Såg den igår. Och jag såg den på en
riktig IMAX-bio

. Dvs en sådan med "film-filmprojektor". En sådan som det enligt Nolan själv krävs för att filmen skall komma till sin rätt.
(När jag såg Oppenheimer var det t.o.m. en personlig videohälsning från Nolan innan filmen började, där han tackade min hemstad att den gav möjlighet att visa filmen som det var tänkt)
Själva storyn fick man ju redan i litteraturhistorian på gymnasiet och den är bokstavligen episk. Men svärd
filmer är automatiskt superdötråkiga! Spelar ingen roll om det är Errol Flynn, Bröderna Lejonhjärta, Tre Musketörer, Star Wars eller Ring-sagan. Svärd -> Snark!
Men rent hantverksmässigt var det så klart 10/10. Igår fick man uppleva hur det måste ha känts på 50-talet, när storfilmer som Ben Hur visades med det nya extra breda CinemaScope-filmformatet. Och för en tech geek och dessutom en som arbetade som biografmaskinist i sin ungdom var detta så klart ren porr.
Och skådespelarinsartserna är toppklass. Regi, fantastiskt. Klippning väldigt o-Nolanskt rapp i de delar som behöver det. All dialog hörs tydligt denna gången. Tack! Och det
syns verkligen det är en film gjord på riktigt och inte som majoriteten av dagen Hollywood-filmer, som till största delen bara är en massa CGI-sörja och därför visuellt mest påminner om ett spel till PS5. Den film jag såg igår har enbart befunnist sig i ett analogt tillstånd, från inspelningsplatsen fram tills att den kom upp på duken framför mig. Förutom cyklopen och andra detaljer, som helt enkelt krävde animation.
Köpte biljetten för ett år sedan. Längtan har därför varit lång. Men det var det värt.
En exeptionell bioupplevelse!