2026-07-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Två saker om "manosfären".

1. Jag är kvinna.
2. De som använder ordet är extremvänster och manshatare. Usch!

3. Det är inte vi som är besatta av hudfärg, raser och kön. Det är faktiskt ni, och vi bara påpekar det.

Jag noterar att du har ägnat typ 10-15 inlägg bara i den här tråden, om den här filmen, och hela tiden använder du "extremvänster" som skällsord.

Hur kan du mena att "vi" är besatta av hudfärg? Det är ju du som verkar ägna all din lediga tid åt att vara upprörd över att en film har gett en roll till en mörkhyad människa.

Well, du verkar bara vilja göra andra upprörda, så jag tänker inte diskutera detta mer. Kan bara konstatera att Nolan och Odyssey går riktigt bra och redan har tjänat in sin budget, så det verkar gå fint för "woke" nuförtiden! Hoppas du själv får tillfälle att se filmen, den verkar ju riktigt bra
Citera
2026-07-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
I Sverige har vi bara 70mm eller Imax (utöver standard bio-formatet), inte 70mm Imax som ska vara det bästa för den här filmen. Det finns bara på några få platser i Europa, typ London.

London och Belgien är närmast.

70mm finns på Rigoletto. IMAX finns i Göteborg och Uppsala (men inte 70mm). IMAX Scandinavia är skräp. Bäst IMAX i norden finns i Oslo.

Vad jag hört från filmnördarna är 70mm högre (du får bredden men inte höjden) skattat än IMAX eftersom filmen är filmad i 70mm och en episk saga är trevligt att se analogt. 70mm borde finnas på fler platser än i Stockholm.

Oppenheimer var fantastisk i analog 70mm.
Citera
2026-07-19, 23:38
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Vad bra att många här försvarar Nolans skit-casting med svarta och transor och tycker att vi andra överdriver och klagar för mycket.

Då har ni väl inga problem med att Andy Serkis kommande film The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum har en helvit casting.

https://www.reddit.com/r/moviecritic/comments/1v0y983/lord_of_the_rings_director_sparks_fierce_debate/

https://www.imdb.com/title/tt32328070/

Nerdrotic: The Odyssey - An Epic Disappointment
https://www.youtube.com/watch?v=zIHfhQnmg7Q

Som tur är så har transor och negrer väldigt lite tid i rutan. Jag störde mig väldigt lite på det.

Det var andra saker med filmen som jag störde mig på och som är anledningen till att jag inte kan ge filmen mer än en svag 3a.
Citera
2026-07-20, 00:30
Medlem
5evers avatar
Citat:
3. Det är inte vi som är besatta av hudfärg, raser och kön. Det är faktiskt ni, och vi bara påpekar det.
För vissa personer är det värsta man kan göra att hålla upp en spegel.
Citera
2026-07-20, 00:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Du får det att låta som att alla i Odyssey är svarta eller transor. I princip alla huvudrollsinnehavare är ju vita, så jag förstår inte vad problemet är. För att vara en film som utspelar sig i sydöstra medelhavsområdet är ju ensembeln väldigt ljushyad, skulle jag säga.

I fallet med Lotr är man upprörd över att en film helt utesluter skådespelare som är mörkhyade.

När det gäller Odyssey ni alltså upprörda över att en film tillåter en eller två mörkhyade att få några småroller.

Förstår du skillnaden?

Obegripligt hur Alt-högern och manosfären har blivit så besatta av den här filmen. Man är liksom helt rabiata.

Om det ska kallas "woke" att en karaktär som har typ några minuters screentime är mörkhyad så finns det nog en risk att den termen urvattnas så småningom...

Det beror väl mer på vilka roller som är vita eller svarta. De kommer ju inte spela in en historisk film om slaveri med folk med ljus hud men man kan göra tvärtom. Folk är inte irriterade på folk av olika hudfärger utan att man använder olika måttstockar. Tänk dig en film med Martin Luther King där man har en av annan hudfärg som den rollen. Däremot så skulle de säkert kunna göra JFK till kines om de skulle vara intresserade av det
Citera
2026-07-20, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det beror väl mer på vilka roller som är vita eller svarta. De kommer ju inte spela in en historisk film om slaveri med folk med ljus hud men man kan göra tvärtom. Folk är inte irriterade på folk av olika hudfärger utan att man använder olika måttstockar. Tänk dig en film med Martin Luther King där man har en av annan hudfärg som den rollen. Däremot så skulle de säkert kunna göra JFK till kines om de skulle vara intresserade av det

Nu pratar du ju om riktiga historiska personer.
Odysséen är fiction, påhitt. Karaktärerna är inte historiska personer.
Citera
2026-07-20, 01:40
Medlem
Adelaides avatar
Såg den ikväll.
Filmen var ok, inte mer. Inget jag kommer se om på minst 3 år iaf.
Varför har de castat så många greker med svarta och asiatiska skådespelare?
Citera
2026-07-20, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Du får det att låta som att alla i Odyssey är svarta eller transor. I princip alla huvudrollsinnehavare är ju vita, så jag förstår inte vad problemet är. För att vara en film som utspelar sig i sydöstra medelhavsområdet är ju ensembeln väldigt ljushyad, skulle jag säga.

Så om någon gör en film om segregationen som var i USA och en VIT skådespelare spelar Martin Luther King, exempelvis, så är det okej Ifall den personen enbart har 5-10 minuter effektiv skärmtid av filmen? Om han inte har huvudrollen?

Så idiotiskt tänk. Att en neger ska spela en historisk Grekisk Vit kvinna samt en spinkig transvestit på 50 kilo ska spela den bästa krigaren (?) från Grekland är väl ändå ett direkt hån mot Grekisk historia och dess folk. Håller du inte med om det?

Du hade tyckt det vore okej om Densel Washington (exempelvis) hade spelat Ragnar Lodbrok?
Eller om Sylvester Stallone spelar Nelson Mandela?

Skärp dig för helvete, cuck. Om du är en vit man så bidrar du enbart till din egen undergång.
Den vita mannen är idag 7% av världens befolkning. Kolla statistiken tidigare så får du allt klart för dig.
Senast redigerad av golarskjutare 2026-07-20 kl. 03:06.
Citera
2026-07-20, 03:40
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Filmen har redan tjänat in sin budget på första weekenden, 250 miljoner dollar. Verkar som enda floppen här är fjanthögerns försök till att bojkott.
Kanske hade dragit in 400 miljoner dollar (eller miljarder med dollars tom.) om den inte var woke. Vad vet du om det?
Citera
2026-07-20, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Jag hoppas verkligen att du förstår att Odyssén är en saga, en dikt, en påhittad historia.
Citera
2026-07-20, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Så om någon gör en film om segregationen som var i USA och en VIT skådespelare spelar Martin Luther King, exempelvis, så är det okej Ifall den personen enbart har 5-10 minuter effektiv skärmtid av filmen? Om han inte har huvudrollen?

Så idiotiskt tänk. Att en neger ska spela en historisk Grekisk Vit kvinna samt en spinkig transvestit på 50 kilo ska spela den bästa krigaren (?) från Grekland är väl ändå ett direkt hån mot Grekisk historia och dess folk. Håller du inte med om det?

Du hade tyckt det vore okej om Densel Washington (exempelvis) hade spelat Ragnar Lodbrok?
Eller om Sylvester Stallone spelar Nelson Mandela?

Skärp dig för helvete, cuck. Om du är en vit man så bidrar du enbart till din egen undergång.
Den vita mannen är idag 7% av världens befolkning. Kolla statistiken tidigare så får du allt klart för dig.
Jag vet att folk till höger tenderar att inte vara särskilt intelligenta men du är väl medveten om att Odysséen inte hände på riktigt till skillnad från Nelson Mandela, segregationen eller Martin Luther King? Det är ungefär som att böla när en adaption av Shakespeare inte spelas av endast britter.
Citera
2026-07-20, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Jag vet att folk till höger tenderar att inte vara särskilt intelligenta men du är väl medveten om att Odysséen inte hände på riktigt till skillnad från Nelson Mandela, segregationen eller Martin Luther King? Det är ungefär som att böla när en adaption av Shakespeare inte spelas av endast britter.

Gäller det andra fiktiva verk tex American History X? Dvs spelar ingen roll vem som castas till vilken roll. Denzel Washington byter ut Edward Norton och Jet Lee spelar hans yngre bror. Antagonisten i slutet tolkas av Jason Statham, för han är ju tuff.

Odyssen må vara fiktiv men den handlar om västerländska personer i antikens grekland, rimligt att de ser tidsenligt västerländska ut till den grad att det inte genast blir uppenbart eller knepigt att förstå den historiska kontexten.

Shakespeare kan du rollsätta med sydstatare men då blir det plötsligt en komedi, kanske jättebra men förståeligt om den typiske teaterbesökaren som älskar Shakespear blir besviken.

Inlägget du svarar på är skrivet av en idiot men du är uppenbarligen inte mycket smartare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in