2026-07-20, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nu pratar du ju om riktiga historiska personer.
Odysséen är fiction, påhitt. Karaktärerna är inte historiska personer.

Vad är det för nonsensargument?

Odysséen handlar om (påhittade) greker.

Jämför med hur otroligt viktigt det var att de olika skådespelarna i Disney-barnfilmen Moana skulle komma från olika söderhavsöar. De är ju också påhittade...

Men när det gäller Homeros verk eller HC Andersens eller den nordiska mytologin. Då skall det in och pillas och kletas "woke" över hela berättelsen. För det är ju inte så att de som gör filmerna är "goda antirasister" som tycker att hudfärg inte spelar någon roll och att rollbesättningen därmed blir slumpmässig. Utan det är exakt samma mönster som går igen i alla filmer. Det vet även ni som tycker att det är bra gjort.

Uppenbarligen är det de som gör filmerna som är besatta av ras och rasism.
Medan alla vi som tröttnar enbart påpekar att vi ser vad de gör.
Citera
2026-07-20, 09:05
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Marknaden har talat. The Odyssey får just nu på IMDB 8.4 i betyg och i Rotten Tomatoes
95% Tomatometer (382 Reviews) 97% Popcornmeter

Tom Holland historikern om filmen https://www.youtube.com/shorts/PhorsQbqwMo "Den bästa filmatiseringen av en grekisk myt"

Kommer jag se filmen? Jag vet inte. Jag har läst "Iliaden och Odysséen" flera gånger som ung. En av alla förenklade versioner som finns. Jag vet inte om jag vill förstöra mina minnen, även filmatiseringen verkar vara mycket bra.

Marknaden är intäkter, vilka hittills är mycket bra.

Rotten Tomatoes och imdb ägs av industrin och är inte pålitliga, men ifall man rensar betygen från både ettor och tior kanske man får ett rimligt snittbetyg.
Citera
2026-07-20, 09:07
Medlem
Glödskals avatar
Bättre om Mel Gibson gjort filmen. Då hade det bara varit folk som ser ut som antika greker i filmen, och de hade talat antik grekiska.
Citera
2026-07-20, 09:36
Medlem
Märkligt hur mytologi kontra historia aldrig var ett argument när man riktade kritik emot rollbesättningen i följande filmer:

Gods of Egypt
Ghost in the Shell
The Last Airbender
Prince of Persia
Doctor Strange
Exodus: Gods and Kings
Noah
osv.

Vill man argumentera för att Hollywood ska respektera etnicitet när man gör filmer om icke-västerländsk kultur så är väl det okej. Var åtminstone ärliga med att man inte gör samma bedömning när det gäller västerländsk kultur.
Citera
2026-07-20, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Vad tycker ni som sett filmen? Var riktigt taggad på en ny nolan film tills jag insåg att den tyvärr blivit angripen av woke-viruset. Tappat all smak men kommer nog se ändå. Kan man se filmen med frugan eller kommer hon somna som under oppenheimer?

Betydligt mindre sömnig än Oppenheimer, men inte fart och fläkt 24/7 utan lite lugnare relationsdrama mellan varven.
Citera
2026-07-20, 10:08
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redworms
Idiot. Jämför gudarna rätt lika va.
Gudar som ingen längre tror på. Bra exempel på något som skiljer tidig antik tid med våran moderna västerländska. Synd att jag inte kom på det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Redworms
Och norra Afrika är europeiskt innan arabiseringen.
Europa betyde något helt annat för Homeros än för oss.

Det är fullkomligt meningslöst att förvänta sig att se något europeiskt i Iliaden eller Odysséen. Det är två antika verk som i alla avseenden ligger långt från vår tid.

Det som vi tänker på som tydligt västerländskt och europeiskt är saker som har inneburit ett brott mot traditioner snarare än dess förverkligande.
Citera
2026-07-20, 10:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Jag hoppas verkligen att du förstår att Odyssén är en saga, en dikt, en påhittad historia.

Ja jag menar generellt med nutidens intresse av att ändra skildring av historia eller fiktiva berättelser. Religion är också påhitt
Citera
2026-07-20, 10:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Marknaden har talat. The Odyssey får just nu på IMDB 8.4 i betyg och i Rotten Tomatoes

Tom Holland historikern om filmen https://www.youtube.com/shorts/PhorsQbqwMo "Den bästa filmatiseringen av en grekisk myt"

Kommer jag se filmen? Jag vet inte. Jag har läst "Iliaden och Odysséen" flera gånger som ung. En av alla förenklade versioner som finns. Jag vet inte om jag vill förstöra mina minnen, även filmatiseringen verkar vara mycket bra.

Men på båda dessa så kan man väl ge betyg utan att ha sett den. Litar aldrig på betyg om känsliga filmer då det är mest aktivister som betygssätter åt båda hållen
Citera
2026-07-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Men på båda dessa så kan man väl ge betyg utan att ha sett den. Litar aldrig på betyg om känsliga filmer då det är mest aktivister som betygssätter åt båda hållen

Jag håller med men Reviews ger höga betyg och Tom Holland som är en känd historiker gillade den. Och den spelade in stora belopp första helgen.
Citera
2026-07-20, 11:05
Medlem
Var den woke?
Citera
2026-07-20, 11:06
Medlem
Stark-Senaps avatar
Såg den igår. Och jag såg den på en riktig IMAX-bio . Dvs en sådan med "film-filmprojektor". En sådan som det enligt Nolan själv krävs för att filmen skall komma till sin rätt.
(När jag såg Oppenheimer var det t.o.m. en personlig videohälsning från Nolan innan filmen började, där han tackade min hemstad att den gav möjlighet att visa filmen som det var tänkt)

Själva storyn fick man ju redan i litteraturhistorian på gymnasiet och den är bokstavligen episk. Men svärdfilmer är automatiskt superdötråkiga! Spelar ingen roll om det är Errol Flynn, Bröderna Lejonhjärta, Tre Musketörer, Star Wars eller Ring-sagan. Svärd -> Snark!

Men rent hantverksmässigt var det så klart 10/10. Igår fick man uppleva hur det måste ha känts på 50-talet, när storfilmer som Ben Hur visades med det nya extra breda CinemaScope-filmformatet. Och för en tech geek och dessutom en som arbetade som biografmaskinist i sin ungdom var detta så klart ren porr.
Och skådespelarinsartserna är toppklass. Regi, fantastiskt. Klippning väldigt o-Nolanskt rapp i de delar som behöver det. All dialog hörs tydligt denna gången. Tack! Och det syns verkligen det är en film gjord på riktigt och inte som majoriteten av dagen Hollywood-filmer, som till största delen bara är en massa CGI-sörja och därför visuellt mest påminner om ett spel till PS5. Den film jag såg igår har enbart befunnist sig i ett analogt tillstånd, från inspelningsplatsen fram tills att den kom upp på duken framför mig. Förutom cyklopen och andra detaljer, som helt enkelt krävde animation.

Köpte biljetten för ett år sedan. Längtan har därför varit lång. Men det var det värt.
En exeptionell bioupplevelse!
Citera
2026-07-20, 11:07
Medlem
Citat:

Jag rekommenderar dig att spara pengar och inte se filmen. Det är rörig, hoppar i tider och platser, svår dialog och högljudd och bullrig. Gav mig absolut ingenting. Tre timmar dessutom!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in