2026-07-19, 15:29
Medlem
zombie-nations avatar
Är så mycket av skolmaten blandad? Aldrig pasta, ris potatis till något annat? Kan förstå om det är grytor och gratänger allt i ett varje dag. Men jag tror inte på det. Och kanske inte jättebra att hon levt på Mamma scans köttbullar och pasta hela sitt liv.
Citera
2026-07-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Helt enig och fläsklägg med rotmos är väl iofs en ganska vanlig rätt men kanske inte i skolan förvisso. Men ja man kan ju ha någon italiensk rätt här och där eller en Tysk eller vad som helst. Några currywurst har ingen någonsin klagat på. Men problemet är att Kommuner framförallt tycker att en massa saker ska ätas som ingen vill ha. Ta couscous tex, jag kan äta det visst men vilken unge vill det? Jag tycker inte att man ska ge ungarna vad de vill för då blir det bara köttbullar och makaroner men man måste vara rimlig också. Poängen med skolmat är att barnen ska få i sig kalorier för att klara resten av skoldagen. Om ingen då äter så blir det ju fel. Då får vi börja med mattanter som står bakom en igen och kräver att man äter det som slevats upp igen. Vet inte vilket som är bäst. Gör det enkelt, funkade helt felfritt när jag var lika gammal för 20 år sen, var ingen som klagade nästan alls. en eller två som pga allergi hade specialkost. Hur var det när hennes farsa gick i skolan? Fick han köttbullar och spaghetti varje dag? NEJ. Gör det inte så jävla svårt, vill man äta indiskt eller kinesiskt kan man göra det hemma dessutom.

Jag tror vi kan skylla mycket på marknaden för halvfabrikat som ju mer eller mindre exploderade på 80- och 90-talet. Visst det fanns tidigare men min erfarenhet är att det var betydligt vanligare med hemlagad mat lagad från grunden. Det leder väl visserligen in oss på annat också för det har säkert att göra med att kvinnor från 60-talet och framåt enligt samhällsnormen skulle ut och lönearbeta precis som män.

Ser man sedan till utvecklingen från år 2000 och framåt ser det ju inte mycket ljusare ut även om det gjorts några snobbiga matlagningsprogram eller rättare sagt matlagningstävlingar där rätterna som lagas är nån prestige snarare än vettig hushållskost. Nu generaliserar jag en del men det ser ju inte ut som det gjorde bara för 50 år sedan och dagens mor och farföräldrar är ju de som mer eller mindre gått från mat lagad från grunden till halvfabrikat.
Citera
2026-07-19, 15:36
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det borde vara typ 4 alternativ. Likt man själv har när man kommer in på en lunchrestaurang.
Pastarätt
Kötträtt
Fiskrätt
Vegetariskt

Sedan en stående basrätt typ Rispytt med kött eller utan kött,

Samma i hela kommunen så ett centralt kök gör all mat till skola, dagis, äldrevård, hemtjänst samt till övriga beställare, privatföretag, hemleveranser osv. Kontrolleras av kommunens tillsata inspektörer som kollar inköp och tillagning-leverans osv.

Effektivt-Billigt-Smart.

Gillar din idé!

Jag vill minnas att vi hade en vegetarisk rätt och en vanlig rätt i slutet av grundskolan (2006~). Av de fyra/fem skolorna i kommunen så tror jag att det var ett ”storkök” som lagade maten som sedan värmdes upp när den skulle serveras i respektive skola. Vad gäller sallad och dylikt så hackades de på plats på varje skola. Vet ej om detta var standard i alla kommuner eller om det är samma idag men låter lite likt det du beskriver.

Avseende olika alternativ så tycker jag 4 rätter låter lite hardcore. Där tror jag att man som förälder helt enkelt får jobba med att få sitt barn att våga äta annat. Det är föräldrarna och inte skolans ansvar (även om man så klart kan hjälpas åt i den mån skolan har resurser).
Citera
2026-07-19, 15:36
Medlem
Ajogens avatar
Blir ju lite svårt att veta vad som de anser är fel på maten om de inte ger exempel.

Men jag kan verkligen tycka att det är väldigt märkligt klagomål.
Citera
2026-07-19, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad är det som är svårt, vuxet, med maten? Vill hon mixad maträtter på burk som för spädbarn? Hon gillar knäckebröd men det är väl vuxet om något!

Eller så har skolan en överentusiastisk kock som älskar att variera menyn, så ena dagen blir det persisk gryta, nästa dag haggis, sedan kimchi, ramen, njurpaj, moussaka, paella eller någon fransk fiskgryta som ingen 13-åring kan uttala.

Kanske har en Kurd anställts om skolkock som lagar traditionell kurdisk mat dagarna i ända. Törs nästan garantera att topplocket skulle gå direkt hos dig och många andra nostalgitrippare här på Flashback om så vore fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Blir ju lite svårt att veta vad som de anser är fel på maten om de inte ger exempel.

Typ...

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skillnaden är att på en restaurang betalar du för maten själv. Skollunchen bekostas av skattebetalarna. Då ska du inte få specialkost om du inte är allergisk.

Du som brukar vara saklig i diskussioner, vad tänker du om ovanstående?
Senast redigerad av Mechila 2026-07-19 kl. 15:47.
Citera
2026-07-19, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hade hon något argument? Att ta vad som bjuds borde skrivas in riktlinjerna, eller pröjsa tilläggskostnaden själv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/specialkost-allt-vanligare
https://www.sverigesradio.se/artikel/mer-anpassad-kost-i-skolorna-ett-problem-for-10-av-12-kommuner-i-lanet
https://www.skolverket.se/om-skolverket/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/nyheter/2023-06-01-okade-kostnader-for-livsmedel-utmaning-for-skolan
https://www.sverigesradio.se/artikel/for-mycket-specialkost-i-skolan-lakaren-valkomnar-tuffare-krav
Nu är det inte något som bjuds på utan något man betalar för och du får inte säga till om vilken mat du betalar för. Du betalar och ser glad ut
Citera
2026-07-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har lyssnat på reportaget, så ni slipper.
Hon vill ha spagetti och köttbullar.
Vilken mat som är för vuxen, nämns inte.

I 99 av 100 andra länder skulle hon räknas som tillräckligt vuxen för att äta vid vuxenbordet.
Här får hon stöd av sin pappa för att få äta barnmat.
Vet inte vad vuxenmat är riktigt? Typ räkor och sill eller?
Jag är vuxen och älskar pannkakor och köttbullar. 😅
Citera
2026-07-19, 15:50
Medlem
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Vet inte vad vuxenmat är riktigt? Typ räkor och sill eller?
Jag är vuxen och älskar pannkakor och köttbullar. 😅
Tror typ mat me mycke Vitlök o starka saker som typ goob chili o Caroline reaper. Råbiff kanske också, skäggbiff, bläckfisk etc sånt tro ja inte barn gilla
Citera
2026-07-19, 15:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Det är många skolor som gör detta,
men,det klagas ändå över för få alternativ.

Jag tycker man inte ska klaga alls!
Hon får maten serverad,många barn på vår jord
får inte mat varje dag.

Så,hon ska vara tacksam!!!

Om de finns alternativ så ska Sara bara vara klara med att äta ett av alternativen och vara tyst.
Citera
2026-07-19, 16:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Precis, och så ska det även vara hemma. Pappa Mattias ska se till att det finns minst fyra olika rätter att välja mellan när drottning Wera sätter sig vid matbordet. Allt annat är underkänt.

Inte riktigt samma sak när man har 300 elever med olika matvanor att jämföra med typ 2-3 egna barn.
Lättare hålla koll på menyn hemma och alla äter.
Citera
2026-07-19, 16:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skillnaden är att på en restaurang betalar du för maten själv. Skollunchen bekostas av skattebetalarna. Då ska du inte få specialkost om du inte är allergisk.

Det handlar inte om "specialkost" utan olika alternativ bara.
Mitt förslag var ju att ha en meny som passar alla eller de flesta grupper jag listade upp.
OM man kunde laga typ 4 rätter och servera detta till 1000 tals inom kommunen skulle bli en fin besparing.OCH dessutom skulle alla få bra mat och kunna prestera bättre och bli friskare och belasta sjukvården mindre osv osv.
Citera
2026-07-19, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Eller så har skolan en överentusiastisk kock som älskar att variera menyn, så ena dagen blir det persisk gryta, nästa dag haggis, sedan kimchi, ramen, njurpaj, moussaka, paella eller någon fransk fiskgryta som ingen 13-åring kan uttala.

Kanske har en Kurd anställts om skolkock som lagar traditionell kurdisk mat dagarna i ända. Törs nästan garantera att topplocket skulle gå direkt hos dig och många andra nostalgitrippare här på Flashback om så vore fallet.

Typ...
Vad är det för fel på svensk husmanskost? Men även när jag gick i grundskola provade man nya rätter. T.ex. moussaka som många gillade och det blev sedan ett stående inslag i menyn. Man provade många för oss nya rätter men de flesta passade inte våra smaker. Skillnaden då mot idag är att det jobbade en kock på de flesta skolor så maten lagades med känsla och var nylagad när den serverades. Detta förändrades dock snabbt och redan på 80-talet var skolan känd för sämre mat utan vidare smak. Jag har inget emot att prova nya maträtter och det är ju just det roliga med att besöka nya platser och länder.

Men nu handlade det om varför Wera inte var nöjd med maten och vad hon ville skulle serveras istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in