2026-07-19, 14:49
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Vespasianus

Tack för länk till intressant P4-inslag jag inte uppmärksammat.

Jag tolkar det här som den samtida konflikten mellan skolan (staten) och hemmet (medborgaren), där föräldrarna kontaktar skolan i allehanda frågor och där de vill få skolan att tillpassa sig deras önskningar.

Föräldrarna går numera in i advokatrollen och ser inte skolan som ett kollektivt erbjudande till barnets skyldighet att gå i skolan. De vill ha en skola för just sitt barn i stället för att komplettera med egen insats där man tycker att skolan inte når upp till det man vill ha. I det här fallet - ta med egen mat om man tycker skolan brister.

Återkommande argument när skolmatsfrågan dyker upp är att barnen inte orkar med skoldagen om de inte äter den lagade lunchen.

Men är det verkligen sant?

Tittar man på energiinnehållet i en skollunch (ex makaroner och köttbullar i en normalportion) så ska den vara någonstans kring 500-800 kilokalorier. Eftersom det här barnet ersätter det med två knäckebrödsskivor (ca 100 kcal beroende på sort) så måste hon äta mer för energibehovet. Det finns fler brödskivor och skolor erbjuder smörgåsfett vilket gör att hon kan bre tjockare på mackan och därmed öka energiinnehållet.

Men, och ett viktigt men, uppstår verkligen orkesbrist om ett barn hoppar över ett mål mat?

Rent fysiologiskt har kroppen energidepåer och klarar att inte äta på flera dagar och plockar då från fettlagren. Är det inte snarare så att barn är ovana vid att inte vara konstant mätta och uppfattar hunger som något onaturligt? I vår tid är barnfetma ett större problem för folkhälsan än barnsvält.

Så återigen - Handlar det här inte om något annat? T.ex föräldrar som barns advokater i vår tid? Att barn inte ska behöva lära sig att uthärda det man inte gillar? Att livet ska vara motståndsfritt, och föräldrarna ska ge sina barn detta motståndsfria liv (och det är statens uppgift att också göra det om föräldrarna önskar så)?

I länder med traditionskultur kan alla barn äta rätt lika men i Sverige där vi har en sekulär postmodern jag-matkultur vore det bästa att skolan inte erbjöd skolmat alls utan vi i stället hade ett system som i det flesta länder där föräldrarna skickar med barnen skollunch (eller de går hem och äter om de är större).

Då kan alla barn få en "hemma-kulturell måltid" med de ingredienser som föräldrar vill att deras telning ska ha. Genom att staten skulle kunna lägga på 45 kr per dag till barnbidraget (det är vad en skollunch kostar för råvaror och matpersonalens löner) får föräldrarna en intäkt som de kan köpa extra mat för till sitt barn att ta med som smörgåsar, en fryst Dafgårdslåda, en halv pizza eller vad barnet nu vill ha?
Citera
2026-07-19, 14:50
Medlem
På min tid fanns det bara en rätt. (Det är sant)

En dag är det blodpudding. Ät.

ingen klagade.

Mat-tanterna blandade lingonsylt med vitkål.. klart.

Dom blandade lättmjölk med röd mjölk. så, nu har ni mellan-mjölk.

En dag var det "Pannbiff", nästa dag "Hamburgare" (Samma sak).

Det var enkelt.

Ät bara.

Ingen hade 3 diagnoser, ingen hade 5 allergier.
Citera
2026-07-19, 14:50
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, då är det klart att hon ska få barnmat i skolan. Eller är det lekis hon går på?

Lekis? Menar du dagis eller förskoleklass?

Står ju att hon är 13år så nej hon går nog inte på ''lekis''.
Citera
2026-07-19, 14:51
Medlem
Forevermores avatar
Alltså innan alla klagar så har faktiskt Wera en poäng med just enklare skolmat.

Det är ju inte så att hon kräver mer avancerade rätter för det hade varit något att klaga på. Nu är det ju det omvända hon efterlyser.

Barn gillar enklare mat än vuxna. De vill ha köttet där, pastan där och grönsakerna där. Var sak på sin plats. Möjligen är det en medfödd överlevnadsstrategi. Man ska se vad man stoppar i munnen. Problemet med skolmaten är att det väldigt ofta är olika grytor eller andra rätter där allt är blandat. Ungarna avskyr genrellt detta.

Servera pastan/potatisen/riset enkelt och utan annat i. Exempelvis ingen risotto utan rent ris.
Servera fisken/köttet för sig utan grönsaker, sås eller annat på.
Servera såsen för sig.
Servera grönsakerna för sig uppdelade i olika byttor. Inte i en blandsallad.
Det är egentligen väldigt enkelt.

Detta är skillnaden på barnmat och vuxenmat enligt mig. Jag gillar grytor med många ingredienser. Jag gillar goda salladsblandningar med dressing. Jag gillar gratänger. Det gör barn oftast inte.

Jag har ätit med barn i skolmatsalar i många år och på flera olika skolor. På de skolor där man har maten uppdelad enligt ovan är det sällan problem med barn som inte vill äta. Jag har ingen aning hur det är på Weras skola. Men att efterlysa enklare mat låter i mina öron som något vettigt.

Sedan så tycker jag att barn ska få prova på att äta olika sorters mat och man behöver inte heller alltid gilla allt med skolmaten. Ok gillar du inte såsen så ät den inte men då äter du potatis och grönsaker istället utan att göra en grej av det.
Senast redigerad av Forevermore 2026-07-19 kl. 14:53.
Citera
2026-07-19, 14:55
Medlem
slagskotts avatar
När jag var liten så åt vi det vi fick serverat och i.o.m det så äter jag idag allt.
Ungar idag är otroligt bortskämda med precis ALLT
Citera
2026-07-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Precis, och så ska det även vara hemma. Pappa Mattias ska se till att det finns minst fyra olika rätter att välja mellan när drottning Wera sätter sig vid matbordet. Allt annat är underkänt.

Exakt, man behöver ju inte ha alla rätterna färdiglagade utan man kan ju som föräldrar ha som en a la carté meny som barnen får välja ifrån. Då lär de sig även hur man beter sig när man i vuxen ålder eventuellt börjar springa på lunchrestauranger eller lite tjusigare restauranger om helgerna. 😃

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
En 13åring är inte en vuxen.

Ser man till hur folk kommenterar Weras utspel känns det som att många i tråden anser att hon är vuxen. Rätt komiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Problemet med linsgrytor (även om jag också gillar det) är att INGEN unge ens skulle peta på det i princip. Var väl därför man tog bort leverbiffen till slut också, ingen åt det. Man behöver inte göra makaroner och köttbullar, men just linser, bönor osv går verkligen inte hem. Trust me, har jobbat i skolan och det äts inte mycket då. Samma med couscous och liknande konstiga grejer folk inte är vana vid. Kolla på menyn för äldreboendena och gör samma är mitt tips, det är alltid klassiska rätter som iofs ibland är "vuxna" men ungarna vet iaf vad det är de äter.

Jag håller i stort med dig men vid någon ålder måste man börja vänja ungarna vid att äta mer "vuxenmat" och högstadiet känns rimligt. Sen får det ju inte gå till överdrift, du nämner leverbiffar och det skulle förmodligen inte personalen äta frivilligt heller.

Vi får ju inte heller glömma att skolan har ett pedagogiskt syfte och det borde även gälla maten. Därför tycker inte jag det skulle kunna vara intressant med ett upplägg typ "Historieätarna" i lightversion.

Man behöver ju inte servera inälvsmat i överdrift med fasen, fläsklägg med rotmos, hönsgryta med ris och currysås osv. Det varvat med lite internationell mat så att ungarna dessutom får lära sig om vad folk äter i andra länder utan att det ska krävas dedikerade temaveckor.

Nu vill jag inte vara fördomsfull med titta på dagens småbarnsföräldrar, många tycks ju inte ens servera sina ungar potatis så vi ska nog inte lita på att ungarna lär sig hemmavid.
Citera
2026-07-19, 15:10
Medlem
hippilis avatar
Förstår inte problemet, enklare kan det inte bli när maten är färdiglagad bara hämta och äta men hon ville nog det skulle bli ännu enklare = bli matad

Man äter det man får gillar man inte maten går man inte in i lokalen och har man ont i röven och klagar så tag med egen låda med mat i eller vänta tills man kommer hem, bortskämda diagnos muppar!
Citera
2026-07-19, 15:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Exakt, man behöver ju inte ha alla rätterna färdiglagade utan man kan ju som föräldrar ha som en a la carté meny som barnen får välja ifrån. Då lär de sig även hur man beter sig när man i vuxen ålder eventuellt börjar springa på lunchrestauranger eller lite tjusigare restauranger om helgerna. 😃

Ser man till hur folk kommenterar Weras utspel känns det som att många i tråden anser att hon är vuxen. Rätt komiskt.

Jag håller i stort med dig men vid någon ålder måste man börja vänja ungarna vid att äta mer "vuxenmat" och högstadiet känns rimligt. Sen får det ju inte gå till överdrift, du nämner leverbiffar och det skulle förmodligen inte personalen äta frivilligt heller.

Vi får ju inte heller glömma att skolan har ett pedagogiskt syfte och det borde även gälla maten. Därför tycker inte jag det skulle kunna vara intressant med ett upplägg typ "Historieätarna" i lightversion.

Man behöver ju inte servera inälvsmat i överdrift med fasen, fläsklägg med rotmos, hönsgryta med ris och currysås osv. Det varvat med lite internationell mat så att ungarna dessutom får lära sig om vad folk äter i andra länder utan att det ska krävas dedikerade temaveckor.

Nu vill jag inte vara fördomsfull med titta på dagens småbarnsföräldrar, många tycks ju inte ens servera sina ungar potatis så vi ska nog inte lita på att ungarna lär sig hemmavid.
Helt enig och fläsklägg med rotmos är väl iofs en ganska vanlig rätt men kanske inte i skolan förvisso. Men ja man kan ju ha någon italiensk rätt här och där eller en Tysk eller vad som helst. Några currywurst har ingen någonsin klagat på. Men problemet är att Kommuner framförallt tycker att en massa saker ska ätas som ingen vill ha. Ta couscous tex, jag kan äta det visst men vilken unge vill det? Jag tycker inte att man ska ge ungarna vad de vill för då blir det bara köttbullar och makaroner men man måste vara rimlig också. Poängen med skolmat är att barnen ska få i sig kalorier för att klara resten av skoldagen. Om ingen då äter så blir det ju fel. Då får vi börja med mattanter som står bakom en igen och kräver att man äter det som slevats upp igen. Vet inte vilket som är bäst. Gör det enkelt, funkade helt felfritt när jag var lika gammal för 20 år sen, var ingen som klagade nästan alls. en eller två som pga allergi hade specialkost. Hur var det när hennes farsa gick i skolan? Fick han köttbullar och spaghetti varje dag? NEJ. Gör det inte så jävla svårt, vill man äta indiskt eller kinesiskt kan man göra det hemma dessutom.
Citera
2026-07-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
När jag var liten så åt vi det vi fick serverat och i.o.m det så äter jag idag allt.
Ungar idag är otroligt bortskämda med precis ALLT

Det är ju enkelt att säga om man är född på 90-talet och är van vid tacos på fredagarna, Gorbys som mellanmål, spaghetti med köttfärssås på tisdagarna, pannkakor utan ärtsoppa på torsdagar, korv stroganoff med ris nån annan dag och ibland pizza, kebab eller hamburgare. Fiskpinnar med pulvermos får vi inte glömma.

Ursäkta ironin, du har helt rätt.
Citera
2026-07-19, 15:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det borde vara typ 4 alternativ. Likt man själv har när man kommer in på en lunchrestaurang.
Pastarätt
Kötträtt
Fiskrätt
Vegetariskt

Sedan en stående basrätt typ Rispytt med kött eller utan kött,

Samma i hela kommunen så ett centralt kök gör all mat till skola, dagis, äldrevård, hemtjänst samt till övriga beställare, privatföretag, hemleveranser osv. Kontrolleras av kommunens tillsata inspektörer som kollar inköp och tillagning-leverans osv.

Effektivt-Billigt-Smart.

Skillnaden är att på en restaurang betalar du för maten själv. Skollunchen bekostas av skattebetalarna. Då ska du inte få specialkost om du inte är allergisk.
Citera
2026-07-19, 15:25
Medlem
HBTKuks avatar
Spciealkost får du inte för att du tycker maten är tråkig. Hon får skaffa autism och återkomma. Bara äta grå saker.

Ja, ungen ska äta det som bjuds och pappa ska sluta curla sönder sin bortklemade unge. Hela världen ska anpassa sig efter just denna lilla ängel som ogillar maten.

Suck..
Citera
2026-07-19, 15:25
Medlem
Vad är det som är svårt, vuxet, med maten? Vill hon mixad maträtter på burk som för spädbarn? Hon gillar knäckebröd men det är väl vuxet om något!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in