2026-07-20, 09:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nej, i alla fall jag håller inte enbart den detaljen som bevis för våldtäkt. Det är en del av dem samanlagda bedömningen.

Inte det alenarådande avgörande brviset som du vill göra gällande.

Och det verkar som att du behöver en lektion kring vad bortom rimligt tvivel innebär. Domarbloggen samanfattar det väl.

Utom rimligt tvivel" är det högsta beviskravet i svensk rätt och används främst i brottmål. Det innebär att bevisen mot en åtalad måste vara så starka och övertygande att det inte finns något rimligt utrymme för en annan förklaring,

Vad innebär det i praktiken? Det krävs inte 100 % absolut visshet: Att bevisa något bortom all tänkbarhet är ofta omänskligt. Därför menar man i stället en så hög grad av säkerhet att inga sannolika eller rimliga alternativa scenarier kvarstår.

Skuldfrågan: Domstolen måste kunna utesluta alla rimliga invändningar som den tilltalade har kommit med.Inte samma som "sannolikt": Det räcker inte att det är troligt eller mycket troligt att personen är skyldig.

Bevisen måste nå hela vägen upp till gränsen "utom rimligt tvivel" för att en fällande dom ska kunna avkunnas."

Jag vet det där men det skulle vara intressant om du kan ange till vilken % man ska komma upp? Hur man nu ska kunna avgöra det egentligen.

Jag tar ett fall som inte är så gammalt. En man blir oprovocerat angripen med kniv av en för honom okänd person. Enligt eget vittnesmål ges ett signalement och polisen griper kort därefter en man som är blodig och man finner även en blodig kniv på honom. Man hittar blod från brottsoffret på mannen och kniven.
Den gripne hävdar att han har hittat kniven i en papperskorg.
Till hur stor procent anser du att bevisningen uppgår för att den blodige mannen med kniv är skyldig?
Citera
2026-07-20, 09:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har ingen erfarenhet av att ligga med folk som sagt nej till sex med mig. Jag ägnar mig endast åt samtyckt sex. Så nej, jag har aldrig behövt extra glid.

Helt irrelevant information.
Citera
2026-07-20, 10:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Enbart muntlig bevisning är inte synonymt med enbart ord mot ord.

Här har du 2 advokater som säger att det är klassiska ord mot ord situationer och tycker annorlunda än du. Tänker du att jag bör lyssna på deras åsikt eller din?

https://www.youtube.com/watch?v=YMo3VVZFumA
Citera
2026-07-20, 10:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Kravet är att det ska finnas ett vittne som kan intyga att målsäganden har berättat om händelsen och beskrivit händelseförloppet på ett någorlunda liknande sätt, och hon ska ha upplevts som traumatiserad.

Det förklaras ganska bra här:
https://www.youtube.com/watch?v=YMo3VVZFumA

Advokaterna i videon beskriver att det som i många fall räcker för en fällande dom är "en klassisk ord mot ord historia".

Tänk vad dumma de skulle känna sig om de fick Humbug69 som gäst i studion och han kunde förklara för dem att de inte alls är ord mot ord och att inte en enda fall finns där någon har dömts på de premisserna enligt samtyckeslagen.

Tack då tolkar jag det som att det inte räcker med att ha sagt det till polis i förhör.

Det fetade är något jag reagerat på när jag läst FUP:ar i många olika fall. Jag kan säga att jag upplever det som att det inte spelar någon som helst roll hur målsäganden har upplevts efter det som har hänt. Personen kan skratta, vara glad, vara som normalt men ändå ses det som ett tecken, en reaktion på det personen påstås ha varit med om. En försvarsmekanism.
Citera
2026-07-20, 13:28
Medlem
Citat:
Fast som du ser sträcker sig tabellen tillbaka till regeringen Reinfeldt 1, det vill säga 20 år. Med rpge innan pandemin.

Det är ett nytt fenomen att det har börjat ge allvarliga konsekvenser. Att det påverkar vårt samhälle i en riktning som de som jobbar inom området och de som är experter varnar för.
Som med samtyckeslagen. Eller som alla förändringar sista åren som lett till det sk juristuppropet.
Citera
2026-07-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ger avsaknad av kondom obehag vid samlaget? Hur då? Det är lite märkligheter du talar om.

Om p-piller är villkorat för sex bör det ju räknas lika.

Eventuellt kommer den aldrig att få veta något... så t ex en stöld som aldrig upptäcks är ingen stöld? Märklig moralsyn det där.

Om kondom är villkorat och kondom saknas, vilket ju märks, så är det självklart att det ger kraftigt obehag och ångest, under själva samlaget. Det blir ju en våldtäkt då det inte finns samtycke till sex utan kondom.

Metafor: du ska åka bil som passagerare i 200 km i timmen på autobahn, ditt villkor är att det finns säkerhetsbälte för dig i bilen. När du har satt dig i bilen, överrumplas du av att bilfärden börjar, du fumlar efter säkerhetsbältet, men där finns inget. Resan blir ett helvete av ångest och du har inte samtyckt till denna åkfärd utan skydd. (Du märker att kondom saknas, vilket du inte har samtyckt till och du upplever den delen av sexet som våldtäkt och får stark ångest och obehag under själva sexet).

....

För att våldtäkt ska vara våldtäkt, så måste ju offret vara under 15 år, eller sårbar 15, 16, 17 åring. Eller vara 18 år och uppleva sig ha blivit våldtagen och även ha vissa andra uppfyllda kriterier enligt lag.

Ett frivilligt samlag med någon över 18 år är inte våldtäkt. Och samlaget är ju frivilligt även om p-piller inte har tagits. För sexpartnern vet ju inte om det. Och kommer sannolikt aldrig få veta något, om det inte blir en graviditet. Och även då kan det hela hållas hemligt med det skippade pillret.

Metafor: du ska åka bil som passagerare på autobahn, i 200 km i timmen. Ditt villkor är att föraren är nykter. Föraren verkar nykter. Och du tror att det finns alkolås på bilen och du tror att föraren har blåst i detta. (Fast föraren lät sin kompis blåsa, men det såg du inte). Ni kör, det är kul och spännande och allt går bra. Ni säger hejdå till varandra efter färden och du är glad och euforisk.

Visst: bedrägligt beteende av chauffören! Absolut! Men allt gick bra så ingen skada skedd.

Och olyckor kunde ju ha hänt vara sig föraren hade druckit alkohol eller inte. Ni kör ju ändå i 200 km i timmen...

Men nu hände ingen olycka (ingen oönskad graviditet) och du är lyckligt ovetandes om förarens alkoholintag (lyckligt ovetandes om skippat p-piller).

.....

Stöld kommer man ju märka av. Så dålig metafor.

....

Så. Blev det tydligare för dig nu?

Enda gången skippat p-piller skulle kunna räknas som våldtäkt är väl om kvinnan säger det under sexakten när hon rider mannen och han sitter fast i handklovar (frivilligt) och hon säger, "du förresten, jag ljög om p-piller, vet att du kräver det, men jag tar inga" Samtidigt som hon fortsätter rida. För vissa hade givetvis detta känts fruktansvärt och ångestfylld och som en våldtäkt. Men hur troligt tror du det är att kvinnan berättar om sin lögn under pågående samlag?

....

Våldtäkt måste ju kännas som en våldtäkt under samlaget. Inget man retroaktivt känner som våldtäkt. När man upptäckte att personen var gift, eller p-piller inte tagits etc.

Blev det tydligare så?
Citera
2026-07-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du tycker verkligen att det är i "ångesten" våldtäkten ligger? Helt otroligt!!!!!
Du skriver det ju hur tydligt som helst här. För även i exemplet med P-pillret så har personen inte blivit lyssnad på/inte blivit respekterad/inte ha samtyckt, under den sexuella händelsen. Våldtäkt enligt dig i ena fallet men inte i det andra. Skillnaden mellan fallen som du beskriver det är ångest i ena fallet men inte i det andra så det är ju solklart att det är själva ångesten hos en person som du anser vara våldtäkt.

Vill du verka korkad?
Läs nedan, så Hoppas du fattar bättre:

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om kondom är villkorat och kondom saknas, vilket ju märks, så är det självklart att det ger kraftigt obehag och ångest, under själva samlaget. Det blir ju en våldtäkt då det inte finns samtycke till sex utan kondom.

Metafor: du ska åka bil som passagerare i 200 km i timmen på autobahn, ditt villkor är att det finns säkerhetsbälte för dig i bilen. När du har satt dig i bilen, överrumplas du av att bilfärden börjar, du fumlar efter säkerhetsbältet, men där finns inget. Resan blir ett helvete av ångest och du har inte samtyckt till denna åkfärd utan skydd. (Du märker att kondom saknas, vilket du inte har samtyckt till och du upplever den delen av sexet som våldtäkt och får stark ångest och obehag under själva sexet).

....

För att våldtäkt ska vara våldtäkt, så måste ju offret vara under 15 år, eller sårbar 15, 16, 17 åring. Eller vara 18 år och uppleva sig ha blivit våldtagen och även ha vissa andra uppfyllda kriterier enligt lag.

Ett frivilligt samlag med någon över 18 år är inte våldtäkt. Och samlaget är ju frivilligt även om p-piller inte har tagits. För sexpartnern vet ju inte om det. Och kommer sannolikt aldrig få veta något, om det inte blir en graviditet. Och även då kan det hela hållas hemligt med det skippade pillret.

Metafor: du ska åka bil som passagerare på autobahn, i 200 km i timmen. Ditt villkor är att föraren är nykter. Föraren verkar nykter. Och du tror att det finns alkolås på bilen och du tror att föraren har blåst i detta. (Fast föraren lät sin kompis blåsa, men det såg du inte). Ni kör, det är kul och spännande och allt går bra. Ni säger hejdå till varandra efter färden och du är glad och euforisk.

Visst: bedrägligt beteende av chauffören! Absolut! Men allt gick bra så ingen skada skedd.

Och olyckor kunde ju ha hänt vara sig föraren hade druckit alkohol eller inte. Ni kör ju ändå i 200 km i timmen...

Men nu hände ingen olycka (ingen oönskad graviditet) och du är lyckligt ovetandes om förarens alkoholintag (lyckligt ovetandes om skippat p-piller).

.....

Stöld kommer man ju märka av. Så dålig metafor.

....

Så. Blev det tydligare för dig nu?

Enda gången skippat p-piller skulle kunna räknas som våldtäkt är väl om kvinnan säger det under sexakten när hon rider mannen och han sitter fast i handklovar (frivilligt) och hon säger, "du förresten, jag ljög om p-piller, vet att du kräver det, men jag tar inga" Samtidigt som hon fortsätter rida. För vissa hade givetvis detta känts fruktansvärt och ångestfylld och som en våldtäkt. Men hur troligt tror du det är att kvinnan berättar om sin lögn under pågående samlag?

....

Våldtäkt måste ju kännas som en våldtäkt under samlaget. Inget man retroaktivt känner som våldtäkt. När man upptäckte att personen var gift, eller p-piller inte tagits etc.

Blev det tydligare så?
Citera
2026-07-20, 18:14
Medlem
Citat:
Fast som du ser sträcker sig tabellen tillbaka till regeringen Reinfeldt 1, det vill säga 20 år. Med rpge innan pandemin.

Kika på procenten som inte fått kritik. Kika sedan på hur fördelningen av kritiken varit. Då ser du att den näst sämsta perioden var löfven/ Andersson.
Citera
2026-07-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Du klarade ju inte av att svara på hur samtycke kan definieras i den situationen jag beskrev.

Hävdar man att samtyckeslagen inte är otydlig men sen inte vet hur den tillämpas så är det case closed.

Vi tar ner det på din nivå.

Om någon sätter på dig mot din vilja, är det då en våldtäkt?
Citera
2026-07-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Och du menar att en kvinna ljuger och falskanmäler inte är ett rimligt alternativt scenario? Nu menar jag inte specifikt toaknullet.

Jo såklart det händer. Och det finns domar gällande falsk angivelse.

Vad har det med saken att göra?
Citera
2026-07-20, 18:27
Medlem
Citat:
Jag frågade ju dig i detta fallet där vi kan läsa vad som sagts har hänt. Om killen hade sagt att hon sagt ja till sex inne på toaletten hade du då fortfarande tyckt att det är en våldtäkt ställt utom rimligt tvivel?

Ja, om det finns stödbevisning i högre grad än vad som finns som pekar i annan riktning.
Citera
2026-07-20, 18:33
Medlem
Citat:
Svarade hon att hon inte ville ha sex med honom? Svarade hon att hon inte var intresserad av honom eller svarade hon något annat?

Om en man frågar dig om om du vill följa med honom hem och du svarar att du inte kan av olika anledningar.

Han leder senare in dig på toa utan att fråga om du vill ha sex, drar av dina kläder, smörjer in kuken med saliv och trycker upp den i dig. Han drar sedan ut den och trycker in kuken i din nun för att sluta med att spruta dig i ögat.

Det är alltså helt ok för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in