2026-06-25, 21:16
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Jultrollet

Om jag nu tidigare har förstått dig korrekt, så skulle du påbörja dina potatis-måltider efter midsommaren och då från och med Måndagen den 22/6 2026.

Jag undrar och, om nu så varit fallet, hur har du hitintills upplevt att din Magsäck och Tarmarna har reagerat ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Det blev dessvärre en förskjutning av planen så jag började i går. Har inte känt av något negativt ännu men ibland kan det ta några dagar innan reaktionen kommer. Återkommer om/när det händer något.
Citera
2026-06-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Hej!

Det blev dessvärre en förskjutning av planen så jag började i går. Har inte känt av något negativt ännu men ibland kan det ta några dagar innan reaktionen kommer. Återkommer om/när det händer något.

Hej @Jultrollet, jag trodde nästan att du hade begett dig till Nordpolen för att hälsa på självaste tomten

Det är bra att du nu har börjat med dina potatis-måltider och övriga tillägg och, efter som du har berättat, att din Magsäck och dina Tarmar inte har reagerat negativt hitintills så anser jag att risken är väldigt liten för negativa Mag- och Tarm-reaktioner senare framåt.

Tål man inte att äta en viss typ av föda så brukar symptomerna vanligtvis framträda efter bara några timmar och efter det, att man har ätit födan.

Jag tror på att det skall fungera alldeles utmärkt för dig att konsumera åtta kokta potatisar och en skiva knäckebröd bakat med surdeg och Bregott, prästost samt 7,5 deciliter
A-fil-mjölk per dag under en tid av 7 dagar.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-26, 18:19
Medlem
Hej @Jultrollet

Hur upplever du att du mår idag inom ditt Mag- och Tarm-system ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-27, 23:04
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet

Hur upplever du att du mår idag inom ditt Mag- och Tarm-system ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Nja, jag fick minska ner på A-filen för jag blev sur i magen på något vis. Jag är ju inte van vid yoghurt eller fil efter att tidigare ha reagerat illa på sådant, så det kanske blev lite för mycket att börja med. Annars mår jag bra så här långt.

Kan tipsa om att den senaste av tidningen Hälsa skriver ganska mycket nu om magar och magproblem. Bland annat står det en del om detta med smörsyra som vi diskuterat här i tråden tidigare, och att det kan vara till stor hjälp vid divertiklar, IBD, IBS och andra inflammationer och irritationer i tarmen.
Citera
2026-06-28, 00:23
Medlem
Citat:
Hej!

Nja, jag fick minska ner på A-filen för jag blev sur i magen på något vis. Jag är ju inte van vid yoghurt eller fil efter att tidigare ha reagerat illa på sådant, så det kanske blev lite för mycket att börja med. Annars mår jag bra så här långt.

Kan tipsa om att den senaste av tidningen Hälsa skriver ganska mycket nu om magar och magproblem. Bland annat står det en del om detta med smörsyra som vi diskuterat här i tråden tidigare, och att det kan vara till stor hjälp vid divertiklar, IBD, IBS och andra inflammationer och irritationer i tarmen.

Hej @Jultrollet

Det var bra att du deklarerade detta beträffande just
A-fil-mjölken.

Mitt råd till dig är, att du minska ner A-fil-mjölks-konsumtionen per dag och dygn och där du själv upplever att det fungerar bäst för dig och din Magsäck.

När jag tidigare skrev i ett av mina inlägg till dig, att du skulle konsumera vanlig standard Filmjölk, så skrev du sedan ett svars-inlägg till mig och frågade om du istället kunde byta ut vanlig standard Filmjölk mot A-fil-mjölk och, jag svarade då, att det går alldeles utmärkt att göra så.

I och med att du skrev om utbytet från standard Filmjölk till
A-fil-mjölk så utgick jag sålunda att du tålde att konsumera
A-fil-mjölken.

Ett annat råd till dig ifrån mig är, att du sprider ut konsumtionen av A-fil-mjölken vid flera olika tillfällen under dagen, det vill säga, att du dricker 2,5 deciliter A-fil-mjölk vid din första potatismåltid och 2,5 deciliter A-fil-mjölk vid den sista potatismåltiden och att du senare framåt kvällen tar 2,5 deciliter A-fil-mjölk.

Om du då fortfarande märker och känner ut av att din Magsäck blir orolig och sur, ja, då kan du ju istället försöka med att enbart konsumera totalt 5 deciliter A-fil-mjölk uppdelat på två måltids-tillfällen under dagen.

En fråga till det ovan skrivna ... Kan du tänka dig någon annan typ av måltidsdryck som du med säkerhet vet att din Magsäck och dina Tarmar tål utan att du upplever besvär ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-28, 18:32
Medlem
Citat:
Hej!

Butyrat-syror är kortkedjiga Lipíd-syror som huvudsakligen bildas inom Grovtarmen, det är så kallade
[ Sackarolytiska Bakterier ] som fermenterar kostfiber och resistenta stärkelser.

Butyrat-syrorna stärker Cólon:s slemhinne-barriär och skyddar sålunda det Colonál-Apikála slemhinne-skiktet från penetrationer av icke önskvärda mikro-organismer men,
Butyrat-syrornas huvudroll är att nutrit-försörja Grovtarmen:s Colonocýter.

Vad man också skall tänka på beträffande bildandet av
Butyrat-syror, det är, att det finns en bakterier som kallas för
[ Akkermansía Mucinifíla ] och som livnärar sig på de Mucíner som Magsäcken bildar, bakterien Akkermansía Mucinifíla bildar Butyrat-syror med hjälp Gastrála Mucíner, vilka även når ända ner till Cólon.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-06-29, 16:56
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet

Det var bra att du deklarerade detta beträffande just
A-fil-mjölken.

Mitt råd till dig är, att du minska ner A-fil-mjölks-konsumtionen per dag och dygn och där du själv upplever att det fungerar bäst för dig och din Magsäck.

När jag tidigare skrev i ett av mina inlägg till dig, att du skulle konsumera vanlig standard Filmjölk, så skrev du sedan ett svars-inlägg till mig och frågade om du istället kunde byta ut vanlig standard Filmjölk mot A-fil-mjölk och, jag svarade då, att det går alldeles utmärkt att göra så.

I och med att du skrev om utbytet från standard Filmjölk till
A-fil-mjölk så utgick jag sålunda att du tålde att konsumera
A-fil-mjölken.

Ett annat råd till dig ifrån mig är, att du sprider ut konsumtionen av A-fil-mjölken vid flera olika tillfällen under dagen, det vill säga, att du dricker 2,5 deciliter A-fil-mjölk vid din första potatismåltid och 2,5 deciliter A-fil-mjölk vid den sista potatismåltiden och att du senare framåt kvällen tar 2,5 deciliter A-fil-mjölk.

Om du då fortfarande märker och känner ut av att din Magsäck blir orolig och sur, ja, då kan du ju istället försöka med att enbart konsumera totalt 5 deciliter A-fil-mjölk uppdelat på två måltids-tillfällen under dagen.

En fråga till det ovan skrivna ... Kan du tänka dig någon annan typ av måltidsdryck som du med säkerhet vet att din Magsäck och dina Tarmar tål utan att du upplever besvär ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej!

Jo, men jag tror det gjorde susen att minska något på mängden. Jag ska prova att lägga till lite på kvällen och se vad som händer. Jag brukar göra vatten med citron, blåbär, granatäpple och kanske ingefära med lite citron i ibland utan något socker. Så länge det är rumstempererat funkar det riktigt bra.

Det har gjorts en intressant undersökning som kallas för Tarmrapporten 2026 där 1000 vuxna svenskar fått svara på frågor om sin mag-tarmhälsa. Allt från kurrande mage till gaser, diarré, förstoppning osv. Det visar sig att över 80% av svenskarna har haft magbesvär det senaste året. Av dessa misstänker 18% att de har IBS men mörkertalet är väldigt stort så siffran lär vara högre.

Här finns lite mer att läsa om rapporten för de som är intresserade, samt vill ha lite tips:
https://kurera.se/sa-blir-du-kvitt-kurr-pip-och-gaser-i-magen-dietistens-basta-tips/
https://www.news55.se/halsa/dietist-8-av-10-har-problem-med-magen-vardcentralerna-sviker/
Citera
2026-06-29, 18:17
Medlem
Citat:
Hej!

Jo, men jag tror det gjorde susen att minska något på mängden. Jag ska prova att lägga till lite på kvällen och se vad som händer. Jag brukar göra vatten med citron, blåbär, granatäpple och kanske ingefära med lite citron i ibland utan något socker. Så länge det är rumstempererat funkar det riktigt bra.

Det har gjorts en intressant undersökning som kallas för Tarmrapporten 2026 där 1000 vuxna svenskar fått svara på frågor om sin mag-tarmhälsa. Allt från kurrande mage till gaser, diarré, förstoppning osv. Det visar sig att över 80% av svenskarna har haft magbesvär det senaste året. Av dessa misstänker 18% att de har IBS men mörkertalet är väldigt stort så siffran lär vara högre.

Här finns lite mer att läsa om rapporten för de som är intresserade, samt vill ha lite tips:
https://kurera.se/sa-blir-du-kvitt-kurr-pip-och-gaser-i-magen-dietistens-basta-tips/
https://www.news55.se/halsa/dietist-8-av-10-har-problem-med-magen-vardcentralerna-sviker/

Hej @Jultrollet och tack för ditt senaste svars-inlägg till
IBS-tråden.

Sagt med anledning av att allting är individuellt, så är givetvis sagt det bästa du kan göra att pröva dig fram med
A-fil-mjölken och sålunda komma fram till vilken deciliter-mängd per dag och dygn som fungerar bäst för dig och som leder till att du slipper uppleva att din Magsäck reagerar negativt.

Låt oss antaga att 5 deciliter A-fil-mjölken vid den första potatis-måltiden helt enkelt blir för mycket för din Magsäck men, om du då minskar från 5 deciliter och ner till endast 2,5 deciliter A-fil-mjölken så bör reaktionen utebliva, det vill säga, att rätt mängd A-fil-mjölken vid den första potatis-måltiden ger dig ett bättre resultat utan att en negativ reaktion uppstår.

Försök att ställa in rätt deciliter-mängd med din
A-fil-mjölks-konsumtion per dag och dygn tills du kommer fram till den mängden av A-fil-mjölk som inte ger din Magsäck några negativa reaktioner.

För att du skall kunna få i dig en tillräckligt bra dag- och dygns-nutrition, så bör du minst få i dig 8 stycken medelstora och kokta potatisar och en skiva knäckebröd bakad med surdeg och med smör och prästost samt minst 5 deciliter
A-fil-mjölk.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-06-29 kl. 18:20.
Citera
2026-06-30, 20:08
Medlem
Citat:
Hej!

Hej @Jultrollet

Du skrev tidigare i ditt postade inlägg att du påbörjade dina potatis-måltider inklusive Bregott, en knäckebröds-skiva med Bregott och prästost samt A-fil-mjölk den 24/6 2026 och fram tills nu, så har det gått 7 dagar och därför undrar jag, hur upplever du, att du mår nu inom din Mag- och Tarm-kanal ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-07-01, 13:10
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet

Du skrev tidigare i ditt postade inlägg att du påbörjade dina potatis-måltider inklusive Bregott, en knäckebröds-skiva med Bregott och prästost samt A-fil-mjölk den 24/6 2026 och fram tills nu, så har det gått 7 dagar och därför undrar jag, hur upplever du, att du mår nu inom din Mag- och Tarm-kanal ... ?

Mvh/@JokerMannen
Jodå, det har gått bättre än jag trodde. Jag minskade till 5 dl A-fil och då försvann den där obehagliga känslan av surhet, annars har det inte varit något knip eller buller. Hade ett bakslag i går, då energin försvann och jag mådde lite yrsligt och illa, men det kan lika gärna varit något annat som spökade och det försvann vid sen eftermiddag. Lite trött på smakerna nu bara, jag brukar ju variera kosten ganska mycket, så jag ser fram emot ananasen.
Citera
2026-07-01, 19:28
Medlem
Citat:
Jodå, det har gått bättre än jag trodde. Jag minskade till 5 dl A-fil och då försvann den där obehagliga känslan av surhet, annars har det inte varit något knip eller buller. Hade ett bakslag i går, då energin försvann och jag mådde lite yrsligt och illa, men det kan lika gärna varit något annat som spökade och det försvann vid sen eftermiddag. Lite trött på smakerna nu bara, jag brukar ju variera kosten ganska mycket, så jag ser fram emot ananasen.

Hej @Jultrollet

Det var ju väldigt positivt att problemet med mängden
A-fil-mjölk från 5 deciliter och ner till 2,5 deciliter vid den första potatis-måltiden ledde till att ditt problem med surhets-upplevelsen inom din Magsäck försvann, jag tycker gott och väl, att man därtill sagt kan dra slutsatsen att mängden 5 deciliter A-fil-mjölk vid den första potatis-måltiden var det som utgjorde själva problemet och, när du sedan minskade mängden A-fil-mjölk så korrigerade du problemet.

Då har du nu prövat att konsumera åtta kokta potatisar, Bregott, en skiva knäckebröd med Bregott och prästost samt totalt 5 deciliter A-fil-mjölk per dag och dygn i en tid utav 7 dagar och det visade sig ha gått bra för din del.

Det är fullt förståeligt att du nu efter 7 dagar känner och upplever att du blivit lite trött på en sådan daglig och ensidig måltids-kost.

Du skall snart få ett nytt råd utav mig beträffande en annan typ av daglig kost under en tid av 7 dagar för att sedan få reda på hur din Magsäck och dina Tarmar kommer att reagera.

Det nya kostrådet under en tid av 7 dagar innebär en mycket positiv effekt på din Mag- och Tarm-kanal om du sedan väljer att följa mitt kostråd.

Den här typen av kost som jag senare kommer att råda dig till under en tid utav 7 dagar har en absolut läkande effekt på alla typer av Mag- och Tarm-besvär.

Kosten som sådan fungerar, den bygger upp kroppens vävnader och stärker muskulaturen samtidigt som den är kraftfullt inflammations-dämpande, vilket också är vetenskapligt bevisat.

Vad som är viktigt att förstå enligt det ovan skrivna, det är följande sagt och beträffande det nya kostrådet som du senare kommer att få av mig, det handlar om kroppens så kallade [ Hydroxylás-Enzymer ] ... detta handlar om protein-enzymer som är helt nödvändiga för att kroppen skall kunna tillverka [ Protein-Hormoner ] och [ Signalämnen ] och för att också kunna bryta ner olika ämnen inom kroppen.

[ Hydroxylás-Enzymerna ] har en mycket viktig del i till exempel, styrningen av Thyroidéa-stimulerande hormoner
[ TSH ] och det inaktiva hormonet Thyroxin [ T4 ] samt det aktiva hormonet Tri-Jod-Thyronin [ T3 ] vilket styr kroppens ämnesomsättning.

[ Hydroxylás-Enzymer ] har också en mycket viktig del av spaltningarna hos de essentiella aminosyrorna
[ Tryptofan ] och [ Fenylalanin ] varav den ena aminosyran bildar [ Serotonin ] och [ Melatonin ] och den andra som bildar
[ Tyrosin ]

För att Mag- och Tarm-kanalen skall uppnå en optimal funktion så krävs Hydoxylás-Enzymer i rätta mängder inom kroppen och, beträffande det nya kostrådet som du kommer att få av mig, så har det bevisats främja just denna Enzym-produktionen inom kroppen.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-07-01 kl. 19:33.
Citera
2026-07-02, 20:25
Medlem
Hej @Jultrollet

Jag skrev till dig i mitt senaste postade inlägg till
IBS-tråden att du inom kort kommer att få ett råd av mig beträffande en ny kost för att sålunda kunna lindra dina
Mag- och Tarm-besvär, men, innan jag beskriver för dig hur, och på vilket sätt som du skall tillreda denna typ av Mag- och Tarm-kost, så måste jag först och främst få ställa några frågor till dig.

Fråga ... Tål din Magsäck och dina Tarmar en tillsatt ingrediens i form av [ Äppelcidervinäger ] eller också i form av
[ Färskpressad Citronsaft ] ... ?

Enligt det ovan skrivna, så betyder det, att du antingen måste tillsätta Äppelcidervinäger eller också Färskpressad Citronsaft till den maträtt som du skall tillaga.

Vidare sagt till det ovan skrivna, så betyder det, att du totalt skall kunna frigöra mineralerna Magnesium, Fosfor och Kalcium med hjälp av tillsatt syra i form av antingen Äppelcidervinäger eller också Färskpressad Citronsaft.

Jag vill, att du i ett skrivet och sedan postat inlägg till
IBS-tråden deklarerar för mig vilka av följande uppräknade ingredienser som din Magsäck och dina Tarmar klarar utav utan att du får matspjälknings-problem.

Lök, Morötter, Selleri, Palsternacka, Färska örter som till exempel: Timjan och Persilja.

Obs ! ... Beträffande ingredienserna ovan uppställda, så kommer dessa slutligen att borttagas från den färdiglagade maträtten innan den sedan därefter ätes.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-07-02 kl. 20:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in