2026-07-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Nej, det förstås. Men andra kanske har haft samma problem eller rent av är mekaniker och brukar byta oljenivågivare? Vad fan vet jag, det är flashback. Man löser för fan mord här
Haha
Sant
Citera
2026-07-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Nej, det förstås. Men andra kanske har haft samma problem eller rent av är mekaniker och brukar byta oljenivågivare? Vad fan vet jag, det är flashback. Man löser för fan mord här

Varmkör motorn 5-10 min.
Stanna, ta bort oljepåfyllningslocket.
Känn först med handen om du kan känna ett tydligt sug inåt eller uppåt i hålet.
Ta en latex/engångshandske och trä över så det håller tätt.
Om handsken sugs ihop och dras svagt ner i hålet betyder det att det finns ett undertryck i motorn. Det är precis så det ska vara.
Vevhusventilationen fungerar.

Om handsken istället blåser upp sig, eller till och med ploppar av, har du ett övertryck i motorn. Det betyder att vevhusventilationen är igensatt eller att PCV-ventilen är trasig.

Då kan du utesluta det iaf.
Citera
2026-07-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vilka faktorer?

Vad kan bli kritiskt?

Ökad risk för skumbildning, vilket ökar risken att olja dras med genom vevhusventilationen för att ta ett exempel.
Citera
2026-07-20, 00:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Du spekulerar fantasifullt, utan seriöst stöd eller fakta.
Tror du verkligen att din hårda användning är hårdare än vad biltillverkarna själva gör med sina motorer under utveckling och löpande tester…?

Jag höll på den tiden på med rally och detta var en standardmotor som blev rätt omilt hanterad.

Den var inte byggd för det den utsattes för.
Ja jag kan sådant här.
Citera
2026-07-20, 00:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ökad risk för skumbildning, vilket ökar risken att olja dras med genom vevhusventilationen för att ta ett exempel.
Du tror alltså att man har ett sträck som kallas max som man inte får fylla till. Om man fyller mycket över max kan det bli så att vevaxeln tar i oljan, men det finns förstås även marginaler.

Har du sysslat med bilar överhuvudtaget?
Saker som en rad väsentliga faktorer och det kan bli kritiskt, utan att specificera sig, talar emot det.

Fördelen med att fylla till max är bättre kylning och förstås att man har marginaler om bilen drar olja och behöver fylla på mer sällan.
Citera
2026-07-20, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag höll på den tiden på med rally och detta var en standardmotor som blev rätt omilt hanterad.

Den var inte byggd för det den utsattes för.
Ja jag kan sådant här.

Som du skriver så verkar det ju som du inte är så kunnig som du tror….

Du glömde ju dessutom svara på den enkla frågan, om du tror att du belastade motorn hårdare än vad motorutvecklarna/biltillverkarna gör i sina tester?

Du påstod dessutom att du trodde dagens standardmotorer inte ens skulle levt 5000 mil med den behandlingen, och samtidigt formulerar dig så det kan verka som din gamla standardmotor gått 20 000mil med din hårda behandling.
Vilka seriösa belägg har du för dina påståenden än bara anekdoter och spekulationer….?
Vet du hur dagens motorer är utvecklade och vilka tester man gjort på och med dessa innan de anses klara för produktion…?
Citera
2026-07-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du tror alltså att man har ett sträck som kallas max som man inte får fylla till. Om man fyller mycket över max kan det bli så att vevaxeln tar i oljan, men det finns förstås även marginaler.

Har du sysslat med bilar överhuvudtaget?
Saker som en rad väsentliga faktorer och det kan bli kritiskt, utan att specificera sig, talar emot det.

Fördelen med att fylla till max är bättre kylning och förstås att man har marginaler om bilen drar olja och behöver fylla på mer sällan.

Var skrev jag att man inte får eller kan fylla till max…? Citera, eller erkänn att du läser och tolkar med röven, kanske din intelligentaste kroppsdel…

Det ÄR inte optimalt att fylla till och hålla nivån på max.
Ja det kan ge vissa fördelar, men är inte optimalt och kan ge eller öka vissa risker, som t ex ökad skumbildning

Det är heller inte optimalt sett till allt att ligga på min heller, men även det ger vissa fördelar men även nackdelar och ökade risker.

Därför brukar det anges att det är mer mest optimalt att hålla oljenivån på ungefär mitten.

Det är samma sak med nåt så enkelt som bränsletanken. Den är heller inte helt optimalt att fylla fullt och hålla sig nära fullt hela tiden, eller låta det vara väldigt lite i tanken och bara fylla skvättar.
Citera
2026-07-20, 10:19
Medlem
448s avatar
Man får högre vevhustryck med onödigt hög oljenivå
Citera
2026-07-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
I Turboaggregatet också ? Vattenkyld turbo har jag mig veterligen inte sett i verkliga livet på en ordinär " serie bil " ? Vad jag vet så transporteras det däremot olja igenom turbon . Utgå ifrån oljan som bränner där är ett tips och klura lite på vart skräpet tar vägen .

Dock finns det vattenkylda turboaggregat men det är i regel eftermarknad eller högprestanda/premium ( och ytterligare en potentiell källa till fel dock andra fel )
Saab hade under 80 talet flera rasade turbo aggregat så efter -87 har jag för mig så kyler de alla aggregat med både vatten och olja, har en gammal saab från -91 och en extra saab motor och båda turbon har både olja och vatten kylning, idag är det standard på de flesta bilar. undantaget är nog de med låg belastning på turbon.
Citera
2026-07-20, 11:45
Medlem
Lämnade in bilen idag.

De ringde och sa att jag kunde hämta den. Ingen felkod och de hade fyllt på olja. Till max.

Vilka klåpare. Det kunde dom väl sagt när vi var där innan och bokade tid?

Litar inte riktigt på att det skulle vara det. För nu sa han att nivån var låg. 1000 spänn för att fylla på en halv liter olja. Riktigt bra deal.
Citera
2026-07-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man får högre vevhustryck med onödigt hög oljenivå

Är det därför min bil blev så jävla snabb nu helt plötsligt
Citera
2026-07-20, 12:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Var skrev jag att man inte får eller kan fylla till max…? Citera, eller erkänn att du läser och tolkar med röven, kanske din intelligentaste kroppsdel…

Det ÄR inte optimalt att fylla till och hålla nivån på max.
Ja det kan ge vissa fördelar, men är inte optimalt och kan ge eller öka vissa risker, som t ex ökad skumbildning

Det är heller inte optimalt sett till allt att ligga på min heller, men även det ger vissa fördelar men även nackdelar och ökade risker.

Därför brukar det anges att det är mer mest optimalt att hålla oljenivån på ungefär mitten.

Det är samma sak med nåt så enkelt som bränsletanken. Den är heller inte helt optimalt att fylla fullt och hålla sig nära fullt hela tiden, eller låta det vara väldigt lite i tanken och bara fylla skvättar.
Nej, det ger inte ökad skumbildning, det händer bara när man överfyller, rätt ordentligt. Du skrev att man inte skulle fylla till max, utan hålla sig under det, av någon outgrundlig anledning.

Vars anges det att det är bäst att hålla oljenivån på mitten?

Bensin är det som driver bilen, oljan är något som ser till att motorn inte skär. Men de flesta som tankar, fyller tanken till max, när den står på min eller närmar sig det. Inte försöker alla hålla den halvfull helat tiden, med din värdelösa jämförelse. Så tankning stämmer nog bättre med hur jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in