2026-07-03, 19:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas237
Max Villman har lagt upp en video på ämnet https://www.youtube.com/watch?v=-OUpyesO3eA

Ja det här siffertrixandet som varit. Det är ju skitsvårt att beräkna kostnader och tider för försvarsmateriel.

Jag tror nog vi kan säga halva livscykelkostnaden för Gripen E plus att detta system levererar förmåga helt enligt spec.

Och utan överraskningar åt det negativa hållet.
Citera
2026-07-05, 13:29
Medlem
Fråga som sannolikt ingen här kan svara på, men vad anser piloterna om att spaka ett plan som F35 som ryssarna lätt kan åka ifrån vid incidentberedskap.
Ibland undrar jag om det inte behövs några snabba manöverdugliga plan för just det ändamålet.
Citera
2026-07-05, 14:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Fråga som sannolikt ingen här kan svara på, men vad anser piloterna om att spaka ett plan som F35 som ryssarna lätt kan åka ifrån vid incidentberedskap.
Ibland undrar jag om det inte behövs några snabba manöverdugliga plan för just det ändamålet.

Jag anser att F-35 har sin plats. Gärna i ett vitrinskåp bland andra dyra klenoder.

Men i vart fall baserat längre bak och med en roll som attackflyg medan Gripen står för skyddet av luftrummet och i den rollen också går "som arbetshäst".

Så det handlar om en kostnadseffektiv mix här. Om vi lägger ihop de nordiska ländernas flygvapen så har vi just den mixen och Kanada lutar nog åt något sådant.
Citera
2026-07-17, 15:28
Medlem
Trump är förbannad på Bibi på försäljning av F35 till Turkiet.
https://clashreport.com/world/articles/trump-pissed-off-by-netanyahus-criticism-of-f-35-sales-to-turkiye-drrfuh4c5e
Citera
2026-07-18, 21:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur

Man vill väl att ryssarna ska dra? För att diskutera stealth mm så borde planen som används vid incidentberedskap snarare vara utrustade med radarreflektorer och blåljus.

Vilket inte schweizarna tycks ha tänkt på när de köpte F-35. De har inte tänkt över den taktiska användningen alls, inte minst eftersom de minskar antalet plan i takt med att kostnaden ökar...
Citera
2026-07-18, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man vill väl att ryssarna ska dra? För att diskutera stealth mm så borde planen som används vid incidentberedskap snarare vara utrustade med radarreflektorer och blåljus.

Vilket inte schweizarna tycks ha tänkt på när de köpte F-35. De har inte tänkt över den taktiska användningen alls, inte minst eftersom de minskar antalet plan i takt med att kostnaden ökar...
Selvsagt brukes radarreflektorer når du ikke er i krig. Og ganske spesielt av deg å påstå at de som jobber med dette i Sveits ikke tenker.
Citera
2026-07-19, 01:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Jag utgår från att stelthfarkoster av olika slag i stort sett aldrig kör med full stealthförmåga i fredstid.
Citera
2026-07-19, 07:37
Medlem
På den gamla onda tiden är man hade lite anhöriga som hade anhöriga som var piloter så kurvades det ibland mellan planen vid incindenter, görs inte det längre?
Citera
2026-07-20, 17:14
Avslutad
Citat:
F-35 är till 30% ickeamerikansk. Italien och Storbritannien tillverkar viktiga delsystem, och man har lagt ut produktion på alla partnerländer plus några till. En del av planen slutmonteras t o m i Italien.
Inom F-35-programmet sker en redundant tillverkning av många komponenter i olika länder, och Italien bidrar betydande genom att själva producera en stor andel av dessa. Sedan 2015 har Italien färdigställt 75 stycken F-35A och 40 stycken F-35B.
Citat:
F-35 Lightning II stärker den italienska ekonomin med tusentals jobb. Som partner i F-35 Lightning II-programmet kommer italiensk industri att bidra till att stödja F-35 i över 30 år, från produktion av delar och slutmontering av flygplan till regionalt underhållsarbete.
https://www.f35.com/f35/global-enterprise/italy.html
Citera
2026-07-20, 18:02
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag utgår från att stelthfarkoster av olika slag i stort sett aldrig kör med full stealthförmåga i fredstid.

När ska schweizarna då köra med full stealthförmåga?

Jag menar att LO för radar är en förmåga som Schweiz inte behöver - den kostar bara pengar, ökar bränsleförbrukningen och minskar toppfarten.

Så måste ytterskiktet bättras oftare också, vilket ökar underhållskostnaden.
Citera
2026-07-20, 18:12
Medlem
Citat:
När ska schweizarna då köra med full stealthförmåga?

Jag menar att LO för radar är en förmåga som Schweiz inte behöver - den kostar bara pengar, ökar bränsleförbrukningen och minskar toppfarten.

Så måste ytterskiktet bättras oftare också, vilket ökar underhållskostnaden.
Merkelig spørsmål. Det er selvsagt i krig som man bruker alle sine fordeler.
Noen er så opptatt av toppfart, men piloter som flyr er faktisk ikke opptatt av toppfart. Litt rart det der.
At LO øker drivstofforbruket og minsker toppfarten er også diskutabelt.
Citera
2026-07-20, 18:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
At LO øker drivstofforbruket og minsker toppfarten er også diskutabelt.

Men planerar Schweiz för delta i ett krig? Det de behöver är något som kan skydda luftrummet mot vilsekomna vänligt sinnade flygplan och mot kryssningsrobotar som genar över Schweiz.

Bränsleförbrukning, tja jag vet inget stealthplan som t ex uppfyller den "transsoniska arearegeln". Därmed kostar det bränsle att komma igenom ljudvallen, eller att ligga nära den. Stealthplan är inte optimerade för god aerodynamik, helt enkelt. Aerodynamiken är ju avvägd mot LO. Gripen och B-1 har däremot den karakteristiska "midjan" t ex.
Senast redigerad av Eerieye 2026-07-20 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in