2026-07-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Han är för dum för att förstå
troligen men ofta är de bättre att ge en sådan möjligheten att själv tänka efter och själv komma fram till samma slutsats.
Citera
2026-07-19, 15:37
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
troligen men ofta är de bättre att ge en sådan möjligheten att själv tänka efter och själv komma fram till samma slutsats.

Alla tester påvisar ju det vi säger, att "åretruntdäck" är markant sämre på allt. Ändå går det inte för denne att ta in.
Citera
2026-07-19, 15:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Alla tester påvisar ju det vi säger, att "åretruntdäck" är markant sämre på allt. Ändå går det inte för denne att ta in.

Dittling är inte 20 år , det var han 1917

Kanske därför
Citera
2026-07-19, 15:44
Medlem
Citat:
det är inte för inte man säger snålheten bedrar visheten . I just detta fall med att man vill så mkt övertala sig själv att dessa däck är bra beror på antingen ren dumsnålhet eller så har man helt enkelt inte den ekonomiska möjligheten att köpa bra däck. Så kan det vara i livet. Det är ingen rättighet att alla ska ha o köra bil och i fallet med vettiga däck så är det inget eget val. Det hade varit ett eget val om man endast själv skadade sig i en olycka men jag vill inte möta trafikanter på vägen men dåliga däck eller obesiktigade fordon. Inget av de borde vara fria val som nu tyvärr däckval är
Citera
2026-07-19, 18:37
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och med det här vill du ha sagt ?
Att det förstås är farligare i en nödsituation med däck som har markant sämre grepp. Du litar på din känsla att det inte är det, antagligen för att du inte råkat ut för nån situation greppet varit avgörande men faktum är ju att det faktiskt gör skillnad.

De flesta gör aldrig det men om i värsta fall en unge springer ut framför bilen kan skillnaden vara att med sommardäck så stannar du innan du kört på den, med åretruntdäck klipper du den i 50 km/h trots att du reagerar lika fort.
Lite vanligare och inte lika allvarligt scenario är upphinnandeolycka, en vanlig olycksorsak, resultatet blir ju likadant där, istället för att få stopp så kan det bli två inlösta bilar.
Citera
2026-07-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Ok, du kör i 110 och behöver panikbromsa. Vilka däck är bäst? Riktiga sommardäck eller all-round? (Sommarväglag i detta fall). Anpassa körningen? Ska du köra i 50 på alla vägar?
De flesta tror att däck har ingen betydelse på sommaren, bara på vintern.

Vad spelar det för roll? Klart riktiga sommardäck är bättre, men inget av däcken hjälper om älgen springer upp 5 meter framför bilen.. Du hinner inte ens reagera och den är i famnen på dig.
Eller väntar du dig att barn ska springa ut på vägen från ingenstans på en 110 sträcka?

Du kan lika gärna få en komet i skallen när du kör.

Det jag vill ha sagt att du kan inte jämföra rökning med däck bara.. Körning kan du planera, du kan aldrig planera för det oförutsedda (yttre faktorer). Men du kan likt förbannat påverka dessa yttre faktorer genom din körstil/vägval.

Rökning är bara oförutsedda faktorer.
Senast redigerad av Noccofocus 2026-07-19 kl. 22:03.
Citera
2026-07-19, 22:05
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Tjena. Jag står inför att behöva byta mina sommardäck pga torrsprickor snart och jag har inga vinterdäck att byta till. Det är en Fiesta 2020 som jag lär behålla sålänge

Eftersom jag mest kör i Skåne och dessutom inte pendlar och kan helt enkelt avstå bilen om det skulle bli massa snö så tänkte jag byta ut mina sommardäck till all-around kvalitetsdäck som Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 / Michelin CrossClimate 2 / Continental AllSeasonContact 2

Dessutom slipper man byta däck varje säsong. Vad tycker ni?
Sliter mer att köra på åretruntdäck så att säga det kostar mer än det smakar även om man kanske tror det motsatta.

Finns vinter vinterdäck allround och allround europeisk standard med snöflinga på däcket så olika mjukhet på gummit vad jag förstått det. Därav så slits däcken snabbare om du kör dessa allrounddäck på varmare sommardagar vilket det är mestadels av året i Skåne.
Citera
2026-07-19, 22:28
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Sämre på vintern och sämre på sommaren.
Men så länge man inte är rallyharry, håller avstånd och hastighet så fungerar det väl.

Värre om vilt älgar fram eller OM man veekligen behöver använda däcken fullt ut -men iofs finns det nog inte heller några ap-bromsar monterat då heller.
Citera
2026-07-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vad spelar det för roll? Klart riktiga sommardäck är bättre, men inget av däcken hjälper om älgen springer upp 5 meter framför bilen.. Du hinner inte ens reagera och den är i famnen på dig.
Eller väntar du dig att barn ska springa ut på vägen från ingenstans på en 110 sträcka?

Du kan lika gärna få en komet i skallen när du kör.

Det jag vill ha sagt att du kan inte jämföra rökning med däck bara.. Körning kan du planera, du kan aldrig planera för det oförutsedda (yttre faktorer). Men du kan likt förbannat påverka dessa yttre faktorer genom din körstil/vägval.

Rökning är bara oförutsedda faktorer.
så du kan med planerad körning även planera när o hur långt framför dig älgen springer ut . Bra jobbat
Citera
2026-07-20, 01:38
Medlem
Panikbromsa - ja. För att se i vilken mån jag behöver anpassa körningen efter däckens funktionsförmåga.

Om jag köpte dubbla uppsättningar däck och bytte mellan dessa för att jämföra funktionsförmåga - nej.

Min, högst subjektiva, åsikt är att det fungerar bra. Bättre än vad jag förväntade mig.

Citat:
inga problem. Har du behövt panikbromsa på all dessa underlag o jämföra bromssträckor med riktiga däck ?
Citera
2026-07-20, 02:31
Medlem
Citat:
så du kan med planerad körning även planera när o hur långt framför dig älgen springer ut . Bra jobbat

Nä men du kan köra 50 på 110 väg. På så sätt så kan du påverka även dom yttre faktorerna genom minska skaderisken. (om en älg springer upp)... Så du tycker man fortfarande kan jämföra däck med rökning?
Senast redigerad av Noccofocus 2026-07-20 kl. 02:35.
Citera
2026-07-20, 03:35
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Gissar att 10/10 här inne som säger att året runt däck är värdelösa aldrig ens kört med några. De skriver det för de läst det på nån sida

Jag har året runt däck som jag haft drygt ett år nu och bor betydligt mer norrut än i Skåne. Var lite jobbigt när det var snöstormen där i januari och få ut bilen från parkeringen typ två gånger. Annars inga problem och bästa däck jag haft. Är särskilt bra när det regnar och funkar utmärkt en het sommardag och bra grepp på vintern också men kan bli jobbigt när det är extremt mycket snö och väldigt isigt men det blir det inte här i mellersta Sverige så ofta. Bytte även bromsar ungefär samtidigt. Bilen känns mycket säkrare nu än före däckbytet. De däck jag hade innan var katastrof i jämförelse då de var gamla. Så efter typ 13-14 mån skulle jag säga att det är det bästa beslutet jag tagit med en bil att byta till året runt däck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in