2026-07-20, 21:36
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Han deltog aktivt.

Han säger ju att han inte ville ha sex egentligen utan lät det ske för hennes skull.
Du håller alltså med mig om att det inte per automatik är våldtäkt bara för att en part efteråt säger att den inte deltog frivilligt?
Citera
2026-07-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Han säger ju att han inte ville ha sex egentligen utan lät det ske för hennes skull.
Du håller alltså med mig om att det inte per automatik är våldtäkt bara för att en part efteråt säger att den inte deltog frivilligt?

Han deltog ju frivilligt. Han var aktiv enligt dig. Han visade med sitt kroppsspråk att han ville.

Deltog 17 åringen aktivt?
Citera
2026-07-20, 21:40
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nu är du oärlig igen.

Deltog 17 åringen aktivt?

Det här är en allmän diskussion om samtyckeslagen.

Man kan argumentara för att hon deltog aktivt eftersom hon visste vad meningen med att gå in på toaletten var och stod i kön och väntade och följde med in. Jag tror inte heller att det hade gått så lätt att få av hennes kläder om hon inte ville det. Tror du det? Enligt hennes eget vittnesmål lät hon det ske. Vad innebär det? Låter som någon som ger efter för tjatsex t.ex. Jag har inte sagt att jag tycker det är ett optimalt beteende från killens sida men tjatsex t.ex. är inte olagligt.
Citera
2026-07-20, 21:41
Medlem
Citat:
Men han ville ju inte egentligen. Det finns flera av dina kompisar härinne som säger att bara för att någon inte vill så är det per automatik våldtäkt. Vad säger du till dem? Har de rätt eller fel?
Du har själv citerat att det inte är den inre önskan som räknas.

Det är den faktiska samtyckande handlingen, i ditt exempel att delta aktivt.
Citera
2026-07-20, 21:41
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Han deltog ju frivilligt. Han var aktiv enligt dig. Han visade med sitt kroppsspråk att han ville.

Svara på frågan nu istället. Håller du alltså med om att det inte räcker med att en person efteråt säger att den inte ville för att det ska betecknas som våldtäkt?
Citera
2026-07-20, 21:42
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Du har själv citerat att det inte är den inre önskan som räknas.

Jag frågade dig om vad du vill säga till dina kompisar härinne, t.ex. Tomatkungen som tycker att det är våldtäkt så fort en person efteråt uppger att den inte ville.
Håller du med Tomatkungen om det eller inte?
Citera
2026-07-20, 21:43
Medlem
Citat:
Det här är en allmän diskussion om samtyckeslagen.

Man kan argumentara för att hon deltog aktivt eftersom hon visste vad meningen med att gå in på toaletten var och stod i kön och väntade och följde med in. Jag tror inte heller att det hade gått så lätt att få av hennes kläder om hon inte ville det. Tror du det? Enligt hennes eget vittnesmål lät hon det ske. Vad innebär det? Låter som någon som ger efter för tjatsex t.ex. Jag har inte sagt att jag tycker det är ett optimalt beteende från killens sida men tjatsex t.ex. är inte olagligt.

Kände hon rädsla och/eller stark press tror du?
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-20 kl. 21:47.
Citera
2026-07-20, 21:45
Medlem
Citat:
Svara på frågan nu istället. Håller du alltså med om att det inte räcker med att en person efteråt säger att den inte ville för att det ska betecknas som våldtäkt?
Hahahaha, jag har ju försökt förklara för dig tusen gånger att vad man säger efteråt är irrelevant för om det är våldtäkt eller inte, det är samtycket vid handlingen som räknas.

Men du fortsätter att hävda ”Men han sa ju efteråt…”
Citera
2026-07-20, 21:45
Medlem
Citat:
Jag frågade dig om vad du vill säga till dina kompisar härinne, t.ex. Tomatkungen som tycker att det är våldtäkt så fort en person efteråt uppger att den inte ville.
Håller du med Tomatkungen om det eller inte?
Jag tror att TomatKungen vet vad våldtäkt är.
Citera
2026-07-20, 21:46
Medlem
Citat:

Men han ville ju, varför deltog han annars frivilligt och var aktiv?
Citera
2026-07-20, 21:50
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Hahahaha, jag har ju försökt förklara för dig tusen gånger att vad man säger efteråt är irrelevant för om det är våldtäkt eller inte, det är samtycket vid handlingen som räknas.

Men du fortsätter att hävda ”Men han sa ju efteråt…”

Men då är vi ju överens om att ifall tjejen/killen inte vid tillfället tydligt sagt eller visat att denne inte vill så bör de efteråt inte kunna komma och säga att de inte ville och hävda våldtäkt.
(För att förtydliga så diskuterar vi här inte fall som inbegriper våld, hot eller utsatt situation)
Citera
2026-07-20, 21:54
Medlem
Citat:
Men då är vi ju överens om att ifall tjejen/killen inte vid tillfället tydligt sagt eller visat att denne inte vill så bör de efteråt inte kunna komma och säga att de inte ville och hävda våldtäkt.
(För att förtydliga så diskuterar vi här inte fall som inbegriper våld, hot eller utsatt situation)

Men då är vi överens om att killen gav sitt samtycke eftersom han deltog frivilligt och aktivt? Ett icke verbalt samtycke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in