2026-07-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Njä, alltså egentligen tycker jag inte att det gör det. Men svensk lagstiftning kan vara rätt bajsnödig om det och Admin vill kanske undvika att någon åklagare får spatt.
Jag tänker att det är jättekonstigt att gömma en tråd från Aktuella ämnen för att den utgör HMF. Om den utgör HMF så ska den raderas. Inte nåt mellanting att gömma tråden.

Jag tror bara att man vill inte att saken diskuteras. Så man gömmer undan tråden och hoppas diskussionen ska dö.
Citera
2026-07-19, 12:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag tänker att det är jättekonstigt att gömma en tråd från Aktuella ämnen för att den utgör HMF. Om den utgör HMF så ska den raderas. Inte nåt mellanting att gömma tråden.

Jag tror bara att man vill inte att saken diskuteras. Så man gömmer undan tråden och hoppas diskussionen ska dö.
Så kan det vara. Jag vet inte hur det fungerar.

Mycket gällande just Israel på forumet har verkligen skötts misstänksamt.

Men Admin står inte över svensk lag och måste lyckas navigera det så gott de kan.
Citera
2026-07-19, 12:28
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är en uppenbar konspirationsteori att Israel skapat krig i med 20 miljoner flyktingar som följd. De flyktingströmmar tilll Europa som varit aktuella de senaste decennierna är som bekant från Irak, Afganistan, Syrien, Somalia och övriga Afrika. Israel har inte varit i krig med något av dessa länder. Ett alternativ för TS hade varit att diskutera invandring kopplad till t.ex. Libanon eller Gaza, men då är siffran på 20 miljoner absurd.

Om man vill diskutera massinvandring till Europa och Sverige och Israel i PU så får man presentera ett underlag för den kopplingen, annars ser jag det som just en konspirationsteori. Det är inte censur utan flytt av en tråd till en lämpligare plats, något vi gör dagligen.

Fick du aldrig som barn lära dig att det är fult att ljuga? Eller är det ett krav för att bli en moderator på FB att man får max 0.3 på HP med bommad läsförståelse-del? Ingenstans i trådstarten står det att Israel har startat dessa krig. Vad som står är att Israel är inblandade i krig i MÖ, och även den mest historielösa moderator borde åtminstone kunna dra sig till minnes att USA och Israel för närvarande är i en aktiv konflikt med Iran. För att inte tala om Israels faktiska, väldokumenterade och officiellt erkända inblandning i krigen i Irak, Afghanistan och Syrien, krig du själv nämnde.
Citera
2026-07-19, 13:56
Medlem
Citat:
Det är en uppenbar konspirationsteori att Israel skapat krig i med 20 miljoner flyktingar som följd. De flyktingströmmar tilll Europa som varit aktuella de senaste decennierna är som bekant från Irak, Afganistan, Syrien, Somalia och övriga Afrika. Israel har inte varit i krig med något av dessa länder. Ett alternativ för TS hade varit att diskutera invandring kopplad till t.ex. Libanon eller Gaza, men då är siffran på 20 miljoner absurd.

Om man vill diskutera massinvandring till Europa och Sverige och Israel i PU så får man presentera ett underlag för den kopplingen, annars ser jag det som just en konspirationsteori. Det är inte censur utan flytt av en tråd till en lämpligare plats, något vi gör dagligen.

Medges att siffran 20 miljoner är fel i sammanhanget. Däremot hade USA + Israel varit en rimligare utgångspunkt. Även om jag inte tror att det är någon konspirationsteori att Israel hade ett finger med i spelet vad gäller såväl Irak som Syrien.

Men om vi säger som såhär då.

Om jag hade startat en tråd med samma frågeställning, alltså varför hylla Israel och deras bombande av arabländer och samtidigt förbanna att dessa araber flyr till Europa. Exempelvis Palestina och Libanon, hade den då fått stanna?
Citera
2026-07-19, 15:51
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cronos420
Om man inte förstår sambandet mellan krig och flyktingar så ska man nog inte uttala sig inom ämnet.
Du verkar en smula eljest.
Citera
2026-07-19, 15:52
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Då är det ju inte pga hets mot folkgrupp, eller hur.. du verkar ju helt pantad, kalkad och såld
Citera
2026-07-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Då är det ju inte pga hets mot folkgrupp, eller hur.. du verkar ju helt pantad, kalkad och såld
Det har jag heller inte påstått.

Lär dig läsa. Du läser för dåligt. Inte första gången du läser dåligt.
Citera
2026-07-19, 23:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det har jag heller inte påstått.

Lär dig läsa. Du läser för dåligt. Inte första gången du läser dåligt.
Nej det gör jag inte. Läs om din egen mening en gång till. Du är för fan helt hopplös på att uttrycka dig.
Citera
2026-07-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej det gör jag inte. Läs om din egen mening en gång till. Du är för fan helt hopplös på att uttrycka dig.
Jag tycker du ska läsa innantill:

Jag tror bara att man vill inte att saken diskuteras. Så man gömmer undan tråden och hoppas diskussionen ska dö.”
Citera
2026-07-20, 03:46
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:

Fast nu står det ju inte att Israel har skapat krig utan att Israel är inblandade i krig, vilket såklart är något helt annat.

Kan såklart hålla med om att Israel inte är orsaken till alla flyktingar världen över men definitivt en del, ändå så finns det dem som både är för Israel och emot flyktingar, och det är vad tråden handlar om.

Att tråden skulle handla om någon judisk konspiration är något du hittat på själv.
Citera
2026-07-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Så kan det vara. Jag vet inte hur det fungerar.

Mycket gällande just Israel på forumet har verkligen skötts misstänksamt.

Men Admin står inte över svensk lag och måste lyckas navigera det så gott de kan.

Jag tror ingen vanlig användare vet hur Aktuella Ämnen (OÄ) fungerar. Genom åren har vi fått olika bud. Det är en algoritm som sätter in och tar bort trådar, moderatorerna för varje forumdel gör det, systemet är automatiskt men admin kan ibland sätta dit och ta bort trådar, osv. fabror_barbro kan säkert haft fel när denne påstod att admin manuellt plockade bort tråden.

Om systemet styrs manuellt så kan ju det upplevas som lite märkligt eftersom det möjliggör för ledningen att pusha de ämnen och narrativ man själva tycker ska framhävas.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in