Citat:
Ursprungligen postat av
Skurhinken
Skicka gärna länk då detta inte känns tillförlitligt. Det är flera användare i tråden som bekräftat att barnet i fråga har avlidit.
Du får begära ut via Moratingsrätt: B 1040-26 Mora Tingsrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
lilleskutt74
Fel fel fel... Åklagaren har 14 dagar på sig att inkomma med handlingar och begära omhäktning pga annat yrkande.
Vet inte vad du får dina ideer ifrån, men det är precis som jag skriver
Citat:
Ursprungligen postat av
lilleskutt74
Och vad gäller målsägarbiträde så tilldelas fadern detta, då han anses "företräda" det avlidna barnet.
Jag kan sträcka upp handen och ge dig rätt på en punkt, gällande målsägandebiträdet har du en poäng i att en efterlevande pappa kan beviljas ett sådant för sina egna anspråk vid ett dödsfall. Det var en för snabb slutsats från min sida.
Men gällande omhäktningen och rubriceringen cyklar du tyvärr fortfarande helt fel. Åklagaren har förvisso 14 dagars frist för häktningstiden innan åtal eller förlängning ska begäras, men om ett brottsoffer avlider under pågående utredning ändras brottsmisstanken omgående och anmäls till tingsrätten. Det registreras direkt som en händelse eller justering i tingsrättens dagboksblad. Åklagaren sitter inte och tjuvhåller på ett dödsfall gentemot domstolen i två veckor bara för att vänta in datumet för nästa häktningsförhandling.
Per idag, den 21 juli 2026, finns det inte en enda ändring eller anteckning i Mora tingsrätts dagboksblad för mål B 1040-26 om att rubriceringen skruvats upp från försök till mord till fullbordat brott. Den som vill stämma av detta behöver inte ta vare sig mitt eller ditt ord för det, utan kan skicka ett mejl till mora.tingsratt@dom.se och begära ut det aktuella dagboksbladet för att se vad som faktiskt står registrerat i myndighetens system.