Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag tror att rätt många till vänster väl känner till just detta, och att de just därför är emot låga skatter etc. Deras viktigaste drivkraft är att skada Sverige, och just därför är de för både höga skatter, hög invandring och dåliga skolor.
Nja, jag tror snarare att de flesta i vänsterfalangen faktiskt tror att högre skatter är den bästa/enda lösningen. Att de faktiskt tror det tror jag beror på att de lever i en ekokammare där de bara lyssnar till andra som tycker likadant, och att de inte vill, orkar, eller förmår sätta sig in i hur verkligheten faktiskt är beskaffad.
Varför de inte vill, orkar eller förmår sätta sig in i verkligheten kan man fundera över. Kanske en del avundsjuka, en del bekvämlighet och en del psykologi; det känns bättre att sitta framför brasan och diskutera med likasinnade än att ge sig ut ensam på upptäcktsfärd i väder och vind.
Dessutom finns det en del ”överstepräster” som sprider övertygande, men dåligt genomtänkta budskap som man bekvämt kan luta sig emot; Daniel Suhonen, Göran Greider, Gabriel Zucman m fl.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det är här Socialdemokraterna hamnar i ett dilemma. Ena S-falangen vill precis samma som V, under detatt den andra S-falangen vill har företag, arbetstillfällen och ökade skatteintäkter. I den ena änden står V och i den andra C, och S kan inte balansera mellan dessa ytterkrafter.
Här håller jag helt med dig. Har en utmärkt och högkvalitativ källa inom S som håller mig underrättad om den sprickan. Vänsterfalangen inom S omfattar kanske 1/3 - 1/4 av S väljare. Skulle S ens fundera på samarbete med t ex M så skulle delar av vänsterfalangen börja troppa av till V eller MP eller - gud förbjude - starta ett eget parti.
Fundering: De här kontraproduktiva resonemangen om skatter mm inom vänstern är till icke ringa del en produkt av den s k ”Folkbildning” som bedrivs inom ABF m m, ofta med statliga medel. Jag skulle gärna se en rejäl folkbildning om hur företagande går till, hur knepigt det ofta är, vilka förutsättningar som krävs, hur skatter påverkar, etc. Om alla medborgare fick ägna ett år åt att driva företag skulle Sverige sannolikt förämdras i positiv riktning.
(Kolla gärna min signatur här nedan…)