar säljs utan en sådan och saknar helt och hållet information om vilka vätskor bilen ska ha.
Fast det stämmer inte. Ingen bil säljs ”utan information om vilka vätskor bilen ska ha”.
Citera
2026-07-20, 22:04
Medlem
Citat:
Så varför ska man köpa en vara i en butik om man ändå ska ta reda på allt själv?
Man kanske behöver en ny spis och inte kan någonting alls om el. "Agda 81år"

Då ska väl för fasen personalen kunna svara på vilka maskiner som kan tänkas passa för tex ett äldre hus med enbart trefas utan nolla och
/eller föreslå anlitandet av en elektriker för att modernisera elanslutningen?
Ingen har invänt mot kvalificerad rådgivning. Diskussionen gäller personer som vill att butikspersonal ska ersätta sunt förnuft och egen informationsinhämtning.
Citera
2026-07-20, 22:05
Medlem
Jag svarar igen, att du behöver vägledning för att handla enkla produkter är ditt problem och din okunskap är hindret.

Sluta förvänta dig att personal på butiker ska kunna lära dig hur saker faktiskt fungerar

Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Jag tänker spontant att hur har det blivit såhär, det är lite det jag vill veta. Plus att jag vill också ventilera min frustration - som nog märks.

Har vi vuxna blivit för slapphänta och låtit dessa hjärndöda småvuxna släppas ut i vårat samhälle? Föräldrarna borde nog satt stopp och gjort en utredning när ungen visade upp sociopatiska drag? Fast har det gått så långt så är kanske föräldrarna lika jävla hopplöst förlorade antar jag.

Eller ÄR ungar idag helt enkelt idioter? Jag vill inte tro det. Ungar är som ungar är och de är en produkt av oss. -Det är vi vuxna som formar dom. Men något måste göras oavsett vem som är skyldig! Vi kan inte ha det så här. Sverige är destinerat att rankas som uland i alla internationella undersökningar det närmsta decenniet om ”Zandra” tillåts jobba kvar på biltema.

Och jag som konsument lider. Jag vill känna mig sedd och hörd av företagen. Jag vill kunna få svar på mina frågor om deras produkter. Att hänvisa till AI eller ”google” gör att jag aldrig vill sätta min fot i deras butik igen. Det är en ren förolämpning.
Citera
2026-07-20, 22:41
Medlem
lagfrukts avatar
Wallahbruschorna brukar vara ypperliga kartongläsare i varuhusen men har ändo trevlig attityd. De är bara välldigt oskandinaviska, och oerfarna. Ingen Bosse Bildoktorn eller Krister Glenning här inte.

Unga flickorna kan ingenting alls men är kvoterade och när de tröttnat skall de kvoteras vidare till något verk och vaddas in som nästa generations kontorsråtta på skattebetalares bekostnad.

Tig och betala din jävla skatt.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-20 kl. 22:51.
Citera
2026-07-20, 22:57
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Du verkar inte behöva kunna något för att jobba där, den saken är klar.

Installerade en tvättmaskin i våras, behövde rör för att koppla vattnet. Frågade 20-nånting killen i personalen förstod ingenting på Biltema Nyköping, han hämtade sin kollega som var i samma ålderskategori, som också bara kunde konstatera igen och igen, säga att hon inte visste. De rekommenderade en lokal butik. El & VVS för Hus & Hem. Personalen där, i 50-60år åldern, visste direkt vad jag var ute efter, och hade olika storlekar.

Nog må det ändå vara 30 års skillnad på dem men det är ju inte orimligt att de hade kunnat lära sig allt det här i sin skolgång men skolan lär inte ut någonting av nytta så därför är unga okunniga på alla väsentligheter. Det är inte deras fel, det är akademikers fel som tagit beslag på och ödslat ungdomens tid i 15 år innan de får sitt första jobb.
Citera
2026-07-20, 23:00
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Fast det stämmer inte. Ingen bil säljs ”utan information om vilka vätskor bilen ska ha”.
Det står ingenting om det i varken min instruktionsbok eller servicenanual/handbok, bara hänvisning till orginal-"burkar".
Men lokala Autoexperten fick snabbt upp rätt grejer i sin dator till en 11år gammal tysk premiumbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in