2026-07-19, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nej alltså det var två FRÅGOR, Sherlock Holmes. Du kunde inte luska ut några svar eller? Så du hoppar direkt till sk ad hominen dvs personliga förolämpningar - drt gör man bara om man känner sig hotad vad jag vet.

Och... det betyder att jag vann diskussionen. Tack!

Jag valde att inte svara på dina frågor för att det inte hade gett så mycket. Du verkar inte vara så mottaglig.

Och nej, jag känner mig inte hotad. Jag är skapligt inläst på kriget i Ukraina, jag tror inte heller bilden på den skadade mannen är fake news. Och jag tycker du gör bort dig lite grann. Känner mig väldigt trygg i alla dom tre sakerna.
Citera
2026-07-19, 01:56
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Gamla berömda bilden på den nakna lilla flickan som springer undan napalm i Vietnam, tror du hon brydde sig mycket om att hon var naken just där och då?

Nej den bilden såg äkta ut. Och det är lite det jag menar här: det allmänna intrycket, magkänslan. Jag tycker bilden av den anonyme mannen i Odessa skriker fejk fejk FEJK - till skillnad från Napalmflickan som ju uppenbarligen var halvt ihjälbränd och svårt lidande.

Jag gissar också att den sistnämnda bilden var tagen av en riktig journalist, och inte producerad av den vietnamesiska staten?

Jag kan faktiskt tänka mig att ge upp hela den här diskussionen, för nu när vi vet att bilden inte ens kommer från en riktig journalist utan från part i målet dvs ukrainska staten: vad finns ens att diskutera? Ren krigspropaganda, fake news förekommer nästan alltid från båda sidor i ett krig, dvs inget nytt under solen och definitivt ingen "märkvärdig komplott".

Bara samma gamla fejk news som alltid har producerats i krigstider: bara det att förr i tiden (innan källkritikens tid....) trodde man på allt som sas på TV. Rätt sjukt att det finns folk som gör det fortfarande!!!!!

Det fantastiska är väl egentligen att folk köper eländet?
Senast redigerad av Berit85 2026-07-19 kl. 02:01.
Citera
2026-07-19, 01:59
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jag valde att inte svara på dina frågor för att det inte hade gett så mycket. Du verkar inte vara så mottaglig.

Och nej, jag känner mig inte hotad. Jag är skapligt inläst på kriget i Ukraina, jag tror inte heller bilden på den skadade mannen är fake news. Och jag tycker du gör bort dig lite grann. Känner mig väldigt trygg i alla dom tre sakerna.

Okej, så du tror inte jag är mottaglig för att höra din åsikt om att tappa vatten på flaska i krigstider /att sjukvårdare ska ha tillgång till vattenflaskor. Fine. I respect that.

Men låt mig fråga såhär då: hur kan du lita på bilder som kommer DIREKT från Ukrainska staten och inte oberoende journalist? Du känner säkert till att desinformation är A och O i krig, och att man som princip bör ta allt som kommer från part i målet med en nypa salt?

Personligen känner jag att hela förklaringen ligger just i det faktum att bilden är producerad av ukrainska staten - klart det blir taffligt då.
Senast redigerad av Berit85 2026-07-19 kl. 02:01.
Citera
2026-07-19, 02:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nej den bilden såg äkta ut. Och det är lite det jag menar här: det allmänna intrycket, magkänslan. Jag tycker bilden av den anonyme mannen i Odessa skriker fejk fejk FEJK - till skillnad från Napalmflickan som ju uppenbarligen var halvt ihjälbränd och svårt lidande.

Jag gissar också att den sistnämnda bilden var tagen av en riktig journalist, och inte producerad av den vietnamesiska staten?

Jag kan faktiskt tänka mig att ge upp hela den här diskussionen, för nu när vi vet att bilden inte ens kommer från en riktig journalist utan från part i målet dvs ukrainska staten: vad finns ens att diskutera? Ren krigspropaganda, fake news förekommer nästan alltid från båda sidor i ett krig, dvs inget nytt under solen och definitivt ingen "märkvärdig komplott".

Bara samma gamla fejk news som alltid har producerats i krigstider: bara det att förr i tiden (innan källkritikens tid....) trodde man på allt som sas på TV. Rätt sjukt att det finns folk som gör det fortfarande!!!!!

Det fantastiska är väl egentligen att folk köper eländet?
Här har du en liten dokumentär om henne och hennes liv efter. Hon överlevde napalmen. https://www.svtplay.se/video/jVJbwzj/en-bild-berattar/nick-och-kim
Citera
2026-07-19, 02:13
Medlem
Citat:
Okej, så du tror inte jag är mottaglig för att höra din åsikt om att tappa vatten på flaska i krigstider /att sjukvårdare ska ha tillgång till vattenflaskor. Fine. I respect that.

Men låt mig fråga såhär då: hur kan du lita på bilder som kommer DIREKT från Ukrainska staten och inte oberoende journalist? Du känner säkert till att desinformation är A och O i krig, och att man som princip bör ta allt som kommer från part i målet med en nypa salt?

Personligen känner jag att hela förklaringen ligger just i det faktum att bilden är producerad av ukrainska staten - klart det blir taffligt då liksom.

Jag tycker det känns idiotiskt att du och jag ska sitta och diskutera vad räddningstjänsten i en krigszon teoretiskt "borde" göra. Varken du eller jag är där. Däremot litar jag på att människor som arbetar i blåljusverksamhet har nog med kompetens själva att använda dom vattenresurser som finns att tillgå på det sättet som är mest effektivt. Du däremot verkar idiotförklara hur dom vårdar skadade och använder vatten, vilket känns lite verklighetsfrånvänt.

Jag kanske litar på bilden för att jag, till skillnad från dig, följer rapporteringen från Ukraina (från fler källor än SVT) och kan dra en logisk slutsats att om Ryssland attackerat Odessa natten till idag så är det inte jättemärkligt om en bild på en skadad person från just Odessa dyker upp i media just idag.

Det är ju ändå märkligt på något sätt att du inte följer nyhetsrapporteringen alls och lever under en sten, men samtidigt är inne och läser SVT:s direktrapportering från kriget i Ukraina, reagerar på en bild och väljer att starta en tråd på Flashback om att den är fake news.
Citera
2026-07-19, 02:15
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
I krig är det inte jättekonstigt. Jag måste säga att dina resonemang framstår som duktigt korkade. Hur vet DU att personen på bilden haft blod i ansiktet i flera timmar?

En annan kan ju dra den logiska slutsatsen; bilden är från en attack i Odessa, bilden kommer från "Räddningstjänsten" (som antagligen var först på plats) aha "räddningstjänsten" = räddningstjänsten i Odessa.

Tack för en bra fråga! JAG har använt mig av min överjävliga slutledningsförmåga (väldokumenterat högre än genomsnittet), som säger mig att:

1. Det tar en god stund för blod att bli så intorkat, och det krävs dessutom att mannen inte EN ENDA GÅNG har vidrört sitt ansikte (!!!!!!!!!!!!!!!!) under dessa ca 20-30 minuter - från det att såret uppstod, tillsdess att blodflödet avstannade - för då hade han haft rött kladd i hela jävla fejjan.

2. Det lär ta en stund för räddningstjänsten att vara på plats efter en attack, åtminstone 10 minuter.

3. Det lär ta ytterligare nån timme till photo shoot, eftersom man har så många döddskadade livsblödande att ta hand om.

4. Jag lade till ytterligare en timme, då jag dumt nog trodde att SVT:s bildmaterial kom ifrån JOIRNALISTER 😄 Den timmen kan du ta bort - argumentet håller fortfarande.

(5. Det visade sig snabbt att bilden är producerad av den ukrainska staten - "räddningsstjänsten" - så hela den här diskussionen är i princip ett skämt i vilket fall.)

Men själv då? Hur vet DU att räddningstjänsten var dundersnabba och hann...

1. Ta sig till platsen

2. Plåstra om den anonyme mannen - han var nog inte den enda som behövde vård i denna livsfarliga dödsattack...

3. Stoppa hans livsfarliga armsår,

allt inom loppet av tio minuter, innan mannen ens han ränka tanken "Shit, jag har ju för fan blod i hela ansiktet, jag drar av det med handloven nu för det börjar fan klia..!". Hur VET du att det var så - att de var så otroligt snabba?

För du måste väl nästan veta det... annars hade du inte kallat mig korkad, eller?
Citera
2026-07-19, 02:19
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Jag tycker det känns idiotiskt att du och jag ska sitta och diskutera vad räddningstjänsten i en krigszon teoretiskt "borde" göra. Varken du eller jag är där. Däremot litar jag på att människor som arbetar i blåljusverksamhet har nog med kompetens själva att använda dom vattenresurser som finns att tillgå på det sättet som är mest effektivt. Du däremot verkar idiotförklara hur dom vårdar skadade och använder vatten, vilket känns lite verklighetsfrånvänt.

Jag kanske litar på bilden för att jag, till skillnad från dig, följer rapporteringen från Ukraina (från fler källor än SVT) och kan dra en logisk slutsats att om Ryssland attackerat Odessa natten till idag så är det inte jättemärkligt om en bild på en skadad person från just Odessa dyker upp i media just idag.

Det är ju ändå märkligt på något sätt att du inte följer nyhetsrapporteringen alls och lever under en sten, men samtidigt är inne och läser SVT:s direktrapportering från kriget i Ukraina, reagerar på en bild och väljer att starta en tråd på Flashback om att den är fake news.

Fel. Jag tror ju att bilden är fejk. Alltså tror jag inte att räddningstjänsten har använt vatten på (enligt mig) fel sätt, och jag kritiserar absolut inte deras användning av vatten!

Hur man tvättar av fejkblod är liksom inte relevant här. Den viktiga frågan är:

Känns det trovärdigt att en krigsskadad person ser ut såhär, på riktigt? Jag tycker inte det känns trovärdigt för fem öre.
Citera
2026-07-19, 02:31
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Otroligt märkligt resonemang, käre vän. Du verkar ju sinnesrubbad...?

Läs den fetade meningen igen och ställ dig själv frågan:

Är det NÅN här i tråden - allra minst lilla jag - som påstår att det skulle vara konstigt att en bild från en attack i Odessa publiceras samma dag som det har varit en attack i Odessa????????????

Va? Drog du samma slutsats under 9/11 också? "Här sitter jag framför TV:n och jag tycker inte alls det är konstigt att det florerar en massa bilder av flygplan som kraschar in i skyskrapor idag - för det hände ju faktiskt idag, den slutsatsen drog jag när jag såg det på TV!"

Det jag menar är..... lille gubben.... ingen har sagt att det är KONSTIGT att det kommer bilder från Odessa idag, precis efter en påstådd attack 😆 det är den mest naturliga saken i världen!

Det konstiga - nu undrar jag om du ens läste TS - är att bilderna ser ut att vara helt jävla fejkade....!!!! Det liknar fejkblod, it makes no sence and I call bullshit: DET är min poäng, vännen. Precis det är min poäng. Inte att det är lördag idag (igår) eller söndag i morgon (idag). Herregud vilket bristande intellekt du har.

Och så tycker du det är KONSTIGT - märkvärdigt, anmärkningsvärt, skumt, misstänkt - att jag som skyr nyheter som pesten råkar få syn på en tafflig krigsbild och tänker "Pffff, detta är ju uppenbart fejk". Hur är det konstigt???????

Det är sällan jag noterar användares namn, men i sånna här extrema fall - när dumheten är fullkomligt överväldigande och dessutom uppbackad med goda argument på klanderfri svenska (!) - då tar jag fram noteringsblocket.

Knarkmamma, jag är ledsen men jag kommer aldrig mer svara på ett enda i lägg från dig. För din dumhet gör mig mörkrädd och det är slöseri med min värdefulla tid, tyvärr.

God natt. Adieu - för evigt!
Senast redigerad av Berit85 2026-07-19 kl. 02:33.
Citera
2026-07-19, 02:36
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Här har du en liten dokumentär om henne och hennes liv efter. Hon överlevde napalmen. https://www.svtplay.se/video/jVJbwzj/en-bild-berattar/nick-och-kim

Jag är totalt ointresserad då jag redan (med min EGEN hjärna - som du märkte - den funkar rätt bra ska tilläggas....) har dragit slutsatsen att den bilden var äkta, men tack ändå! Tack för absolut ingenting. Du kan ju höra av dig när de gör en dokumentär om den ukrainska fejkblods-mannen istället. Jag kommer inte hålla andan.
Citera
2026-07-19, 02:50
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Det här är väl ändå uppenbart fejk news?

OBS! Jag påstår inte att SVT sprider fejk-krigspropaganda (det vet jag inget om) men som vi alla vet är desinformation vanligt förekommande i krigstider. Och om jag hade varit chef för SVT:s newsdesk i Sverige hade jag höjt både ett och två ögonbryn här.

Artikeln visar en extremt märklig bild, som påstås föreställa en krigsskadad man från Odessa. Eller rättare sagt, man påstår INTE att detta är varken en civil eller soldat, det påstås inte heller att mannen är skadad (!!!!). Såhär lyder bildtexten:

"Efter attackerna i Odessa. Foto: Räddningstjänsten."

Vaddå "Räddningstjänsten", svenska räddningstjänsten eller? Låter lite svävande.

Källa:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=76a14c974f65f5fc712e9d968fad0 b2f

Det finns framförallt ett problem med den här bilden. Den anonyme mannen har ett enormt bandage runt hela huvudet OCH ett bandage runt armen; han har alltså blivit ordentligt omplåstrad enligt konstens alla regler - och ändå har han torkat blod över hela ansiktet. Hur går det ihop?

Man måste av sammanhanget kunna utläsa att rätt lång tid har passerat sedan bandaget las - det måste ju gå åtminståne nån timme från impact tills dess att vårdpersonal är på plats hos en enskild person - men bortsett från det: varför tvättar man inte patienten?

Mannen står också upp och ser rätt pigg ut, trots sin "allvarliga" huvudskada.

Runt överarmen har mannen en tourniqet av följande modell:

https://butik.hjartstartare-aed.se/forsta-hjalpen/forbandsmaterial/tourniquet-combat/?gad_source=1&gad_campaignid=17496475415&gbraid=0A AAAADoI5ka41y_YceUvd6z4-fIfB4ZRM&gclid=CjwKCAjwyOzSBhBTEiwAmxvJ-s1RKxsLQO5aYquIsUHuHFIHSvc842e-q1W8QeIvju-oLQLVho0FKxoCmXIQAvD_BwE

Alltså:

Hur många tror att mannen hagt en livshotande blödning i armen?

Och om inte, varför slösa en tourniqet på honom - en bit medicinsk utrustning som faktiakt kan rädda liv?

Frågorna är många, svaret är väldigt enkelt i min värld åtminstone: detta är 100% fejk news, och man måste vara en åsna om man köper det.

Vad tror ni andra?
Hur skall man kunna bedöma detta på en bild?
Inget att oroa sig över.
det finns en massa människor som blir skadade.
Rätt utrustning finns inte alltid till hands - ibland får man för lite ibland förr mycket.
brist på professionella sjukvårdare gör att det kan bli fel.
------
När det gäller bilden ser jag inget märkligt alls.
Det går inte att bedöma hur allvarlig huvudskadan är.
den kan ha avgiv it massvis med blod utan att vara livshotande om flödet kan stoppas.
Därförr kan bandaget vara okey
jag själv har skadats i en skidolycka i alperna (skrapa upp hjässan) och var totalt nerblodad och yr i bollen, men efter en kvart fit igen. (kunde ju ha fått en blödning i hjärnan, men det sket man ju i på den tiden)
Citera
2026-07-19, 03:14
Avslutad
Citat:
Fel. Jag tror ju att bilden är fejk. Alltså tror jag inte att räddningstjänsten har använt vatten på (enligt mig) fel sätt, och jag kritiserar absolut inte deras användning av vatten!

Hur man tvättar av fejkblod är liksom inte relevant här. Den viktiga frågan är:

Känns det trovärdigt att en krigsskadad person ser ut såhär, på riktigt? Jag tycker inte det känns trovärdigt för fem öre.

Nej, det ser inte riktigt trovärdigt ut. Blodet har stelnat på ett märkligt sätt och han ser för ”pigg” ut för att ha orörda lavaströmmar i ansiktet. Det hela ser lite för ”snyggt” ut.
Citera
2026-07-19, 03:20
Medlem
doncroces avatar
SVT ljuger väl om allt, förutom om Ukraina då, där är det bara 100% sanning som gäller!
Senast redigerad av doncroce 2026-07-19 kl. 03:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in