2026-07-19, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatecrasher
Dubb är överlägset när det är isigt ute. Jag skulle säga att för den norra halvan av sverige där ska man inte ens överväga att köra på friktionsdäck. Men ska du mest åka runt i skåne så känns det som du kan skippa det.

Blir det ens nån is där nere?

Ja, det är vanligt med svartis och polerade vägar.

Jag kör alltid dubbat på vintern, det har räddat mig några gånger uppe på åsarna.
Citera
2026-07-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Finns det någon statistik över olyckor orsakade av allround däck, eller är det bara gissningar och lösa påståenden ?
Att den officiella statistiken saknas eller är bristfällig beror i stor utsträckning på att polisen och olycksutredare vid en krasch sällan granskar eller dokumenterar däckens faktiska skick lufttryck och mönsterdjup på djupet eftersom fokus nästan alltid hamnar på mänskliga faktorer som hög hastighet ouppmärksamhet eller alkohol vilket gör att däckens dolda bidrag till olyckan missas och istället felaktigt registreras som enbart halka eller dåligt väder trots att kontrollerade tester visar att undermåliga däck ger katastrofalt mycket längre bromssträcka och sämre grepp
Citera
2026-07-19, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Den lilla statistik som går att hitta säger att 14% av dödsolyckorna kan bero på dåliga däck.
6,5% slitna eller skadade däck
4,3% olämpliga däck (sommardäck i halka t ex)
1,8% fel ringtryck
1,4% övrigt
Men nej, det finns ingen som helst statistik som visar på att året-runtdäck är mer olycksdrabbade än andra däck. Året-runtdäck ger sämre grepp än riktiga vinterdäck på is och snö, men det går ju att kompensera för genom att sänka farten, eller att avstå från att köra de få dagar som det råder vinterväglag i Skåne. Sommarväglag är skillnaden marginell jämfört med renodlade sommardäck.
Att den officiella statistiken saknas eller är bristfällig beror i stor utsträckning på att polisen och olycksutredare vid en krasch sällan granskar eller dokumenterar däckens faktiska skick lufttryck och mönsterdjup på djupet eftersom fokus nästan alltid hamnar på mänskliga faktorer som hög hastighet ouppmärksamhet eller alkohol vilket gör att däckens dolda bidrag till olyckan missas och istället felaktigt registreras som enbart halka eller dåligt väder trots att kontrollerade tester visar att undermåliga däck ger katastrofalt mycket längre bromssträcka och sämre grepp
Citera
2026-07-19, 07:48
Medlem
Citat:
En del försöker framhärda att allround däck skulle vara direkt farliga, och det är närmast det ordvalet jag vänder mig mot.

Om så vore, skulle dom knappast få säljas.
så du menar att det inte alls säljs dåliga och farliga däck??
Citera
2026-07-19, 09:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Jag skulle säga att dom är farliga. Jag har testat BF Goodrich Allterrain som har alptoppsnöflinga på vinterväglag och det var totalt livsfarligt.
Då är det således bara tyckande i frågan.

Mina erfarenheter är precis motsatta.
Citera
2026-07-19, 09:09
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Tjena. Jag står inför att behöva byta mina sommardäck pga torrsprickor snart och jag har inga vinterdäck att byta till. Det är en Fiesta 2020 som jag lär behålla sålänge

Eftersom jag mest kör i Skåne och dessutom inte pendlar och kan helt enkelt avstå bilen om det skulle bli massa snö så tänkte jag byta ut mina sommardäck till all-around kvalitetsdäck som Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 / Michelin CrossClimate 2 / Continental AllSeasonContact 2

Dessutom slipper man byta däck varje säsong. Vad tycker ni?

Det brukar väl bli ganska mycket ishalka i södra Sverige, även skåne, på vintern. Skulle tro det är bättre isf. att köra på riktiga friktionsdäck året om.
Citera
2026-07-19, 09:21
Moderator
Citat:
Då är det således bara tyckande i frågan.

Mina erfarenheter är precis motsatta.
Stoppsträckan blir ju avsevärt längre med "allvädersdäck" jämfört mot sommar- eller vinterdäck beroende på säsong.
Det kan ju vara så illa att där ett bra sommardäck stannat för något som dyker upp på vägen så passerar det sämre däcket i 50-60 km/h och ytterligare 10-12 meter (eller långt mycket längre på vintern) innan det stannar.
Med hjälp av den informationen så kan man ju räkna ut att det är farligare att köra med dem, att de orsakar och förvärrar olyckor när de sker.
De är sämre på vattenplaning och väghållning dessutom, vad det kan leda till är ju inte svårt att räkna ut. Det gäller förstås även dåliga sommar- och vinterdäck med, en uppsättning kinadäck kan ju vara precis lika dåliga de.

Det är underligt hur just däck inte är så viktiga för många, det är få som vill åka runt med bromsar som inte fungerar som de ska och förlänger bromssträckan med 25%, men när det gäller däck är det OK.
Citera
2026-07-19, 10:02
Medlem
fattar inte varför folk är så oroliga över "inte optimala däck" under sommaren? De absolut sämsta nerslitna fel säsongs däcken man kan tänka sig under sommaren är oändligt mycket säkrare än de absolut bästa däcken man kan tänka sig när det är vinterväglag.

Och man kör bara i 80 som mest ändå.
Citera
2026-07-19, 12:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Stoppsträckan blir ju avsevärt längre med "allvädersdäck" jämfört mot sommar- eller vinterdäck beroende på säsong.
Det kan ju vara så illa att där ett bra sommardäck stannat för något som dyker upp på vägen så passerar det sämre däcket i 50-60 km/h och ytterligare 10-12 meter (eller långt mycket längre på vintern) innan det stannar.
Med hjälp av den informationen så kan man ju räkna ut att det är farligare att köra med dem, att de orsakar och förvärrar olyckor när de sker.
De är sämre på vattenplaning och väghållning dessutom, vad det kan leda till är ju inte svårt att räkna ut. Det gäller förstås även dåliga sommar- och vinterdäck med, en uppsättning kinadäck kan ju vara precis lika dåliga de.

Det är underligt hur just däck inte är så viktiga för många, det är få som vill åka runt med bromsar som inte fungerar som de ska och förlänger bromssträckan med 25%, men när det gäller däck är det OK.
Och med det här vill du ha sagt ?
Citera
2026-07-19, 12:54
Medlem
448s avatar
Citat:

Han säger att det blir jävligt halt med friktion/året runt.

Med mina sommar 245 däck är det omöjligt tappa bilen o få ut den i sladd - med en uppsättning dyra vinteräck plockar jag lätt in bilen i en kontrollerad 4 sladd med däcktjut i film speciellt på sommarn

Dom där metrarna är viktiga i ett nödläge farbor Dittling
Citera
2026-07-19, 13:08
Medlem
Citat:
Om du inte förstår de får du nog vända frågan o fråga dig själv vad är det jag inte förstår som andra förstår o varför är det så
Citera
2026-07-19, 15:34
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Om du inte förstår de får du nog vända frågan o fråga dig själv vad är det jag inte förstår som andra förstår o varför är det så

Han är för dum för att förstå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in