2026-07-18, 12:20
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är så klart inte bara det som står i trådstarten som gjorde att jag läste den på det sättet, utan även vem som är TS, vilka trådar han har startat och vilka inlägg han har gjort i andra trådar. En helhetsbedömning således.
Fair enough. Jag har inte koll på TS och tänker inte sätta mig och gräva tidigare inlägg nu.

Att krigen som föranlett flyktingströmmarna till Europa åtminstone till del kan skyllas på Israel tycker inte jag är någon galen ståndpunkt. Det är inte den enda, självklara ståndpunkten, men den är inte galen. Så som det ska ha formulerats av mod låter det så:
Citat:
Tråden handlar i huvudsak om konspirationsteorin att Israel och judar orsakat massinvandringen och flyttas därefter.

Om man flyttar tråden för att TS är dryg och tjatar om judarna judarna judarna i tråd efter tråd så kanske det är bättre att säga det.
Citera
2026-07-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag läste trådstarten och några fler inlägg när tråden kom, och det slår mig inte förrän nu när jag läser den här tråden att det skulle antydas att flyktingströmmarna skulle vara Israels syfte med krigen.

Krigen ger upphov till flyktingar, och om någon ogillar att det kommer hit flyktingar skulle man kunna tänka sig att denna någon skulle ogilla krigen. Nu är det inte alltid så, utan massor av människor både ogillar att araber kommer hit, och hejar på bombningar mot ställen där araber bor.

Det är kanske ingen extremparadox, men tillräckligt intressant för en tråd, eller? Det kan ju finnas någon förklaring som gör att det blir superlogiskt att vissa har båda uppfattningarna samtidigt, och då kunde det ju vara intressant att läsa en diskussion om det istället för korta kommentarer om att araber är skräp, att judar är skräp eller att alla som ifrågasätter mitt narrativ är konspirationsteoretiker.
Det bombas inte överallt i mellanöstern, damaskus var t.ex. förskonat. Så "flyyktingarna" kunde flyttat dit vettu.. nä, "flykting"-strömmarna drivs av pullfaktorer såsom manna och honung i västvärlden (ekonomiska migranter) och pushfaktorer som överbefolkning i mellanöstern.. därför de kastar sina pass, många kommer från t.ex. bangladesh eller nigeria, dvs. inte ens stater i krig. ungefär som när massa européer for till nordamerika på 1800-talet.
Citera
2026-07-18, 16:51
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag läste trådstarten och några fler inlägg när tråden kom, och det slår mig inte förrän nu när jag läser den här tråden att det skulle antydas att flyktingströmmarna skulle vara Israels syfte med krigen.

Krigen ger upphov till flyktingar, och om någon ogillar att det kommer hit flyktingar skulle man kunna tänka sig att denna någon skulle ogilla krigen. Nu är det inte alltid så, utan massor av människor både ogillar att araber kommer hit, och hejar på bombningar mot ställen där araber bor.

Det är kanske ingen extremparadox, men tillräckligt intressant för en tråd, eller? Det kan ju finnas någon förklaring som gör att det blir superlogiskt att vissa har båda uppfattningarna samtidigt, och då kunde det ju vara intressant att läsa en diskussion om det istället för korta kommentarer om att araber är skräp, att judar är skräp eller att alla som ifrågasätter mitt narrativ är konspirationsteoretiker.
Det behövs inget syfte för Israel för att påståendet ska vara foliehatt. När fakta och källor efterfrågas presenteras fantasisiffror, relativiserande argument och ren snömos.

Det hamnar i konspirationer helt enkelt för att påståendet att Israels rätt att försvara sig ger upphov till flyktingströmmar vi inte vill ha hit, saknar underlag i verkligheten.
Citera
2026-07-18, 16:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Det bombas inte överallt i mellanöstern, damaskus var t.ex. förskonat. Så "flyyktingarna" kunde flyttat dit vettu.. nä, "flykting"-strömmarna drivs av pullfaktorer såsom manna och honung i västvärlden (ekonomiska migranter) och pushfaktorer som överbefolkning i mellanöstern.. därför de kastar sina pass, många kommer från t.ex. bangladesh eller nigeria, dvs. inte ens stater i krig. ungefär som när massa européer for till nordamerika på 1800-talet.
Av Syrianer så kom en miljon av sex miljoner flyktingar totalt till Europa. Vill minnas att de flesta övertydliga bedragarna som kom var vågen av ensamkommande hazarer.
Citera
2026-07-18, 17:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Man vet att ett ämne är känsligt när modsen tar bort tråden från aktuella ämnen och flyttar tråden till slasken ”Konspirationer och alternativa teorier”!

Tråd: (FB) ”Jag hatar araber, därför är jag för Israels krigande”

Modåtgärd:

Saken:

1. Tråden var väldigt aktiv men syntes ej i aktuella ämnen. Varför tystar Flashback debatten genom att gömma aktuella och aktiva diskussioner?

2. Tråden flyttades till konspirationer och alternativa teorier. Varför tystar Flashback debatten genom att kasta tråden till slasken? Direkt fick vi inlägg i tråden som började babbla om ”konspirationsteorier”.

Det är inte en konspirationsteori att krig ger flyktingar. Det är inte en konspirationsteori att många arabiska flyktingar tagits emot av Europa och Sverige. Det är inte en konspirationsteori att Israel krigar as we speak.

PM (mod ej svarat på 24 timmar, trots aktivitet)

Vad tycker ni om att debatten tystas såhär av Flashback?

KoAT är ingen slask, det är en forumavdelning som alla andra där trådarna är långt mer intressanta än något av politikforumen här.

En trådflytt dit är därför på intet sätt ett tystande av en debatt.
Citera
2026-07-18, 18:07
Medlem
Tråden handlar ju om att konsekvensen av Israels krigande är arabiska flyktingströmmar som går till Sverige och övriga Europa. Säga vad man vill om trådstarten ("Jag hatar araber, därför är jag för Israels krigande" är en halmgubbe) men någon konspirationsteori är det inte. Det är heller inte särskilt "alternativt" att påstå att krig leder till flyktingströmmar.
Citera
2026-07-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
KoAT är ingen slask, det är en forumavdelning som alla andra där trådarna är långt mer intressanta än något av politikforumen här.

Fast tråden plockades manuellt bort från Aktuella ämnen. Det är väl ändå tystande av debatt?

Sen blev det inte så mycket debatt när det flyttades till konspirationer. Alla började jiddra om att det är konspiration att det sker flyktingströmmar när det krigas. Så jävla fördummande.
Citera
2026-07-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det behövs inget syfte för Israel för att påståendet ska vara foliehatt. När fakta och källor efterfrågas presenteras fantasisiffror, relativiserande argument och ren snömos.

Det hamnar i konspirationer helt enkelt för att påståendet att Israels rätt att försvara sig ger upphov till flyktingströmmar vi inte vill ha hit, saknar underlag i verkligheten.

Om man inte förstår sambandet mellan krig och flyktingar så ska man nog inte uttala sig inom ämnet.
Citera
2026-07-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Detta borde faktiskt sätta farbror_barbro ännu mer i dåligt ljus. "Att kasta" en tråd i KoAT eftersom att moderatorn själv inte gillar ämnet, som om att KoAat vore en "papperskorg"(trots att ingen konspirationsteori diskuteras i TS) är oerhört oproffsigt och direkt opassande för ett seriöst modererande.

Jag noterar även att mod heller inte svarat i denna tråden....
Citera
2026-07-19, 02:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Tråden i fråga flyttades 2026-07-17 08:55. Anledningen var som redan påtalats att TS i sig själv innehöll en konspirationsteori (massinvandring orsakad av Israel) och saknade tydlig frågeställning för PU. Detta hade redan medfört att tråden innehöll diskussion om svensk inrikespolitik och ”massinvandring”, liksom än mer konspirationsteorier om Israel och olika krig i mellanöstern. Detta hade lett till diverse RP vilket föranledde moderering av tråden. Att rensa tråden så att den passade i PU-MÖ såg jag inte som rimligt, därav flytten.

Att kalla detta ”censur” är märkligt med tanke på att tråden hade 67 inlägg vid flytten och drygt 250 inlägg postats därefter. Vad gäller Aktuella ämnen så hade tråden redan dessförinnan flyttats därifrån av admin, utan samband med flytten till KOAT.

Eftersom hela PM-konversationen inte bifogades i TS så följer den nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Citat:
Citat:
Hej,

(FB) ”Jag hatar araber, därför är jag för Israels krigande”

Jag protesterar mot flytt av tråden. Har du ens läst frågeställningarna?

Hallå?
Hej,

Jag skrev ett svar som av okänd anledning inte skickades, beklagar.

Din TS innehåller inte politiskt diskusionsunderlag för PU, däremot konspirationsteorier som detta:

”1. Israels inblandning i diverse krig har orsakat enorma migrationsströmmar till Europa och Sverige. Uppskattningsvis är antalet flyktingar över 20 miljoner människor.”

Dessutom skulle en stor del av trådens inlägg behöva raderas om den skall ligga i PU, eftersom teorier om massinvandring inte hör dit.

mvh fb /Mod
Citera
2026-07-19, 02:59
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tråden i fråga flyttades 2026-07-17 08:55. Anledningen var som redan påtalats att TS i sig själv innehöll en konspirationsteori (massinvandring orsakad av Israel) och saknade tydlig frågeställning för PU. Detta hade redan medfört att tråden innehöll diskussion om svensk inrikespolitik och ”massinvandring”, liksom än mer konspirationsteorier om Israel och olika krig i mellanöstern. Detta hade lett till diverse RP vilket föranledde moderering av tråden. Att rensa tråden så att den passade i PU-MÖ såg jag inte som rimligt, därav flytten.

Att kalla detta ”censur” är märkligt med tanke på att tråden hade 67 inlägg vid flytten och drygt 250 inlägg postats därefter. Vad gäller Aktuella ämnen så hade tråden redan dessförinnan flyttats därifrån av admin, utan samband med flytten till KOAT.

Eftersom hela PM-konversationen inte bifogades i TS så följer den nedan.

Fast det här är ju en ren lögn från dina sida. Det är inte en konspirationsteori att krig orsakar flyktingströmmar, och vad TS frågeställning handlar om är det kontraproduktiva i att stöda krig och konflikter, specifikt krig och konflikter Israel är inblandade i, i samma närområde som man inte vill ha flyktingar ifrån.

Eller lever ni moderatorer i en alternativ värld där upp är ner och grundläggande logik inte gäller? Men bra att du iaf. erkänner att admin är en lika god censurivrare som du är.
Citera
2026-07-19, 06:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Detta borde faktiskt sätta farbror_barbro ännu mer i dåligt ljus. "Att kasta" en tråd i KoAT eftersom att moderatorn själv inte gillar ämnet, som om att KoAat vore en "papperskorg"(trots att ingen konspirationsteori diskuteras i TS) är oerhört oproffsigt och direkt opassande för ett seriöst modererande.

Tråden flyttades för att den inte passade, inte för att moderatorn inte gillade ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in