2026-07-19, 03:34
Medlem
Varför skulle det var fejkblod, din dumskalle? Ryssarna mördar civila varje dag, man behöver inte fejka något.
Citera
2026-07-19, 05:28
Medlem
Bilden på mannen är 100% fejk
”Massor” av blod i ansiktet men inget på örat halsen armen eller på bröstet

Svenskar är så tokiga att man sväljer allt med hull och hår i denna konflikt vad det gäller en sida
Och om någon har något vettigt att komma med och det inte gynnar den goda sidan så är personen Putin vän osv

Få personer dessutom vet ganska lite om historien angående Ryssland och Ukraina
Man har helt förlitat sig på SVT kvällstidningar osv
Citera
2026-07-19, 06:16
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Alla som försöker förlöjliga mig i den här tråden, svara gärna först på frågan:

Varför låtar man en massa torkat (fejk)blod vara kvar i hela ansiktet på en patient efter omplåstring? Det måste vara extremt obekvämt att gå omkring med i värmen. Jag hade tvättat mig direkt kan jag säga
Inget ovanligt alls! Har du levt under en sten tidigare?
Citera
2026-07-19, 06:38
Moderator
Chantres avatar
Citat:

Varför låtar man en massa torkat (fejk)blod vara kvar i hela ansiktet på en patient efter omplåstring? Det måste vara extremt obekvämt att gå omkring med i värmen. Jag hade tvättat mig direkt kan jag säga
Bilderna på honom visar att han skadades i samband med ett anfall mot civila ute på landsbygden när han körde sin civila lastbil. Finns fler bilder på honom i artikeln.

Tillgången till vatten för att tvätta ansiktet får väl anses begränsad i den situationen.

https://dsns.gov.ua/news/nadzvicaini-podiyi/odeshhina-pid-vorozim-vognem-postrazdali-liudi

Citat:
Enligt preliminära uppgifter skadades 4 personer till följd av ett annan anfall på Odesa och Odesa-distriktet. Offren får all nödvändig sjukvård.
Citera
2026-07-19, 07:22
Medlem
Citat:

Är det första hjälpen vid olycksplatsen bryr man sig nog inte om att tvätta "patienten" så noga?
Citera
2026-07-19, 07:43
Medlem
VoidEngineers avatar
Journalister skapar narrativet i alla ämnen .
SVT i synnerhet.
Jag har helt slutat ha tilltro till dem.
Arrangerade bilder, finns ens andra?
Citera
2026-07-19, 08:35
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Men gud kanske för att det är en jävla krigszon. Där man plåstrar om skadade efter förmåga och med de resurser som står till buds. Eller jämför du på riktigt situationen i Ukraina med om du fått tegelstenar i huvudet och åker till akuten och en snäll sjuksköterska torkar bort blodet ur ditt ansikte med en tuss?
Men om man har fått bandage runt huvud och arm så är det väldigt osannolikt att någon sköterska bara torkat av ansiktet med en tuss...eller hur?

Ja kossan det låter i teorin som fejk (orkar inte kolla). Och SVT ingår i fejkbubblan. Sverige är nu mer ett krigsförande land och SVT ingår i propaganda-maskinen.

Men samtidigt har ryssland skickat en mindre mängd drönare till Odessa.
Citera
2026-07-19, 09:20
Medlem
Citat:
Det här är väl ändå uppenbart fejk news?

OBS! Jag påstår inte att SVT sprider fejk-krigspropaganda (det vet jag inget om) men som vi alla vet är desinformation vanligt förekommande i krigstider. Och om jag hade varit chef för SVT:s newsdesk i Sverige hade jag höjt både ett och två ögonbryn här.

Artikeln visar en extremt märklig bild, som påstås föreställa en krigsskadad man från Odessa. Eller rättare sagt, man påstår INTE att detta är varken en civil eller soldat, det påstås inte heller att mannen är skadad (!!!!). Såhär lyder bildtexten:

"Efter attackerna i Odessa. Foto: Räddningstjänsten."

Vaddå "Räddningstjänsten", svenska räddningstjänsten eller? Låter lite svävande.

Källa:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=76a14c974f65f5fc712e9d968fad0 b2f

Det finns framförallt ett problem med den här bilden. Den anonyme mannen har ett enormt bandage runt hela huvudet OCH ett bandage runt armen; han har alltså blivit ordentligt omplåstrad enligt konstens alla regler - och ändå har han torkat blod över hela ansiktet. Hur går det ihop?

Man måste av sammanhanget kunna utläsa att rätt lång tid har passerat sedan bandaget las - det måste ju gå åtminståne nån timme från impact tills dess att vårdpersonal är på plats hos en enskild person - men bortsett från det: varför tvättar man inte patienten?

Mannen står också upp och ser rätt pigg ut, trots sin "allvarliga" huvudskada.

Runt överarmen har mannen en tourniqet av följande modell:

https://butik.hjartstartare-aed.se/forsta-hjalpen/forbandsmaterial/tourniquet-combat/?gad_source=1&gad_campaignid=17496475415&gbraid=0A AAAADoI5ka41y_YceUvd6z4-fIfB4ZRM&gclid=CjwKCAjwyOzSBhBTEiwAmxvJ-s1RKxsLQO5aYquIsUHuHFIHSvc842e-q1W8QeIvju-oLQLVho0FKxoCmXIQAvD_BwE

Alltså:

Hur många tror att mannen hagt en livshotande blödning i armen?

Och om inte, varför slösa en tourniqet på honom - en bit medicinsk utrustning som faktiakt kan rädda liv?

Frågorna är många, svaret är väldigt enkelt i min värld åtminstone: detta är 100% fejk news, och man måste vara en åsna om man köper det.

Vad tror ni andra?

Om sjukvårdarna arbetat under tidspress (troligt) har de förmodligen inte lagt tid på att tvätta bort blod.

Tourniqen används normalt mycket riktigt till att stoppa kraftiga blödning i armar eller ben, men sitter här utanpå ett bandage, och är inte heller hårt åtdragen. Jag antar att de använt den för att hålla bandaget på plats, i brist på annat.

Tror inte du behöver se tomtar bakom varje sten.
Citera
2026-07-19, 09:24
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Alla som försöker förlöjliga mig i den här tråden
Det behövs inte: Det gör du så väldigt bra på egen hand, Ivan.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Vad är det som händer i vår grannland i öster? Uppgifter gör gällande att upp mot 4% av den manliga befolkningen är HIV-smittade. Vad är orsaken till detta?

Är det homosexualitet i de militära leden och att HIV i Ryssland är en bögsjuka på samma sätt som det var i Sverige på 80-talet?
https://marcusoscarsson.se/uppgifter-miljontals-ryssar-ska-testas-virus-sprids-snabbt/
Östeuropéer har hög sexdrft. Hål som hål - män är tajtare 😁 tråkigt dock med HIV-smittan!

Mycket bra sperma som går till spillo där kan jag säga......!!!! Fy satan.

RIP to my bros
Citat:
Eller så är det - i värsta fall - precis tvärtom: en "grej" (från våra grannar i öst AKA Kina
Brukar du och bruschorna i "Västerbottens" oblast ta vägen förbi Kina när ni är och tankar...? Det ligger ju ändå i granntrakten.
Kan ju behövas numera, när det blir tufft för er med bensinkupongerna.
Citera
2026-07-19, 10:04
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Men varför är det märkligt? Det är ju verkligen JÄTTEKONSTIGT att låta en massa torkat blod vara kvar i ansiktet i flera timmar - under omplåstring, efter omplåstring och innan nyhetsfolket är på plats. Tycker inte du det?

Och man skriver väl "Odessas räddningstjänst" om det nu är det man menar - inte bara "Räddningsstjänsten"? En detalj förvisso, men det handlar till syvende och sist om källhänvisning.

Värt att notera alltså: detta foto är INTE taget av oberoende journalister (enligt SVT), utan av Odessas räddningstjänst dvs av ukrainska intressen. Kanske inte konstigt då att den blev lite hajko pajko 😅

Att bilden skulle vara tagen ”flera timmar efteråt” har du ju inga som helst belägg för (blod torkar snabbt i 30-gradig värme). I övrigt verkar du inte ha något case ang ditt sk ”fake news”?

Om du på allvar menar att det är märkligt att det finns omplåstrade blödande människor i en katastrofsituation så behöver du kanske gå ut ur garderoben du verkar bo i lite oftare?
Citera
2026-07-19, 10:56
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Det här är väl ändå uppenbart fejk news?

"Efter attackerna i Odessa. Foto: Räddningstjänsten."

Vaddå "Räddningstjänsten", svenska räddningstjänsten eller? Låter lite svävande.

Källa:

Vad tror ni andra?
Varför skulle det vara fake news? Du verkar ha en agenda mot SVT, men bilderna på den skadade mannen finns i flera olika media från hela världen.
Citera
2026-07-19, 11:15
Medlem
Citat:
Precis så.

Vad skulle syftet vara med att fejka en skadad person i ett reportage om en nyss bombad stad?

Ryssarna (och deras patetiska anhang här på FB) skryter och jublar om hur många civila Ukrainare man dödar och lämlestar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in