2026-07-20, 08:46
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Farligare är inte ordet jag skulle använda, men visst är dom inte bäst i klassen alla gånger, och det har jag heller aldrig hävdat.

Frågan är var gränsen går ? Hur mycket får bromssträckan avvika ?
Sedan glömmer du helt reaktionstiden, som också är en avgörande faktor.
Vilka däckfabrikat ska tillåtas under olika väderförhållanden ? För vissa ses ju som farliga.(av vissa)
Det är ju en jättesvår fråga, däck degraderar ju dessutom. Bilprovningen skulle kunna vara hårdare på däck, de godkänner ju allt som har mönster men det handlar väl om lagstöd som de inte har.
Det bästa är förstås om de som sätter däck på bilar tar sitt eget ansvar och inte köper eller kör med farliga däck bara för att de är billiga.

Att blunda för att de faktiskt är farligare är ju bara dumt, man kan göra ett aktivt val och konstatera att man minsann sparar 50 öre per mil genom att köpa billiga däck och erkänna att de är sämre men att det är en risk man tar.
Citera
2026-07-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Nu skjuter jag lite från höften.
Men med egen erfarenhet så har däck överhuvudtaget blivit sämre.
När jag var ung så kunde man köra på "sommardäck" året runt och man kom upp från mindre backar även om det var lite snö och is med dessa däck.
Idag är det omöjligt att göra samma sak.

Detta beror ju på att man idag blandar in enormt mycket plast i däcken.
Plast blir hårt vid lägre grader och därmed blir däcken hårdare och greppar sämre.

På "vinterdäck" är det mer gummi i däcken så dessa kan greppa bättre.
Nackdelen med att köra med däck som har mer gummi är att då dessa greppar bättre så slits dem fortare, och ju varmare det är så mjuknar gummi ännu mer.(och ger därmed bättre grepp)
Därför är det idag inte ekonomiskt lönsamt att köra året runt med "vinterdäck"

Däremot om man vill ha bra grepp, då köper man nya "vinterdäck" vid oktober-november och när våren kommer så är dem nerslitna lite och "klackarna" på däcket kan inte röra sig så mycket och då gummit blir varmare och därmed blir greppet bättre än vad "sommardäck" har.
Nackdelen är att det finns en risk att däcken inte har mönster kvar tills man behöver köpa nya däck vid oktober-november.

Däck är en av de största kategorierna av plastprodukter på marknaden i Sverige.

När jag skriver "sommardäck" och "vinterdäck" så är det mer som att läsa Plastdäck respektive gummidäck.

Själv har jag gått ifrån mitt egna råd att köra med gummidäck året runt då det inte är ekonomiskt lönsamt. (samt så höll dem inte med mitt körsätt ett helt år, så dem var blanka den sista månaden)
idag kör jag med Dubbdäck under perioden som man får oavsett underlag då dessa inte slits på samma sätt och därmed kan ett set hålla närmare 10 år. (ja jag vet att det är en färskvara och det är först vid torrsprickor som jag köper nya, men det är ett ekonomiskt beslut)

Och ja, jag bor i Skåne.
Det ligger mycket i det du säger om att däck har förändrats enormt, men anledningen till varför det är så har faktiskt inte med plast att göra.Förr i tiden var bildäck smalare, högre och bilarna mycket lättare. Ett smalt däck skär igenom snö mycket bättre (tänk på ett cykelhjul jämfört med en rollerblades-rulle). Idag är bilar tunga och däcken breda. Ett brett sommardäck blir som en snowboard på snö – det flyter ovanpå och får noll grepp, oavsett gummiblandning.Idén om att sommardäck är gjorda av plast stämmer inte riktigt. Både sommar- och vinterdäck består av naturgummi och syntetgummi. Skillnaden är att man tillsätter silika (kisel) i sommardäck för att de ska rulla lätt och hålla länge, medan vinterdäck har mycket mer naturgummi och rapsolja för att hålla sig mjuka i kylan.Teorin om att ett slitet vinterdäck greppar bättre på sommaren än ett sommardäck faller tyvärr på gummits kemi. När det blir varmt ute blir vintergummits molekyler för rörliga. Däcket blir då som ett suddgummi. Även om klackarna är nedslitna så "smetar" gummit mot asfalten istället för att bita tag. Det ger faktiskt ett märkbart sämre grepp och längre bromssträcka än ett hårdare sommardäck på varm asfalt.När det gäller att köra på 10 år gamla dubbdäck i Skåne så förstår jag det rent ekonomiska tänket, men det är en farlig chansning. Gummi åldras och blir hårt med åren (det är därför gamla däck knappt slits alls till slut). Ett 10 år gammalt vinterdäck har tappat sina mjukgörande oljor och blir glashårt på vintern – och på Skånes blöta, kalla vintervägar ger det tyvärr väldigt dåligt fäste.Det är absolut en ekonomisk balansgång, men i slutändan är det däckets kemiska egenskaper och bilens vikt som styr, snarare än plast.
Citera
2026-07-20, 09:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det är helt sant att reaktionstiden är halva ekvationen. Men grejen är att reaktionstiden och bromssträckan inte ersätter varandra – de läggs på varandra.Om du är trött eller pillar på stereon så ökar din reaktionssträcka. Om du dessutom har däck med sämre grepp ökar din bromssträcka. Har du otur med båda stannar bilen kanske 10–15 meter senare än den hade kunnat göra. Det är skillnaden mellan att hinna stanna och att köra på någon i 40 km/h.När det gäller var gränsen går för hur mycket en bromssträcka får avvika, så har EU redan satt en laglig gräns genom sin däckmärkning (A till E för våtgrepp). Skillnaden mellan bästa och sämsta godkända klass kan vara runt 15 meter vid en bromsning i 80 km/h. Så lagens gräns är ganska generös, men fysikens gräns är stenhård: varje meter räknas i en nödsituation.Det är därför vissa fabrikat eller däcktyper (som billiga budgetdäck från Asien eller nordiska friktionsdäck på sommarasfalt) kallas "farliga" av experter. De är inte olagliga, men de presterar så pass mycket sämre i paniktester att säkerhetsmarginalen som biltillverkarna byggt in i bilens bromsar helt försvinner.I slutändan handlar det om vilken risk man är villig att ta. Man kan anpassa sin körning för att kompensera för sin egen reaktionstid, men man kan aldrig kompensera bort däckets fysiska begränsningar när man väl står på bromsen.
Jag hoppas inte att någon ens försökt att hävda att reaktions-och bromssträcka ersätter varandra, givetvis adderas dom.

Men antingen är däck godkända, eller inte.
Hur ska vi annars ha det ?
Citera
2026-07-20, 09:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är ju en jättesvår fråga, däck degraderar ju dessutom. Bilprovningen skulle kunna vara hårdare på däck, de godkänner ju allt som har mönster men det handlar väl om lagstöd som de inte har.
Det bästa är förstås om de som sätter däck på bilar tar sitt eget ansvar och inte köper eller kör med farliga däck bara för att de är billiga.

Att blunda för att de faktiskt är farligare är ju bara dumt, man kan göra ett aktivt val och konstatera att man minsann sparar 50 öre per mil genom att köpa billiga däck och erkänna att de är sämre men att det är en risk man tar.
Det jag har vänt mig emot, är orden farlig, och till och med livsfarligt.

Det finns bara godkänt och icke godkänt.
Sedan kanske en del vill skärpa dom kraven.

Om vi drar saken till sin spets, så kan det ju tänkas att du måste byta däck varje dag för att optimera en eventuell panikbromssträcka, kanske till och med flera gånger om dagen, allt för att däcken inte är optimala, och därmed, enligt vissa, farliga.
Det är ju naturligtvis inte rimligt.
Citera
2026-07-20, 09:38
Moderator
Citat:
Det jag har vänt mig emot, är orden farlig, och till och med livsfarligt.

Det finns bara godkänt och icke godkänt.
Sedan kanske en del vill skärpa dom kraven.

Om vi drar saken till sin spets, så kan det ju tänkas att du måste byta däck varje dag för att optimera en eventuell panikbromssträcka, kanske till och med flera gånger om dagen, allt för att däcken inte är optimala, och därmed, enligt vissa, farliga.
Det är ju naturligtvis inte rimligt.
Ja, man kan ju dra saken till sin spets, eller så byter man mellan bra sommar- och vinterdäck två gånger per säsong och brukar sig av den bästa (minst dåliga) kompromissen istället för den sämsta kompromissen för att spara småpengar. Det går förstås inte att göra nåt åt de som väljer den snålare lösningen, men det är dumt att förespråka den.
Citera
2026-07-20, 09:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, man kan ju dra saken till sin spets, eller så byter man mellan bra sommar- och vinterdäck två gånger per säsong och brukar sig av den bästa (minst dåliga) kompromissen istället för den sämsta kompromissen för att spara småpengar. Det går förstås inte att göra nåt åt de som väljer den snålare lösningen, men det är dumt att förespråka den.
Jag kör på alround däck, men inte av dom skälen du anger.

Jag är för gammal för att släpa däck i en källargång, och hålla på att byta hjul.
(Nej, att lämna bort biljobb har aldrig skett, och kommer inte att ske)
Dessutom kör jag i stort sett inte på vintern.
Citera
2026-07-20, 09:50
Medlem
Carpedijems avatar
AA däck låter bra i praktiken men en snöig halkigt idag är de värdelösa.
Citera
2026-07-20, 09:59
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Tjena. Jag står inför att behöva byta mina sommardäck pga torrsprickor snart och jag har inga vinterdäck att byta till. Det är en Fiesta 2020 som jag lär behålla sålänge

Eftersom jag mest kör i Skåne och dessutom inte pendlar och kan helt enkelt avstå bilen om det skulle bli massa snö så tänkte jag byta ut mina sommardäck till all-around kvalitetsdäck som Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 / Michelin CrossClimate 2 / Continental AllSeasonContact 2

Dessutom slipper man byta däck varje säsong. Vad tycker ni?

Det korta svaret är ja. Intelligenta människor gör precis detta. Det bär med sig så många fördelar.
Citera
2026-07-20, 10:05
Medlem
448s avatar
Citat:
Jo, det förstår jag.

Men var drar man gränsen ?

Är dessa hemska allround däck så otroligt livsfarliga som vissa hävdar ?
Bör dom totalförbjudas av det skälet ?

Kanske borde alla förare testa sin reaktionsförmåga, som även den påverkar bromssträckan i ett nödläge.

Ska vi rent av totalförbjuda all trafik vid vissa väderlekar ?

Däckena passar för lugn körning men dom skall abolut inte användas i en fullastad familjebil på sommaren.Hala däck i ett nödläge då 20m längre ströcka är skillnad mellan uppbränd familj eller inte.

Haha jag som är en taktisk proffessionell förare kan ha jövligt kul men såna däck , fyrhjulssladd genom rondeller o tjuter satan nu i värmen - en har enchippad pendlarvolvo me 285 häst så vi stack ut o skratta

Med min bil med styva kvalitetssommar ostar är det trots 330 häst omöjligt o få det glidet
Citera
2026-07-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
OK bara så jag förstår dig rätt du kör aldrig fortare än 50 ? även vid 50 är den normala stoppströckan ca 25 m vid torrt väglag, med allroudäck ca 20-40 % längre

Jag har aldrig påstått något om hur jag kör och vilka däck jag har. Håll dig till ämnet.
Citera
2026-07-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Tjena. Jag står inför att behöva byta mina sommardäck pga torrsprickor snart och jag har inga vinterdäck att byta till. Det är en Fiesta 2020 som jag lär behålla sålänge

Eftersom jag mest kör i Skåne och dessutom inte pendlar och kan helt enkelt avstå bilen om det skulle bli massa snö så tänkte jag byta ut mina sommardäck till all-around kvalitetsdäck som Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 / Michelin CrossClimate 2 / Continental AllSeasonContact 2

Dessutom slipper man byta däck varje säsong. Vad tycker ni?

Jag kör allround däck. Har rullat 6000 mil på min senaste uppsättning och har mååånga bil kvar innan däckbyte är förestående.
Citera
2026-07-20, 10:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Däckena passar för lugn körning men dom skall abolut inte användas i en fullastad familjebil på sommaren.Hala däck i ett nödläge då 20m längre ströcka är skillnad mellan uppbränd familj eller inte.

Nu är vi där igen.

Godkända däck är godkända, mer kan man inte begära om man inte vill anta mitt "vulgärscenario", där du får byta däck allteftersom väderleken förändras.
Tänk på att varje meter bromssträcka kan vara skillnad för den här uppbrända familjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in