2026-07-19, 07:17
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad gäller Aktuella ämnen så hade tråden redan dessförinnan flyttats därifrån av admin, utan samband med flytten till KOAT.
Samma admin som förbjöd trippelparanteser?
"Yttrandefrihet på riktigt"
Nä, detta var mer uselt än vanligt när det gäller Israel och dess apologeter.

Att idiotförklara folk som kritiserar Israel är väldigt vanligt här men TS lägger ju knappast fokus på Israel i tråden utan på varför folk uppmuntrar ett krig som ger flyktingar till Sverige. Hur kan det ses som en konspiration?
Senast redigerad av Abdul.Alhazred 2026-07-19 kl. 07:30.
Citera
2026-07-19, 07:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Fast tråden plockades manuellt bort från Aktuella ämnen. Det är väl ändå tystande av debatt?

Det gjordes ju inte av moderatorn i detta klagomål.

Använder för övrigt själv aldrig AA då jag inte är intresserad av dylikt.
Citera
2026-07-19, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tråden flyttades för att den inte passade, inte för att moderatorn inte gillade ämnet.

Men hur är det en konspirationsteori att krig skapar flyktingar? Är det en konspirationsteori att Rysslands krig i Ukraina skapade flyktingar från Ukraina?
Citera
2026-07-19, 08:16
Medlem
Citat:
Tråden i fråga flyttades 2026-07-17 08:55. Anledningen var som redan påtalats att TS i sig själv innehöll en konspirationsteori (massinvandring orsakad av Israel) och saknade tydlig frågeställning för PU. Detta hade redan medfört att tråden innehöll diskussion om svensk inrikespolitik och ”massinvandring”, liksom än mer konspirationsteorier om Israel och olika krig i mellanöstern. Detta hade lett till diverse RP vilket föranledde moderering av tråden. Att rensa tråden så att den passade i PU-MÖ såg jag inte som rimligt, därav flytten.

Att kalla detta ”censur” är märkligt med tanke på att tråden hade 67 inlägg vid flytten och drygt 250 inlägg postats därefter. Vad gäller Aktuella ämnen så hade tråden redan dessförinnan flyttats därifrån av admin, utan samband med flytten till KOAT.

Eftersom hela PM-konversationen inte bifogades i TS så följer den nedan.

Hur är det en konspirationsteori att krig skapar flyktingar?
Citera
2026-07-19, 08:32
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred

Att idiotförklara folk som kritiserar Israel är väldigt vanligt här men TS lägger ju knappast fokus på Israel i tråden utan på varför folk uppmuntrar ett krig som ger flyktingar till Sverige. Hur kan det ses som en konspiration?
Det är väl det att HMF är godtyckligt.
Citera
2026-07-19, 09:30
Medlem
Citat:
Eftersom hela PM-konversationen inte bifogades i TS så följer den nedan.
När jag skrev denna tråd så hade du inte svarat i PM. Det står även i denna trådstart. Att du här insinuerar att jag mörkat PM-konversation är inte snällt av dig.

Du själv har inte inkluderat hela PM-konversation som fanns vid tidpunkten för ditt inlägg:

Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Hej,

(FB) ”Jag hatar araber, därför är jag för Israels krigande”

Jag protesterar mot flytt av tråden. Har du ens läst frågeställningarna?

Hallå?
Hej,

Jag skrev ett svar som av okänd anledning inte skickades, beklagar.

Din TS innehåller inte politiskt diskusionsunderlag för PU, däremot konspirationsteorier som detta:

”1. Israels inblandning i diverse krig har orsakat enorma migrationsströmmar till Europa och Sverige. Uppskattningsvis är antalet flyktingar över 20 miljoner människor.”

Dessutom skulle en stor del av trådens inlägg behöva raderas om den skall ligga i PU, eftersom teorier om massinvandring inte hör dit.

mvh fb /Mod

Det är inte mitt fel att folk går off-topic.

Tråden har tydliga politiska frågeställningar.

Det är inte en konspiration att krig ger flyktingar. Okunnigt att påstå något sådant.

Vänligen flytta tråden!

Dessutom, varför togs tråden bort från Aktuella ämnen?
Citera
2026-07-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är väl det att HMF är godtyckligt.
Menar du att anledningen till att man tog bort tråden från Aktuella ämnen var att tråden utgjorde HMF?

Isåfall ska den väl raderas helt och hållet?
Citera
2026-07-19, 11:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Menar du att anledningen till att man tog bort tråden från Aktuella ämnen var att tråden utgjorde HMF?

Isåfall ska den väl raderas helt och hållet?
Njä, alltså egentligen tycker jag inte att det gör det. Men svensk lagstiftning kan vara rätt bajsnödig om det och Admin vill kanske undvika att någon åklagare får spatt.
Citera
2026-07-19, 11:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Fast det här är ju en ren lögn från dina sida. Det är inte en konspirationsteori att krig orsakar flyktingströmmar, och vad TS frågeställning handlar om är det kontraproduktiva i att stöda krig och konflikter, specifikt krig och konflikter Israel är inblandade i, i samma närområde som man inte vill ha flyktingar ifrån.

Eller lever ni moderatorer i en alternativ värld där upp är ner och grundläggande logik inte gäller? Men bra att du iaf. erkänner att admin är en lika god censurivrare som du är.
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred

Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Hur är det en konspirationsteori att krig skapar flyktingar?
Det är en uppenbar konspirationsteori att Israel skapat krig i med 20 miljoner flyktingar som följd. De flyktingströmmar tilll Europa som varit aktuella de senaste decennierna är som bekant från Irak, Afganistan, Syrien, Somalia och övriga Afrika. Israel har inte varit i krig med något av dessa länder. Ett alternativ för TS hade varit att diskutera invandring kopplad till t.ex. Libanon eller Gaza, men då är siffran på 20 miljoner absurd.

Om man vill diskutera massinvandring till Europa och Sverige och Israel i PU så får man presentera ett underlag för den kopplingen, annars ser jag det som just en konspirationsteori. Det är inte censur utan flytt av en tråd till en lämpligare plats, något vi gör dagligen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-07-19 kl. 11:35.
Citera
2026-07-19, 11:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
När jag skrev denna tråd så hade du inte svarat i PM. Det står även i denna trådstart. Att du här insinuerar att jag mörkat PM-konversation är inte snällt av dig.

Du själv har inte inkluderat hela PM-konversation som fanns vid tidpunkten för ditt inlägg:
Du skickade flera separata PM med begäran om flytt och jag bifogade den ena av dessa konversationer med mitt svar om som en hjälp till dig eftersom reglerna säger att PM-konversation med moderator skall bifogas. Någon annan avsikt fanns inte.
Citera
2026-07-19, 11:41
Medlem
Citat:
Det är en uppenbar konspirationsteori att Israel skapat krig i med 20 miljoner flyktingar som följd. De flyktingströmmar tilll Europa som varit aktuella de senaste decennierna är som bekant från Irak, Afganistan, Syrien, Somalia och övriga Afrika. Israel har inte varit i krig med något av dessa länder. Ett alternativ för TS hade varit att diskutera invandring kopplad till t.ex. Libanon eller Gaza, men då är siffran på 20 miljoner absurd.

Om man vill diskutera massinvandring till Europa och Sverige och Israel i PU så får man presentera ett underlag för den kopplingen, annars ser jag det som just en konspirationsteori. Det är inte censur utan flytt av en tråd till en lämpligare plats, något vi gör dagligen.
Är det siffran 20 miljoner som är problemet? Får tråden finnas i PU:Mellanöstern om 20 miljoner inte nämns?
Citera
2026-07-19, 11:41
Medlem
Citat:
Du skickade flera separata PM med begäran om flytt och jag bifogade den ena av dessa konversationer med mitt svar om som en hjälp till dig eftersom reglerna säger att PM-konversation med moderator skall bifogas. Någon annan avsikt fanns inte.
Det är inte sant att jag skickat flera separata PM. Det är en lögn. Det enda jag skickat till dig är vår gemensamma PM-konversation som jag klistrat in här i mitt tidigare svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in