2026-07-20, 10:19
Medlem
Pinoputchins avatar
Dålig bromssträcka sommartid?
Citera
2026-07-20, 10:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag kör allround däck. Har rullat 6000 mil på min senaste uppsättning och har mååånga bil kvar innan däckbyte är förestående.

Dom funkar bra vid lugn körning och lätt lastade bilar som sagt ,t.o.m vinterdäck utan dubb kan anvöndas så om det är kvalitetsdäck med bra lastindex - absolut inte under rek
Citera
2026-07-20, 10:23
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu är vi där igen.

Godkända däck är godkända, mer kan man o0inte begära om man inte vill anta mitt "vulgärscenario", där du får byta däck allteftersom väderleken förändras.
Tänk på att varje meter bromssträcka kan vara skillnad för den här uppbrända familjen.

Det kan vara stor i bromsträcka o kurvtagning farbror - det är skit i samma att dom är godkända
Citera
2026-07-20, 11:04
Medlem
Citat:
Jag hoppas inte att någon ens försökt att hävda att reaktions-och bromssträcka ersätter varandra, givetvis adderas dom.

Men antingen är däck godkända, eller inte.
Hur ska vi annars ha det ?
Godkända är dem , eftersom vi endast har regler för mönsterdjup och dubbtider , men det behöver inte betyda att man inte tänker själv, lika illa som tex att som vuxen behöver du enligt lag inte ha cykelhjälm , men är det rimligt att ha o använda hjälm som vuxen , ja
Citera
2026-07-20, 11:05
Medlem
Citat:
Jag kör på alround däck, men inte av dom skälen du anger.

Jag är för gammal för att släpa däck i en källargång, och hålla på att byta hjul.
(Nej, att lämna bort biljobb har aldrig skett, och kommer inte att ske)
Dessutom kör jag i stort sett inte på vintern.
Är du för gammal för det skall du inte ens köra bil, ta färdtjänst
Citera
2026-07-20, 11:07
Medlem
Fick med all-around däck när jag köpte en beg bil körde runt i nått år tills jag fick vattenplaning i ynkliga 50 km/h och tyckte att det var dags att köpa riktiga däck..

Kör man mycket speciellt motorväg skulle jag inte rekommendera all-around.
Citera
2026-07-20, 11:39
Medlem
https://www.vti.se/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2023-10-24-inte-trafiksakra-vti-avrader-fran-aretruntdack
Citera
2026-07-20, 11:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det kan vara stor i bromsträcka o kurvtagning farbror - det är skit i samma att dom är godkända
Jo, så är det givetvis.

Men vad ska däcken vara mer än godkända ?
Att man själv sedan påtar sig ett högre krav är en sak, men inget man kan begära av någon annan.
Citera
2026-07-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Tack för din vetenskapliga undersökning, men hur gick det med nollhypotesen?
Du har en testrapport i länken ovan från VTI , men du kan ju snacka bort den med , för alla påvar här på forumet vet ju bäst o alla har tydligen samma resurser och har utfört egna små utvärderingar på alla möjliga olika däck
Citera
2026-07-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Citat?
klicka själv o läs https://www.vti.se/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2023-10-24-inte-trafiksakra-vti-avrader-fran-aretruntdack
Citera
2026-07-20, 15:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Jo, så är det givetvis.

Men vad ska däcken vara mer än godkända ?
Att man själv sedan påtar sig ett högre krav är en sak, men inget man kan begära av någon annan.

Är ju värt o veta för Olle o Karin med 3 feta ungar att deras familjekombi tar 20m längre o stanna med allaroundsvålar i 90 även på torr asfalt

Att du sitter i din Nissan Micra från 89 med torra vinterostar från 76 o har en bromsträcka på 300 meter från 50 skiter vi andra i.

Du kör mellan konsum o ditt skjul i Ockelbo en gång i veckan max i 45
Citera
2026-07-20, 20:59
Medlem
killawifes avatar
Rent generellt är M+S däck sämre än sommardäck på ALLT. Och sämre än dubbdäck med. Men visst blir det billigare att köra med och det funkar. Det är bara sämre. Så man väljer. Jag kör själv med urdubbade vinterdäck för andra sommaren nu. Endast pga att jag inte har råd med andra och detta var vad som satt på fälgarna när jag köpte dom. Men jag har ingen monsterbil och bilen stannar när jag bromsar. Dock är fästet på vått underlag jävligt dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in