2026-07-19, 15:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Må så vara, men det fungerar.

För att tillräckligt många går med på det. Men vad du inte inser är att det är ett pyramidspel, en totalitär världsreligion, där rikedomen koncentreras mer och mer till några promille på toppen, medans ni nyttiga idioter och slavar på botten blir de facto fattigare och fattigare. Du applåderar slaktaren hela vägen till slakthuset.
Citera
2026-07-19, 15:42
Avstängd
Citat:
Den situationen kommer jag att klara av, du behöver inte oroa dig för mig.

Jag tvivlar på det men frågan var ju hur värt dina 100 kr skulle vara i den situationen?
Citera
2026-07-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag tvivlar på det men frågan var ju hur värt dina 100 kr skulle vara i den situationen?
Antar att jag har betydligt större kunskaper i överlevnad än de flesta. Så det löser dig.

Fram tills dess så har jag lön, köper mat, tobak, sprit och kläder och investerar. Klarar mig riktigt bra på pyramidspelet.

Kunde du svara på frågorna som tråden handlar om?
Citera
2026-07-19, 15:47
Avstängd
Citat:
Antar att jag har betydligt större kunskaper i överlevnad än de flesta. Så det löser dig.

Varför vägrar du att svara på frågan? Herregud det är ju på allvar omöjligt att ha någon form av seriöst samtal med någon på den här jävla skitsidan numera. Alla bara tramsar
Citera
2026-07-19, 15:48
Medlem
Citat:
Varför vägrar du att svara på frågan? Herregud det är ju på allvar omöjligt att ha någon form av seriöst samtal med någon på den här jävla skitsidan numera. Alla bara tramsar
Vad är det som du vill ha svar på?
Citera
2026-07-19, 16:57
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Det är ju bitcoin o d som är INGENTING.
Flat har i alla fall länder bakom sig, som har intresse av landets valuta har kvar något värde.
Men valutan har inget värde. Hundra kronor är enbart värt något för att du går med på det. Det är en lögn som funkar för att tillräckligt många har en tyst överenskommelse om tro på lögnen.
Nej, bitcoin o d är mycket värre eftersom där finns inget land bakom som har intresse av att inte tappa rykte - utom USA under Trump, som inte tänker ett dugg på sitt skitrykte
Citera
2026-07-19, 17:21
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Apropå att kasta sten i glashus. 🙄 Jag försökte men du gick direkt in på att kalla mig för en "idiot" när jag inte höll med dig fullt ut. Vad är det om inte trams?

Men, jag ska göra ett försök till.

Jag ger dig rätt i att fiatvalutor saknar värde och att en 100-lapp är bara värd vad den är värd för att vi har kommit överens om att den har ett värde och att den kan nyttjas som ett betalmedel. Jag håller med om att hela det ekonomiska systemet handlar om "förtroende" och skulle det förtroendet försvinna, då brakar samhället samman och vi får gå över till byteshandel vilket kommer innebära en katastrof för den överväldigande majoriteten av människor.

Men... och här skiljer vi oss troligen åt. Jag anser att systemet i stort är ganska stabilt för att tillräckligt många är beroende av det. Tillräckligt många kommer göra vad som krävs för att upprätthålla systemet även om det innebär att man grundlurar kommande generationer och skuldsätter dem och bara skjuter upp - The Big Bang. Delar av systemet kommer dock att råka ut för motgångar och delvis rasa ihop men andra delar kommer att vara tillräckligt starka för att upprätthålla systemet i stort.

Jag är fullt medveten om systemets bräcklighet men jag tänker ändå nyttja det bäst jag kan då alternativet är - vad då? Självhushållning i skogen utan kontakt med andra människor? Vi är alla "slavar" till någon grad, även du Zeddis. Ingen människa är helt fri, om vi nu ska bli filosofiska av oss. Vi väljer vad som ska fjättra oss. Jag har valt det ekonomiska systemet då jag bedömer att det ger mig mest frihet.

// CC
Citera
2026-07-19, 18:47
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Såg ett klipp på EFN med "Magda" (Lyxfällan). Enligt en pågående studie från Lunds Universitet där man frågar 18-29-åringar nedan tre frågor är det bara 20% som har alla rätt. Män är betydligt bättre än kvinnor men tråkigt nog säger Magda inget om den fördelningen men vem är förvånad?

De tre frågorna är:

1) Du har 100 kr på ett sparkonto och räntan är 2% per år. Om du låter pengarna ligga kvar i fem år, hur mycket pengar har du?
a) Mer än 102 kr
b) Prick 102 kr
c) Mindre än 102 kr

2) Anta att räntan på ditt konto är 1% och inflationen är 2% per år. Efter ett år, hur mycket kommer du att kunna köpa för pengarna på kontot?
a) Mer än idag
b) Exakt lika mycket
c) Mindre än idag

3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej

80% av våra unga vuxna klarar alltså inte av att svara korrekt på samtliga dessa - i mitt tycke extremt enkla och grundläggande, tre frågor. Det får mig att undra vad vi har skolan till. Det måste vara en enormt misslyckande för både skola och föräldrar. Frågan är hur många 30-40, 50-60-åringar som skulle klara av samtliga. Förhoppningsvis fler än 20% men frågan är, skulle ens hälften göra det?

Klippet ifall någon vill se det själv.
https://www.youtube.com/watch?v=Xy4qT9c4GBw

// CC
Samtliga av mina barn under 10 klarar av att svara rätt på dessa frågor.. det är något fel på de som tillfrågats.
Citera
2026-07-19, 20:17
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Samtliga av mina barn under 10 klarar av att svara rätt på dessa frågor.. det är något fel på de som tillfrågats.

Om dina barn under 10 år klarar av dessa frågor är det bara gratulera. Du gör något väldigt rätt i uppfostran av dem. Cred till dig och din partner. 👍

// CC
Citera
2026-07-20, 09:48
Medlem
Citat:
Nej. 100 kr är endast värt vad du går med på att det är värt.
Då är du fast i någon föreställning av religiös natur.

Och lyckas inte ens förstår logiken.
Citera
2026-07-21, 09:40
Medlem
CC75s avatar
Det är inte bara i Sverige som unga idag har problem med grundläggande ekonomisk förståelse. Denna video från USA visar med all tänkbar tydlighet att det kan vara ännu värre där (men så brukar det å andra sida vara )

Finns flera skrämmande exempel i videon som även tar upp en årlig undersökning från TIAA som visar att förståelsen minskar. Undersökningen är lite mer omfattande än den svenska. 28 frågor. 47% klarar av dem vilket är den lägsta uppmätta nivån hittills. Generation Z sticker ut med endast 38%, dvs klart under genomsnittet. De med absolut sämst resultat har ökat från 20 till 25% mellan 2017 och 2026.

Precis som i den svenska undersökningen var män bättre än kvinnor. Genomsnitt 49% medan kvinnor ligger på 42%.

Corporations Love Your Financial Illiteracy - 13 min lång

https://www.youtube.com/watch?v=gfwdZpTA18E

// CC
Citera
2026-07-22, 08:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Apropå att kasta sten i glashus. 🙄 Jag försökte men du gick direkt in på att kalla mig för en "idiot" när jag inte höll med dig fullt ut. Vad är det om inte trams?

Nyttig idiot skrev jag, och du verkar fortfarande inte vara bekant med begreppet eftersom att du fortfarande gråter över att jag skulle ha kallat dig för "idiot". Du skrev att du hade koll på begreppet men det har du ju fortfarande uppenbarligen inte för då hade du vetat att en nyttig idiot är någon som springer andras ärenden, mot sina egna intressen, men i tron att det ligger i deras intresse.

Citat:
Jag ger dig rätt i att fiatvalutor saknar värde och att en 100-lapp är bara värd vad den är värd för att vi har kommit överens om att den har ett värde och att den kan nyttjas som ett betalmedel. Jag håller med om att hela det ekonomiska systemet handlar om "förtroende" och skulle det förtroendet försvinna, då brakar samhället samman och vi får gå över till byteshandel vilket kommer innebära en katastrof för den överväldigande majoriteten av människor.

Att byta arbete emot varor eller tjänster är väl inget märkligt? Problemet är att du inte begriper att det är ett pyramidspel som är riggat emot dig. För varje dag så blir du fattigare, du får betalt mindre för arbetet du utför samtidigt som rikedomen koncentreras och tunnlas till några extremt få.

Citat:

Men... och här skiljer vi oss troligen åt. Jag anser att systemet i stort är ganska stabilt för att tillräckligt många är beroende av det. Tillräckligt många kommer göra vad som krävs för att upprätthålla systemet även om det innebär att man grundlurar kommande generationer och skuldsätter dem och bara skjuter upp - The Big Bang. Delar av systemet kommer dock att råka ut för motgångar och delvis rasa ihop men andra delar kommer att vara tillräckligt starka för att upprätthålla systemet i stort.

Precis. Nyttiga idioter vill upprätthålla ett förtryckande och orättvist system eftersom att ni har blivit lurade och indoktrinerade till att det ligger i ert intresse. Som en husneger som försvarar sin ägare eller som en gisslan som är full Stockholmsyndrom.

Citat:

Jag är fullt medveten om systemets bräcklighet men jag tänker ändå nyttja det bäst jag kan då alternativet är - vad då? Självhushållning i skogen utan kontakt med andra människor? Vi är alla "slavar" till någon grad, även du Zeddis. Ingen människa är helt fri, om vi nu ska bli filosofiska av oss. Vi väljer vad som ska fjättra oss.

// CC

Är det inte intressant att du inte verkar kunna se något annat alternativ, kontrast eller nyans mellan dagens galenskapssystem, där alla blir utnyttjade, förtryckta och grundlurade av det ekonomiska systemet för att en liten klick människor ska sitta på all rikedom och att isolera sig själv i skogen? Saknar du helt och hållet all form av kunskap, utbildning och ens tankekapacitet vad gäller potentiella ekonomiska system?

Citat:
Jag har valt det ekonomiska systemet då jag bedömer att det ger mig mest frihet.

Du har inte valt ett skit. Du föddes in i det, blev indoktrinerad till att tycka, tro och känna saker kring ett system som förslavar och förtrycker dig för andras vinning och sedan gör du hjärngympa likt en individ med Stockholmssyndrom för att rationalisera att din gisslansituation faktiska är något du vill, och är bra för dig!
Senast redigerad av Zeddis 2026-07-22 kl. 08:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in