2026-07-18, 11:42
Medlem
Tjena. Jag står inför att behöva byta mina sommardäck pga torrsprickor snart och jag har inga vinterdäck att byta till. Det är en Fiesta 2020 som jag lär behålla sålänge

Eftersom jag mest kör i Skåne och dessutom inte pendlar och kan helt enkelt avstå bilen om det skulle bli massa snö så tänkte jag byta ut mina sommardäck till all-around kvalitetsdäck som Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 / Michelin CrossClimate 2 / Continental AllSeasonContact 2

Dessutom slipper man byta däck varje säsong. Vad tycker ni?
Citera
2026-07-18, 11:49
Medlem
S.O.Stolps avatar
Självklart. Är däcken märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga” så är det bara att tuta o köra året runt. Gör inte alla så nuförtiden?
Citera
2026-07-18, 11:56
Avstängd
ansluts avatar
Funkar väl om man vill vara till fara för sig själv och andra. Varför inte rejäla sommardäck om du nu kan avstå bilen om den skull vara snö eller halt?

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/aret-runt-dack-till-bilar-sagas-i-ny-studie/
Citera
2026-07-18, 11:59
Medlem
Megaforces avatar
Däcken har kortare livslängd än sommardäck, men kör man lite så har det ingen betydelse. Man måste dock räkna med att torrsprickor uppstår tidigare på åretrunt-däck än sommardäck. För att minska risken för torrsprickor så är det viktigt att bilen körs någon gång varje vecka.
Citera
2026-07-18, 12:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Tjena. Jag står inför att behöva byta mina sommardäck pga torrsprickor snart och jag har inga vinterdäck att byta till. Det är en Fiesta 2020 som jag lär behålla sålänge

Eftersom jag mest kör i Skåne och dessutom inte pendlar och kan helt enkelt avstå bilen om det skulle bli massa snö så tänkte jag byta ut mina sommardäck till all-around kvalitetsdäck som Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 / Michelin CrossClimate 2 / Continental AllSeasonContact 2

Att du köper ordentliga däck för säsongen då allround är en kompromiss som varken är bra på vinter eller sommar. kan bli sämre grepp och ökad bromssträcka under båda säsonger. Så bryr du dig om säkerhet så köper du rätt däck för säsongen.
Citera
2026-07-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Självklart. Är däcken märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga” så är det bara att tuta o köra året runt. Gör inte alla så nuförtiden?

Nej mina bästa vinterdäck är olagliga. De är märkta M+S - All Terrain Radial

Bästa däck Goodyear Wrangler*

BF Goodrich*

Cooper Discovery*

Bridgestone Desert Dueler**

* likvärdiga men Wrangler bromsar bättre på vintern

** mycket bra men lite sämre än de andra

Vad betyder M+S märkningen på däck?
M+S-däck är en typ av däck som är anpassat för tuffa väglag. Däcken har vanligtvis djupare och bredare spår som hjälper till att kanalisera bort vatten, lera eller snöslask, vilket minskar risken för vattenplaning och förbättrar greppet på snöiga eller blöta vägar.

MINA NORMALA 11-12 mm - BF Goodrich 16 mm (nya)

Tvärtemot vad många tror är inte alla M+S-däck godkända som vinterdäck i Sverige. M+S-däck är snarare en bredare kategori som kan inkludera både sommardäck med grövre mönster, "året-runt-däck" och vissa typer av vinterdäck. Till och med den 30 november 2024 är det tillåtet att använda däck som är märkta M+S och särskilt framtagna för vinterkörning. Från och med den 1 december 2024 krävs att däcket också är märkt med symbolen alptopp/snöflinga eller är dubbat för att det ska klassas som vinterdäck. Om du är osäker på vad som gäller för dina däck är det bra att låta en fackman titta på dem.

Den här bestämmelsen är gammal - men ändå tilläts detta i flera år - detta talar för att dessa däck är riktigt bra - snö

men bestämmelserna har uppdaterats i de flesta länder och i dag är det märkningen alptopp/snöflinga som håller på att bli standard i Europa.

Vinterdäck som är tillverkade före den 1 juni 2019 och saknar alptopp/snöflinga-symbolen (3PMSF) blir inte längre godkända vid vinterväglag. Det gäller från och med den 1 december 2024.

Reglerna gäller personbilar med en totalvikt upp till 3 500 kilo.

Däck som enbart har M+S-märkning (Mud and Snow) får användas fram till den 30 november 2024. Därefter krävs 3PMSF-märkning för att däcken ska räknas som godkända vinterdäck.

Alptopp har alltså inget direkt att göra med huur bra eller dåligt däcket är bara att de är vettiga från typ tillverkningsår 2020.

Alltså enligt myndigheterna är alla däck tillverkade före 2020 skiit o olagliga oavsett hur bra de än är.
Samma sak gäller tillverkare av bästa däcken som inte tagit kostnaden av att certifiera dem.

Påminner lite om bilstereotävlingar - handlar inte om bästa bilstereon utan måste vara rätt märke
där tillverkare/generalagent gått in med pengar - bästa stereon fel märke platsar inte
Citera
2026-07-18, 12:12
Medlem
Bättre att ha rätt däck för rätt säsong i stället för att behöva byta däck tätare då dom slits mer på sommaren samt trafikfaran.
Så ekonomiskt blir det nog färre däckköp totalt om man använder avsett däck.
Citera
2026-07-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser

Beror egentligen mest på om du kör lugnt och i stadstrafik.
Bor du på landet, kör mycket på motorväg och höga hastigheter, samt regn, så greppar sommardäck bättre än allround.
Har själv alltid kört med allround här nere i Skåne, men bor själv i stan och kör lugnt.
Behövs det inte klabbas med att byta däck varje säsong, så finns det ingen mening att göra det.
Citera
2026-07-18, 12:18
Medlem
Dubb är överlägset när det är isigt ute. Jag skulle säga att för den norra halvan av sverige där ska man inte ens överväga att köra på friktionsdäck. Men ska du mest åka runt i skåne så känns det som du kan skippa det.

Blir det ens nån is där nere?
Citera
2026-07-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Beror egentligen mest på om du kör lugnt och i stadstrafik.
Bor du på landet, kör mycket på motorväg och höga hastigheter, samt regn, så greppar sommardäck bättre än allround.
Har själv alltid kört med allround här nere i Skåne, men bor själv i stan och kör lugnt.
Behövs det inte klabbas med att byta däck varje säsong, så finns det ingen mening att göra det.

Tror jag har en medelhastighet på 65km/h eftersom jag bor i city och kör bra bil och är uppmärksam så ja lika bra och hosta upp om jag nu ändå är nöjd med bilen. Enligt info så kan det nog kosta 2k/däck. Men sen varar dom nog en 5-6 år minst.
Citera
2026-07-18, 12:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag bor i skåne. Jag behöver inte dubb-däck förrän jag behöver dom. Och det är alltid ett par dagar om året även om det är få.

Då skulle jag kunna åka kommunalt just de dagarna tycker du? Nej, för då ställer man i regel in bussar också.

Jag kör dubb. Skit ner er!

Någon gång i vintras kom kollegerna inte hem för bussarna var inställda. Hände en gång förra året med.
Citera
2026-07-18, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Dubb är överlägset när det är isigt ute. Jag skulle säga att för den norra halvan av sverige där ska man inte ens överväga att köra på friktionsdäck. Men ska du mest åka runt i skåne så känns det som du kan skippa det.

Blir det ens nån is där nere?

Dubbs övelägsenhet gäller i princip bara när det gäller bromsförmåga o
f f a på is - de är inte bättre på att ta sig fram vid lösssnö o när det snöar
ordentligt men de bromsar bättre även i lössnö
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem