2026-07-19, 23:05
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag kan förklara:

Om ord står mot ord så räcker det inte.

Men eftersom målsäganden berättat sin version för en vän och denna version är densamma som versionen hon drar i rätten så har lagstiftaren beslutat att när vännen vittnar så tolkas det som att vännens vittnande är fristående från målsägandens historia. Alltså är det inte längre ord mot ord.

Det faktum att all form av bevisning härstammar från målsägandens berättelse skiter man helt enkelt i. En typ av juridisk alkemi.

Det är därför BRÅ använder uttrycket "muntlig bevisning" och inte ord mot ord.

Humbug fattade inte det till en början, men har lärt sig det under diskussionens gång. Han är inte korkad. Istället för att ge sig så hänger han desperat upp sig på definitionen av "ord mot ord". Han greppar efter halmstrån.

Aha. Logiskt sett så blir det ju dock samma sak i min värld. Det är fortfarande en version mot en annan, även om den ena versionen berättas av en annan person...
Citera
2026-07-19, 23:09
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Aha. Logiskt sett så blir det ju dock samma sak i min värld. Det är fortfarande en version mot en annan, även om den ena versionen berättas av en annan person...

Det är inte bara i din värld. Du har helt rätt.
Citera
2026-07-20, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag beskrev ju skillnaden.

Det märks ju om kondom/femidom inte är på plats och det ger ju direkt obehag vid själva samlaget. Så pass att det blir en våldtäkt, om visst sex hade villkoret: kondom/femidom och sexpartnern medvetet skippar det och kör utan. Redan vid samlaget vill den ena parten inte alls vara med längre... eller precis när den känner sperman.

När någon inte tar p-piller, så märker inte sexpartnern det. Allt är sig likt vid samlagen. Och eventuellt kommer den aldrig få veta något.

Ger avsaknad av kondom obehag vid samlaget? Hur då? Det är lite märkligheter du talar om.

Om p-piller är villkorat för sex bör det ju räknas lika.

Eventuellt kommer den aldrig att få veta något... så t ex en stöld som aldrig upptäcks är ingen stöld? Märklig moralsyn det där.
Citera
2026-07-20, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Så då anser du med andra ord att det är försvarligt att dra av en kondom under akten fast du vet att samtycket endast gällde sex med kondom?

Nej !
Men det är inte jämförbart med våldtäkt
Citera
2026-07-20, 08:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur fan kan du misstolka vad jag skriver? Försök förstå nu:

1. Kim vill att Stell använder kondom vid vaginalt samlag. Stella är införstådd med det.
2. Men Stell skiter I det och sätter på Kim utan ko dom och kommer kort därefter.
3. Kim märker att Stell har kört utan kondom när Kim blir sprutad. Att inte ha blivit lyssnad på/inte blivit respekterad/inte ha samtyckt, dvs. Blir våldtagen, ger Kim svår ångest. Under själva den sexuella händelsen.

Så går det inte till vid medvetet skippat p-piller. Det behöver inte ens partnern märka av överhuvudtaget.

Så du tycker verkligen att det är i "ångesten" våldtäkten ligger? Helt otroligt!!!!!
Du skriver det ju hur tydligt som helst här. För även i exemplet med P-pillret så har personen inte blivit lyssnad på/inte blivit respekterad/inte ha samtyckt, under den sexuella händelsen. Våldtäkt enligt dig i ena fallet men inte i det andra. Skillnaden mellan fallen som du beskriver det är ångest i ena fallet men inte i det andra så det är ju solklart att det är själva ångesten hos en person som du anser vara våldtäkt.
Citera
2026-07-20, 09:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag kan förklara:

Om ord står mot ord så räcker det inte.

Men eftersom målsäganden berättat sin version för en vän och denna version är densamma som versionen hon drar i rätten så har lagstiftaren beslutat att när vännen vittnar så tolkas det som att vännens vittnande är fristående från målsägandens historia. Alltså är det inte längre ord mot ord.

Det faktum att all form av bevisning härstammar från målsägandens berättelse skiter man helt enkelt i. En typ av juridisk alkemi.

Det är därför BRÅ använder uttrycket "muntlig bevisning" och inte ord mot ord.

Humbug fattade inte det till en början, men har lärt sig det under diskussionens gång. Han är inte korkad. Istället för att ge sig så hänger han desperat upp sig på definitionen av "ord mot ord". Han greppar efter halmstrån.

Här är jag lite nyfiken på om du kan lära mig något. Räcker det med att en person berättar sin berättelse för polisen i förhör och berättelsen håller sig sammanhängande under flera förhör för att det ska tolkas som att personens berättelse (händelsen) är bevittnad och tas som bevisning i ett mål?

Texten är hämtad från BRÅ.

Citat:
Målsäganden ska i nära anslutning till händelsen i konkreta ordalag ha berättat för andra vad hon eller han varit med om (polis, sjukvård, vänner eller anhöriga) och beskrivit händelsen på samma sätt i de olika sammanhangen.
Citera
2026-07-20, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du tycker verkligen att det är i "ångesten" våldtäkten ligger? Helt otroligt!!!!!
Du skriver det ju hur tydligt som helst här. För även i exemplet med P-pillret så har personen inte blivit lyssnad på/inte blivit respekterad/inte ha samtyckt, under den sexuella händelsen. Våldtäkt enligt dig i ena fallet men inte i det andra. Skillnaden mellan fallen som du beskriver det är ångest i ena fallet men inte i det andra så det är ju solklart att det är själva ångesten hos en person som du anser vara våldtäkt.
Det är många som egentligen inte klarar av att ha sex, de har en massa neuroser kring det och mår dåligt. Men de har sett på TV att man bör ligga runt så de gör det ändå.

Tänk om du hade sex med en tjej och du får för dig att hon skrattat åt din kukstorlek. Kanske gjorde hon det, kanske inte. Nu tycker du att hon förstörde ditt liv och vill anmäla henne för våldtäkt. Det är ungefär nivån på många våldtäktsanmälningar. "Åå nej han stoppade in den i min mun nu är jag traumatiserad". Därför bör man hålla sig borta från amatörer, risken är för stor och sexet är ändå inte bra.

Jag tycker dock att det är ganska vidrigt att ta av en kondom under sex, om man haft den på så är det väl av en anledning. Hade jag anmält för våldtäkt? Nej, om jag hade fått HIV i efterkant hade jag hämnats. Men det är ett annat ämne.
Citera
2026-07-20, 09:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vart har BRÅ skrivit att det finns domar baserat enbart på ord mot ord?

Det BRÅ pekar på är väl ändå att domar med enbart muntlig bevisning ökat.

Kan du förklara för mig hur "den muntliga bevisningen" inte är målsägandes ord? Skillnaden är att orden kommer ur en annan persons mun när man benämner det som muntlig bevisning och från målsägandes mun när man benämner det som ord mot ord. Men det är fortfarande ord med samma ursprung nämligen målsägandes ord.

Vet du om en målsägandes berättelse för polis utgör muntlig bevisning i en rättegång när en polis redogör för vad målsäganden sagt?
Citera
2026-07-20, 09:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nu har han ju inte någonstans påstått det i FUP.

Det måste vara en helhetsbedömning. Det beror på övrig bevisning och kända fakta i varje specifikt fall.

Jag frågade ju dig i detta fallet där vi kan läsa vad som sagts har hänt. Om killen hade sagt att hon sagt ja till sex inne på toaletten hade du då fortfarande tyckt att det är en våldtäkt ställt utom rimligt tvivel?
Citera
2026-07-20, 09:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det vet du redan. Varför tjatar du på med frågor du redan vet svaret på?

Svarade hon att hon inte ville ha sex med honom? Svarade hon att hon inte var intresserad av honom eller svarade hon något annat?
Citera
2026-07-20, 09:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Eller att den ena parten inte brytt sig om att att fästa någon vikt vid om den andra vill ha sex med en över huvud taget.

Varför lägger du ständigt ansvaret på den utsatta?

Jag kan ju ställa samma motfråga till dig, varför förutsätter du alltid att den som anmälts för våldtäkt är en hänsynslös person som inte bryr sig om andra och har begått en gärning med uppsåt?

Och som du vet så är fallen vi diskuterar inte fall som är solklara utan fall som går att diskutera.
Citera
2026-07-20, 09:54
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Här är jag lite nyfiken på om du kan lära mig något. Räcker det med att en person berättar sin berättelse för polisen i förhör och berättelsen håller sig sammanhängande under flera förhör för att det ska tolkas som att personens berättelse (händelsen) är bevittnad och tas som bevisning i ett mål?

Texten är hämtad från BRÅ.

Kravet är att det ska finnas ett vittne som kan intyga att målsäganden har berättat om händelsen och beskrivit händelseförloppet på ett någorlunda liknande sätt, och hon ska ha upplevts som traumatiserad.

Det förklaras ganska bra här:
https://www.youtube.com/watch?v=YMo3VVZFumA

Advokaterna i videon beskriver att det som i många fall räcker för en fällande dom är "en klassisk ord mot ord historia".

Tänk vad dumma de skulle känna sig om de fick Humbug69 som gäst i studion och han kunde förklara för dem att de inte alls är ord mot ord och att inte en enda fall finns där någon har dömts på de premisserna enligt samtyckeslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in