Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Jag är fullt medveten om att alla inte delar principen om Skatt efter bärkraft, eller demokratiska principer över huvudtaget och det kan jag respektera. När jag däremot ser någon resonera som ett rövhål men ändå försöker ge sken av att inte vara ett rövhål, då kan jag inte låta bli att säga ifrån.
För övrigt har jag inget emot rimliga skattesänkningar, som en höjning av grundavdraget skulle innebära. Men att den med månadslöner över 70'000 ska behöva skattelättnader för att orka gå till jobbet, det ser jag ingen rimlighet i.
Varför skall någon dela den principen? Då den är sprungen ur avund och ingen form av fakta eller rimlig undersökning att det skulle skapa ett bättre skattesystem.
Sen behöver du inte blanda ihop detta med demokratiska principer, för det finns fanimej inget demokratiskt att en majoritet inskränker en minoritets rättigheter såpass kraftfullt.
Hellre ett rövhål än efterbliven. Då har man ju åtminstone en moralisk rösträtt.
Vi kan absolut höja grundavdraget, hellre det än sänkt matmoms. Men varför drar du gränsen vid 70? Varför inte vid 65? Eller 60?
Det finns inget annat än din avund som driver dig i detta. Jag tjänar väsentligt mer än 70 men håller därmed tack vare en väldigt hög konsumtion skapar sysselsättning för flera människor. Varför hatar du mig så pass mycket att dessa skall ställas utan arbete?