2026-07-20, 04:16
Medlem
Pungsvings avatar
Kör på vinterdäck utan dubb året om. Det går bättre än vad du tror.
Citera
2026-07-20, 07:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Han säger att det blir jävligt halt med friktion/året runt.

Med mina sommar 245 däck är det omöjligt tappa bilen o få ut den i sladd - med en uppsättning dyra vinteräck plockar jag lätt in bilen i en kontrollerad 4 sladd med däcktjut i film speciellt på sommarn

Dom där metrarna är viktiga i ett nödläge farbor Dittling
Jo, det förstår jag.

Men var drar man gränsen ?

Är dessa hemska allround däck så otroligt livsfarliga som vissa hävdar ?
Bör dom totalförbjudas av det skälet ?

Kanske borde alla förare testa sin reaktionsförmåga, som även den påverkar bromssträckan i ett nödläge.

Ska vi rent av totalförbjuda all trafik vid vissa väderlekar ?
Citera
2026-07-20, 07:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Att det förstås är farligare i en nödsituation med däck som har markant sämre grepp. Du litar på din känsla att det inte är det, antagligen för att du inte råkat ut för nån situation greppet varit avgörande men faktum är ju att det faktiskt gör skillnad.

De flesta gör aldrig det men om i värsta fall en unge springer ut framför bilen kan skillnaden vara att med sommardäck så stannar du innan du kört på den, med åretruntdäck klipper du den i 50 km/h trots att du reagerar lika fort.
Lite vanligare och inte lika allvarligt scenario är upphinnandeolycka, en vanlig olycksorsak, resultatet blir ju likadant där, istället för att få stopp så kan det bli två inlösta bilar.
Som sagt, vad föreslår du ?

Totalförbud ?
Citera
2026-07-20, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Nä men du kan köra 50 på 110 väg. På så sätt så kan du påverka även dom yttre faktorerna genom minska skaderisken. (om en älg springer upp)... Så du tycker man fortfarande kan jämföra däck med rökning?
OK bara så jag förstår dig rätt du kör aldrig fortare än 50 ? även vid 50 är den normala stoppströckan ca 25 m vid torrt väglag, med allroudäck ca 20-40 % längre
Citera
2026-07-20, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Gissar att 10/10 här inne som säger att året runt däck är värdelösa aldrig ens kört med några. De skriver det för de läst det på nån sida

Jag har året runt däck som jag haft drygt ett år nu och bor betydligt mer norrut än i Skåne. Var lite jobbigt när det var snöstormen där i januari och få ut bilen från parkeringen typ två gånger. Annars inga problem och bästa däck jag haft. Är särskilt bra när det regnar och funkar utmärkt en het sommardag och bra grepp på vintern också men kan bli jobbigt när det är extremt mycket snö och väldigt isigt men det blir det inte här i mellersta Sverige så ofta. Bytte även bromsar ungefär samtidigt. Bilen känns mycket säkrare nu än före däckbytet. De däck jag hade innan var katastrof i jämförelse då de var gamla. Så efter typ 13-14 mån skulle jag säga att det är det bästa beslutet jag tagit med en bil att byta till året runt däck.
När du skriver att det funkar utmärkt så betyder det ju att bilen rullar på som vanligt, svänger när du vill och stannar vid rödljusen i din vardagskörning. Och självklart känns det som ett enormt lyft om du bytte från gamla, stenhårda däck som nästan var olagliga. Då blir ju i princip vilket nytt däck som helst en uppgradering.Men när folk pratar om att de är "värdelösa" på sommaren så handlar det inte om att bilen inte går att köra till ICA med. Det handlar om den dagen du tvingas panikbromsa för ett rådjur eller göra en våldsam undanmanöver på motorvägen i 110 km/h.Fysiken går liksom inte att snacka bort. Ett året runt-däck har mycket mjukare gummi för att klara vintern, och i 25-gradig sommarvärme blir det alldeles för svampigt. Det gör att bromssträckan kan bli flera meter längre än med ett riktigt sommardäck.Så ja, det går absolut att köra på dem och det är smidigt att slippa däckbyten. Men man ska vara medveten om att man nallar på säkerhetsmarginalerna om det väl smäller. Det är de där extra metrarna i en nödsituation man betalar för när man skiftar däck.
Citera
2026-07-20, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Nä men du kan köra 50 på 110 väg. På så sätt så kan du påverka även dom yttre faktorerna genom minska skaderisken. (om en älg springer upp)... Så du tycker man fortfarande kan jämföra däck med rökning?
Liknelsen håller fortfarande: Att "anpassa sin körning" med dåliga däck är som att säga: "Jag röker bara tre cigaretter om dagen istället för ett paket, så det är ofarligt." Visst, du minskar risken något, men du har fortfarande kvar en förhöjd grundrisk jämfört med att göra det som är rätt.
Citera
2026-07-20, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Totalförbud ?
Ja det är rimligt
Citera
2026-07-20, 08:18
Moderator
Citat:

Totalförbud ?
Nu flyttar du målposterna, jag svarade på att de visst är farligare, vilket du ifrågasatte. Men jag tar ditt flyttade fokus som att du faktiskt accepterar att det är farligare att köra med den typen av däck, räcker så.
Citera
2026-07-20, 08:23
Medlem
Citat:
Nu flyttar du målposterna, jag svarade på att de visst är farligare, vilket du ifrågasatte. Men jag tar ditt flyttade fokus som att du faktiskt accepterar att det är farligare att köra med den typen av däck, räcker så.
Bra slutsats
Citera
2026-07-20, 08:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Farligare är inte ordet jag skulle använda, men visst är dom inte bäst i klassen alla gånger, och det har jag heller aldrig hävdat.

Frågan är var gränsen går ? Hur mycket får bromssträckan avvika ?
Sedan glömmer du helt reaktionstiden, som också är en avgörande faktor.
Vilka däckfabrikat ska tillåtas under olika väderförhållanden ? För vissa ses ju som farliga.(av vissa)
Citera
2026-07-20, 08:40
Medlem
Citat:
Farligare är inte ordet jag skulle använda, men visst är dom inte bäst i klassen alla gånger, och det har jag heller aldrig hävdat.

Frågan är var gränsen går ? Hur mycket får bromssträckan avvika ?
Sedan glömmer du helt reaktionstiden, som också är en avgörande faktor.
Vilka däckfabrikat ska tillåtas under olika väderförhållanden ? För vissa ses ju som farliga.(av vissa)
Det är helt sant att reaktionstiden är halva ekvationen. Men grejen är att reaktionstiden och bromssträckan inte ersätter varandra – de läggs på varandra.Om du är trött eller pillar på stereon så ökar din reaktionssträcka. Om du dessutom har däck med sämre grepp ökar din bromssträcka. Har du otur med båda stannar bilen kanske 10–15 meter senare än den hade kunnat göra. Det är skillnaden mellan att hinna stanna och att köra på någon i 40 km/h.När det gäller var gränsen går för hur mycket en bromssträcka får avvika, så har EU redan satt en laglig gräns genom sin däckmärkning (A till E för våtgrepp). Skillnaden mellan bästa och sämsta godkända klass kan vara runt 15 meter vid en bromsning i 80 km/h. Så lagens gräns är ganska generös, men fysikens gräns är stenhård: varje meter räknas i en nödsituation.Det är därför vissa fabrikat eller däcktyper (som billiga budgetdäck från Asien eller nordiska friktionsdäck på sommarasfalt) kallas "farliga" av experter. De är inte olagliga, men de presterar så pass mycket sämre i paniktester att säkerhetsmarginalen som biltillverkarna byggt in i bilens bromsar helt försvinner.I slutändan handlar det om vilken risk man är villig att ta. Man kan anpassa sin körning för att kompensera för sin egen reaktionstid, men man kan aldrig kompensera bort däckets fysiska begränsningar när man väl står på bromsen.
Citera
2026-07-20, 08:41
Medlem
hakanthebs avatar
Nu skjuter jag lite från höften.
Men med egen erfarenhet så har däck överhuvudtaget blivit sämre.
När jag var ung så kunde man köra på "sommardäck" året runt och man kom upp från mindre backar även om det var lite snö och is med dessa däck.
Idag är det omöjligt att göra samma sak.

Detta beror ju på att man idag blandar in enormt mycket plast i däcken.
Plast blir hårt vid lägre grader och därmed blir däcken hårdare och greppar sämre.

På "vinterdäck" är det mer gummi i däcken så dessa kan greppa bättre.
Nackdelen med att köra med däck som har mer gummi är att då dessa greppar bättre så slits dem fortare, och ju varmare det är så mjuknar gummi ännu mer.(och ger därmed bättre grepp)
Därför är det idag inte ekonomiskt lönsamt att köra året runt med "vinterdäck"

Däremot om man vill ha bra grepp, då köper man nya "vinterdäck" vid oktober-november och när våren kommer så är dem nerslitna lite och "klackarna" på däcket kan inte röra sig så mycket och då gummit blir varmare och därmed blir greppet bättre än vad "sommardäck" har.
Nackdelen är att det finns en risk att däcken inte har mönster kvar tills man behöver köpa nya däck vid oktober-november.

Däck är en av de största kategorierna av plastprodukter på marknaden i Sverige.

När jag skriver "sommardäck" och "vinterdäck" så är det mer som att läsa Plastdäck respektive gummidäck.

Själv har jag gått ifrån mitt egna råd att köra med gummidäck året runt då det inte är ekonomiskt lönsamt. (samt så höll dem inte med mitt körsätt ett helt år, så dem var blanka den sista månaden)
idag kör jag med Dubbdäck under perioden som man får oavsett underlag då dessa inte slits på samma sätt och därmed kan ett set hålla närmare 10 år. (ja jag vet att det är en färskvara och det är först vid torrsprickor som jag köper nya, men det är ett ekonomiskt beslut)

Och ja, jag bor i Skåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in