2026-07-22, 11:56
Moderator
Maviels avatar
Jag har haft ett riktigt hemskt skov under semestern. Det jag misstänker utlöste det var en Greklandsresa. Mådde bra när jag var där men när jag kom hem körde det igång. Är på bättringsvägen tack vare vårat Jultroll... och Jokermannen.

Har tagit Silica för att stilla diarré och illamående. Resorb för att få i mig elektrolyter. Japansk pepparmyntsolja för att minska kramperna. Dimetikon för att lindra gaserna. Stilla yin yoga för att hjälpa magen och tarmarnas rörelse. Använt mig av fjärilen, happy baby främst. Har på grund av detta trots allt haft lindrigare stunder under skovet och kunnat njuta bitvis av semestern.
Citera
2026-07-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har haft ett riktigt hemskt skov under semestern. Det jag misstänker utlöste det var en Greklandsresa. Mådde bra när jag var där men när jag kom hem körde det igång. Är på bättringsvägen tack vare vårat Jultroll... och Jokermannen.

Har tagit Silica för att stilla diarré och illamående. Resorb för att få i mig elektrolyter. Japansk pepparmyntsolja för att minska kramperna. Dimetikon för att lindra gaserna. Stilla yin yoga för att hjälpa magen och tarmarnas rörelse. Använt mig av fjärilen, happy baby främst. Har på grund av detta trots allt haft lindrigare stunder under skovet och kunnat njuta bitvis av semestern.

Du är verkligen beroende av ett ohälsosamt matberoende. Tänk vilket apotek av mediciner du kommer få i framtiden. Det blir inte att leka med och sen kanske allt för tidig demens på det. Vilken härlig cocktail att längta till.
Citera
2026-07-22, 13:29
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej bästa @Jultrollet

Jag undrar hur det står till med min goda trådkamrat och skribent ... ?

Hur har du haft det under den senaste tiden med dina Mag- och Tarm-besvär ... ?

Hur har du haft det med din sömn under den senaste tiden trots att sommarvärmen ibland har varit ganska
påfrestande ... ?

Hur har det varit med dina Kardiála problem under den senaste tiden som har gått ... ?

Har du fått någon ordning än på ditt dricksvatten så att du slipper ifrån dina Nauséa-besvär ... ?

Hur har det varit under den senaste tiden med dina tinnitus-problem ... ?

Får du oftast problem med din Kardiála funktion och tinnitusen i koppling till dina Mag- och Tarm-besvär ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hej! Gott att se dig i tråden igen.

Ja, värmen var tidvis jobbig vad gäller sömnen men nu har det ju lugnat sig igen och det känns mycket bättre. Magen har i stort sett klarat sig bra men jag hade ett par anfall under en dag för en tid sedan. Mildare än tidigare så det känns som att det går åt rätt håll även där, för slipper dem helt gör jag nog aldrig men kan jag bli av med de värsta är jag tacksam ändå.

Det verkar som att hjärtat och tinnitusen ger värre symtom när tarmarna får sina skov men inte alltid. Jag blir inte riktigt klok på det där. Däremot har dina råd vad gäller avslappning, att ligga kvar och knapra på en skorpa, vila osv, gjort stor skillnad. Som jag sagt tidigare här i tråden har det varit många år med stress, oro och sorg, och då är det klart att det tar sin tid att läka allt igen.

Jag blev nyfiken på det där med din fråga om östrogenbrist och har läst på om det sedan sist. Har aldrig hört att det kan orsaka både tinnitus, hjärtklappning, yrsel, balansproblem, illamående och - inte minst! - IBS. Är man kvinna i medelåldern eller äldre och har IBS som kanske startat nyligen eller blivit värre bör man kanske kolla upp det för att se om det finns hjälp att få. Man har tydligen östrogenreceptorer även i inneröronen och det kan stöka till det.
Citera
2026-07-22, 13:38
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:

Jag körde samma kur nu under den dagen jag hade mina anfall och det var verkligen lindrande. Inget av det är skadligt och det känns skönt. Kiselgelen och oljan är underbara att ha med sig.

På tal om Resorb och liknande sorter kan det vara lite lurigt om man har IBS. Många innehåller sötningsmedel som man kan reagera på, vilket jag inte tänkt på tidigare, så man får kika noga i innehållsförteckningen. Ett litet tips till er därute som liksom jag är lite känsliga mot saker ibland.
Citera
2026-07-22, 13:50
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag körde samma kur nu under den dagen jag hade mina anfall och det var verkligen lindrande. Inget av det är skadligt och det känns skönt. Kiselgelen och oljan är underbara att ha med sig.

På tal om Resorb och liknande sorter kan det vara lite lurigt om man har IBS. Många innehåller sötningsmedel som man kan reagera på, vilket jag inte tänkt på tidigare, så man får kika noga i innehållsförteckningen. Ett litet tips till er därute som liksom jag är lite känsliga mot saker ibland.

Så kan det säkert vara (resorb). Jag åt bra mat i Grekland, hade väldigt god aptit och åt mer än jag brukar. Så märkligt om det vore maten. Dock tog jag resorb dagligen där nere då det var väldigt varmt och jag hade svårt att få i mig vätska. Det hade kunnat vara det. Som vanligt kommer mina besvär med förskjutning så det är ibland svårt att reda ut vad som utlöst det. Men så här illa brukar det inte bli.
Citera
2026-07-22, 14:03
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Så kan det säkert vara (resorb). Jag åt bra mat i Grekland, hade väldigt god aptit och åt mer än jag brukar. Så märkligt om det vore maten. Dock tog jag resorb dagligen där nere då det var väldigt varmt och jag hade svårt att få i mig vätska. Det hade kunnat vara det. Som vanligt kommer mina besvär med förskjutning så det är ibland svårt att reda ut vad som utlöst det. Men så här illa brukar det inte bli.
Ja, man vet aldrig. Precis som du får jag symtomen med ibland ganska lång förskjutning, och då är det riktigt svårt att veta med säkerhet vad det är som sätter igång allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in