2026-07-03, 21:55
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Jultrollet

Jag skrev till dig i mitt senaste postade inlägg till
IBS-tråden att du inom kort kommer att få ett råd av mig beträffande en ny kost för att sålunda kunna lindra dina
Mag- och Tarm-besvär, men, innan jag beskriver för dig hur, och på vilket sätt som du skall tillreda denna typ av Mag- och Tarm-kost, så måste jag först och främst få ställa några frågor till dig.

Fråga ... Tål din Magsäck och dina Tarmar en tillsatt ingrediens i form av [ Äppelcidervinäger ] eller också i form av
[ Färskpressad Citronsaft ] ... ?

Enligt det ovan skrivna, så betyder det, att du antingen måste tillsätta Äppelcidervinäger eller också Färskpressad Citronsaft till den maträtt som du skall tillaga.

Vidare sagt till det ovan skrivna, så betyder det, att du totalt skall kunna frigöra mineralerna Magnesium, Fosfor och Kalcium med hjälp av tillsatt syra i form av antingen Äppelcidervinäger eller också Färskpressad Citronsaft.

Jag vill, att du i ett skrivet och sedan postat inlägg till
IBS-tråden deklarerar för mig vilka av följande uppräknade ingredienser som din Magsäck och dina Tarmar klarar utav utan att du får matspjälknings-problem.

Lök, Morötter, Selleri, Palsternacka, Färska örter som till exempel: Timjan och Persilja.

Obs ! ... Beträffande ingredienserna ovan uppställda, så kommer dessa slutligen att borttagas från den färdiglagade maträtten innan den sedan därefter ätes.

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Jadå, jag använder ofta citronsaft och det fungerar bra för min mage, liksom äppelcidervinäger i små mängder, så det ska inte ge några reaktioner. Morötter, palsternacka, alla färska örter jag kan komma på och selleri går också fint. Däremot inte lök utan i så fall får jag byta mot det gröna på salladslök eller purjolök. Lök innehåller något som gör mig riktigt dålig, sannolikt fruktaner, och det är nog det vanligaste för IBS-magar att reagera på liksom vitlök.

Spännande att läsa om hydroxylaserna också!
Citera
2026-07-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Hej!

Jadå, jag använder ofta citronsaft och det fungerar bra för min mage, liksom äppelcidervinäger i små mängder, så det ska inte ge några reaktioner. Morötter, palsternacka, alla färska örter jag kan komma på och selleri går också fint. Däremot inte lök utan i så fall får jag byta mot det gröna på salladslök eller purjolök. Lök innehåller något som gör mig riktigt dålig, sannolikt fruktaner, och det är nog det vanligaste för IBS-magar att reagera på liksom vitlök.

Spännande att läsa om hydroxylaserna också!

Hej @Jultrollet och tack för ditt senaste svars-inlägg till
IBS-tråden.

Beträffande dina Mag- och Tarm-besvär, så kommer jag att utgå ifrån vad du skrivit i ditt senaste och postade inlägg.

Beträffande det nya kost-rådet för dina Mag- och Tarm-problem, så kommer jag att använda mig utav ingredienserna: Pressad Citronsaft eller också, Äppelcidervinäger och därtill färska örter som: Timjan och Persilja och utöver detta tillkommer, Morötter, Palsternacka och Selleri.

Fråga ( 1 ) till @Jultrollet ... Jag undrar om du har tillgång till en stor och rejäl kok-gryta i din köksutrustning och som rymmer många liter ... ?

Fråga ( 2 ) till @Jultrollet ... Jag undrar också om din Magsäck och dina Tarmar tål att du tillsätter ingredienserna: Vitpepparkorn och Svartpepparkorn ... ?

Obs ! ... Alla ingredienser som skall användas kommer att bottagas när maträtten är färdiglagad.

Maträtten kommer att optimera dina Hydroxylás-Enzymer
inom kroppen, vilket bland annat leder till höga nivåer av
[ Hydroxy-Tryptaminer ] vilket betyder [ Serotoniner ] och när Serotoninerna inom kroppen kan optimeras, så leder det till högre nivåer av [ N-Acetyl-Serotoniner ] vilket betyder God Natt och Sov gott, det vill säga, det ger en god produktion av Melatonin hos [ Córpus Pineále ] under förutsättning att
[ Hypófysos ] och [ Hypotalámos ] är på rätt humör

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-07-03, 23:28
Medlem
Hej @Jultrollet

För att kunna få sin kropp att fungera optimalt, så krävs förståelsen för kroppens kemiska funktioner och processer och då speciellt när det handlar om Mag- och Tarm-problem.

När det handlar om den mycket viktiga och essentiella aminosyran [ Tryptofan ] så skall följande förstås.

Hydroxylás-Enzymer och som tillsammans med kofaktorn
[ Vitamin B6 och mineralen Järn ] omvandlar den essentiella aminosyran Tryptofan till [ Hydroxy-Tryptofan ] vilket är första steget i denna processen. Enzymerna som sköter om denna omvandlingen kallas för [ Tryptofan-Hydoxyláser ]

Det andra enzymet som är ett så kallat
[ Aromatiskt L-Aminosyra-De-Karboxylás ] omvandlar i sin tur
[ Hydroxy-Tryptofan ] till [ 5-Hydroxy-Tryptamin ] vilket betyder
[ Serotonin ]

Det tredje enzym-steget styrs av enzymet
[ Arylál-Kylamin-N-Acetyl-Transferás ] som i sin tur omvandlar
[ Serotonin ] till [ N-Acetyl-Serotonin ]

Om denna process kan optimaliseras inom kroppen så leder det till att Magsäcken och Tarmarna kan fungera tillfredsställande.

Beträffande [ Melatoninerna ] så är dessa molekyl-hormoner inte enbart till för att styra kroppens sömn utan, de är också kroppens mest kraftfullaste Antioxidanter som skyddar kroppens celler mot oxidativ stress.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-07-03, 23:43
Medlem
Hej @Jultrollet

Jag undrar beträffande dina Mag- och Tarm-besvär om du tål att äta lagrad ost ... ?

Det handlar om sådana typer av ostar som har små vita klumpar i sin ost-massa och som tydligt syns på ostens utsidor.

Enligt det ovan skrivna så handlar detta om den icke essentiella aminosyran [ Tyrosin ] vilken aminosyra är direkt kopplad till [ Glandúla Thyroidéa ] det vill säga, sköldkörteln och, aminosyran är även kopplad till hjärnans [ Hypófysos ] och [ Hypotalámos ]

En fråga till @Jultrollet ... Har du uppvisat via provtagning att du på något sätt har problem med dina
[ Östrogen-nivåer ] ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-07-04, 21:42
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet

Jag undrar beträffande dina Mag- och Tarm-besvär om du tål att äta lagrad ost ... ?

Det handlar om sådana typer av ostar som har små vita klumpar i sin ost-massa och som tydligt syns på ostens utsidor.

Enligt det ovan skrivna så handlar detta om den icke essentiella aminosyran [ Tyrosin ] vilken aminosyra är direkt kopplad till [ Glandúla Thyroidéa ] det vill säga, sköldkörteln och, aminosyran är även kopplad till hjärnans [ Hypófysos ] och [ Hypotalámos ]

En fråga till @Jultrollet ... Har du uppvisat via provtagning att du på något sätt har problem med dina
[ Östrogen-nivåer ] ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Ja, lagrad ost brukar gå bra.

Nej, jag har inte lämnat något prov på det. Läste häromdagen om hur mycket smärtkänsligheten i tarmarna kan påverkas under förklimakteriet om man har ibs. Lågt östrogen kan till och med förändra mikrobiomet. Hormonerna påverkar verkligen mycket mer i kroppen än man tror, även magen, och som man aldrig egentligen behöver fundera på när allt fungerar som det ska.

Lite kort info för de som vill veta mer: https://www.endogyn.se/artiklar/ibs-och-magbesvar---nar-hormoner-styr-magen

Vad gäller grytan som du frågade om i annat inlägg så har jag en på fem liter, men ska köpa en större inom kort. Den är lite för liten emellanåt. Vitpepparkorn använder jag ganska sällan men svartpepparkorn använder jag ofta utan problem så det går säkert bra det också.
Citera
2026-07-04, 22:38
Medlem
Citat:
Hej!

Nej, jag har inte lämnat något prov på det. Läste häromdagen om hur mycket smärtkänsligheten i tarmarna kan påverkas under förklimakteriet om man har ibs. Lågt östrogen kan till och med förändra mikrobiomet. Hormonerna påverkar verkligen mycket mer i kroppen än man tror, även magen, och som man aldrig egentligen behöver fundera på när allt fungerar som det ska.

Lite kort info för de som vill veta mer: https://www.endogyn.se/artiklar/ibs-och-magbesvar---nar-hormoner-styr-magen

Vad gäller grytan som du frågade om i annat inlägg så har jag en på fem liter, men ska köpa en större inom kort. Den är lite för liten emellanåt. Vitpepparkorn använder jag ganska sällan men svartpepparkorn använder jag ofta utan problem så det går säkert bra det också.

Beträffande dina Mag- och Tarmbesvär.

Hej @Jultrollet

Det Grekiska ordet [ Týr-os ] betyder ( OST ) och den icke essentiella aminosyran [ Tyr-os-ín ] har fått sitt namn efter
[ Týr-os ]

Lagrade ostar uppvisar små vita och utspridda fläckar på, och inuti ost-massan, dessa vita fläckar har mycket höga halter av [ Tyr-os-ín-er ]

Beträffande Mag- och Tarm-besvär, så finns det ett kostsupplement vilket kallas för [ N-Acetyl-L-Tyrosín ] som har visat sig lindra Mag- och Tarm-problem som till exempel vid [ IBS ] eller [ IBD ]

[ Tyrosínerna ] bygger upp Glandúla Thyroidéa-hormonor, vilka reglerar ämnesomsättningen och producerar även signalsubstanser som Noradrenalín, Adrenalín och Dopamín.

[ Tyrosíner ] är även livsviktiga för en optimalt fungerande Mag- och Tarm-kanal.

Jag rekommenderar dig att du konsumerar några skivor lagrad ost av valfritt märke varje dag och då, speciellt vid ditt morgonmål.

Fråga ( 1 ) ... Hur har du haft det med din Mag- och Tarm-kanal under den sista veckan ... ?

Fråga ( 2 ) ... Hur har det varit med dina Kardiála symptomer under den sista veckan ... ?

Fråga ( 3 ) ... Hur har du haft det med dina öron-syrsor eller små myror under den sista veckan ... ?

Fråga ( 4 ) ... Utövar du skogspromenader dagligen för att sålunda stärka din mentala status och din övriga hälsa ... ?

Fråga ( 5 ) ... Har du under den senaste veckan haft god nattsömn och känt dig utvilad varje morgon som du vaknat
upp ... ?

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-07-04 kl. 22:41.
Citera
2026-07-04, 22:53
Medlem
Citat:
Hej!

Hej @Jultrollet

Det är bra att du kommer att införskaffa dig en större matlagnings-gryta, vilket blir alldeles utmärkt för det nya kostrådet som du senare framåt kommer att få utav mig.

Du kommer, att utav mig, bli föreslagen, och under en tid av
7 dagar att enbart konsumera en speciell kost för att sålunda kunna återställa dina Mag- och Tarm-slemhinnor i ett optimalt skick.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-07-06, 21:21
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Beträffande dina Mag- och Tarmbesvär.

Hej @Jultrollet

Det Grekiska ordet [ Týr-os ] betyder ( OST ) och den icke essentiella aminosyran [ Tyr-os-ín ] har fått sitt namn efter
[ Týr-os ]

Lagrade ostar uppvisar små vita och utspridda fläckar på, och inuti ost-massan, dessa vita fläckar har mycket höga halter av [ Tyr-os-ín-er ]

Beträffande Mag- och Tarm-besvär, så finns det ett kostsupplement vilket kallas för [ N-Acetyl-L-Tyrosín ] som har visat sig lindra Mag- och Tarm-problem som till exempel vid [ IBS ] eller [ IBD ]

[ Tyrosínerna ] bygger upp Glandúla Thyroidéa-hormonor, vilka reglerar ämnesomsättningen och producerar även signalsubstanser som Noradrenalín, Adrenalín och Dopamín.

[ Tyrosíner ] är även livsviktiga för en optimalt fungerande Mag- och Tarm-kanal.

Jag rekommenderar dig att du konsumerar några skivor lagrad ost av valfritt märke varje dag och då, speciellt vid ditt morgonmål.

Fråga ( 1 ) ... Hur har du haft det med din Mag- och Tarm-kanal under den sista veckan ... ?

Fråga ( 2 ) ... Hur har det varit med dina Kardiála symptomer under den sista veckan ... ?

Fråga ( 3 ) ... Hur har du haft det med dina öron-syrsor eller små myror under den sista veckan ... ?

Fråga ( 4 ) ... Utövar du skogspromenader dagligen för att sålunda stärka din mentala status och din övriga hälsa ... ?

Fråga ( 5 ) ... Har du under den senaste veckan haft god nattsömn och känt dig utvilad varje morgon som du vaknat
upp ... ?

Mvh/@JokerMannen
Ost äter jag gärna så det rådet tar jag glatt till mig.

1. Ganska lugnt i det stora hela. Lite illamående ibland men det är ju så varmt också.
2. Stökigt med mycket extraslag och snabb oregelbunden puls. Har hållit på i 2-3 dagar nu.
3. Syrsorna har tidvis varit jobbiga men det hör nog ihop med sömnbristen och hjärtstökigheten. Lugnare i öronen i dag så jag hoppas de ger sig av snart igen.
4. De senaste dagarna har jag inte hunnit men i morgon ska jag börja med det igen.
5. Dessvärre inte. Fotbolls-VM säger det mesta. Ska prova öronproppar i natt.

Här i tråden har en del av oss under tidigare år pratat om att vi upplever att vår IBS blir värre när det är sommar och varmt, och att det inte alltid blir lugnare under semestertider heller. Är det fortfarande så för er andra som läser här? Eller känner ni att sol och värme gör magen lugnare?
Citera
2026-07-09, 02:49
Medlem
Citat:
Ost äter jag gärna så det rådet tar jag glatt till mig.

1. Ganska lugnt i det stora hela. Lite illamående ibland men det är ju så varmt också.
2. Stökigt med mycket extraslag och snabb oregelbunden puls. Har hållit på i 2-3 dagar nu.
3. Syrsorna har tidvis varit jobbiga men det hör nog ihop med sömnbristen och hjärtstökigheten. Lugnare i öronen i dag så jag hoppas de ger sig av snart igen.
4. De senaste dagarna har jag inte hunnit men i morgon ska jag börja med det igen.
5. Dessvärre inte. Fotbolls-VM säger det mesta. Ska prova öronproppar i natt.

Här i tråden har en del av oss under tidigare år pratat om att vi upplever att vår IBS blir värre när det är sommar och varmt, och att det inte alltid blir lugnare under semestertider heller. Är det fortfarande så för er andra som läser här? Eller känner ni att sol och värme gör magen lugnare?

IBS-tråden.

Jag undrar, upplever du att du har sämre Mag- och Tarm-hälsa under sommaren och då, speciellt när det är riktigt varma dagar både utomhus och inomhus ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-07-09, 03:15
Medlem
Hej @Jultrollet

Beträffande dina Mag- och Tarm-besvär och kopplat till ditt dricksvatten, så vill jag berätta följande sagt för dig.

Att koka sitt dricksvatten före konsumering är oftast en perfekt lösning för att sålunda kunna undvika kemiska vatten-reaktioner inom Magsäcken.

Personer med [ Cólon Irritábile ] och då både beträffande
[ IBS ] och [ IBD ] kan reagera negativt på minsta förändring av pH-värdet, utan att vattnet i sig är direkt hälsofarligt.

Extra tillägg beträffande dricksvatten och Mag- och Tarm-problem.

Höga halter av Fluor, Koppar och Klor i vattnet kan irritera Magsäckens slemhinna och utlösa Nauséa-besvär.

Om du upplever att du får långvariga Mag- och Tarm-besvär just beträffande ditt dricksvatten då skall du begära provtagning av vattnet.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-07-10, 14:39
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
IBS-tråden.

Jag undrar, upplever du att du har sämre Mag- och Tarm-hälsa under sommaren och då, speciellt när det är riktigt varma dagar både utomhus och inomhus ... ?

Mvh/@JokerMannen
Ja, jag har alltid upplevt att min IBS blir värre när det är varmt. Kanske för att jag oftast sover sämre och mår sämre rent generellt av värme.

Citat:
Hej @Jultrollet

Beträffande dina Mag- och Tarm-besvär och kopplat till ditt dricksvatten, så vill jag berätta följande sagt för dig.

Att koka sitt dricksvatten före konsumering är oftast en perfekt lösning för att sålunda kunna undvika kemiska vatten-reaktioner inom Magsäcken.

Personer med [ Cólon Irritábile ] och då både beträffande
[ IBS ] och [ IBD ] kan reagera negativt på minsta förändring av pH-värdet, utan att vattnet i sig är direkt hälsofarligt.

Extra tillägg beträffande dricksvatten och Mag- och Tarm-problem.

Höga halter av Fluor, Koppar och Klor i vattnet kan irritera Magsäckens slemhinna och utlösa Nauséa-besvär.

Om du upplever att du får långvariga Mag- och Tarm-besvär just beträffande ditt dricksvatten då skall du begära provtagning av vattnet.

Mvh/@JokerMannen
Ja, det är mycket klordoft på vattnet nu och jag fick tips om att jag kan använda lite askorbinsyra istället för att koka det. Det är ju lite bökigt att koka så att det ständigt finns svalt vatten, så jag ska prova det och se om det fungerar. Jag reagerar ofta med illamående och diarré vid vattenbyte.
Citera
2026-07-19, 19:07
Medlem
Hej bästa @Jultrollet

Jag undrar hur det står till med min goda trådkamrat och skribent ... ?

Hur har du haft det under den senaste tiden med dina Mag- och Tarm-besvär ... ?

Hur har du haft det med din sömn under den senaste tiden trots att sommarvärmen ibland har varit ganska
påfrestande ... ?

Hur har det varit med dina Kardiála problem under den senaste tiden som har gått ... ?

Har du fått någon ordning än på ditt dricksvatten så att du slipper ifrån dina Nauséa-besvär ... ?

Hur har det varit under den senaste tiden med dina tinnitus-problem ... ?

Får du oftast problem med din Kardiála funktion och tinnitusen i koppling till dina Mag- och Tarm-besvär ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in