2026-07-19, 00:04
Medlem
Berit85s avatar
Det här är väl ändå uppenbart fejk news?

OBS! Jag påstår inte att SVT sprider fejk-krigspropaganda (det vet jag inget om) men som vi alla vet är desinformation vanligt förekommande i krigstider. Och om jag hade varit chef för SVT:s newsdesk i Sverige hade jag höjt både ett och två ögonbryn här.

Artikeln visar en extremt märklig bild, som påstås föreställa en krigsskadad man från Odessa. Eller rättare sagt, man påstår INTE att detta är varken en civil eller soldat, det påstås inte heller att mannen är skadad (!!!!). Såhär lyder bildtexten:

"Efter attackerna i Odessa. Foto: Räddningstjänsten."

Vaddå "Räddningstjänsten", svenska räddningstjänsten eller? Låter lite svävande.

Källa:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=76a14c974f65f5fc712e9d968fad0 b2f

Det finns framförallt ett problem med den här bilden. Den anonyme mannen har ett enormt bandage runt hela huvudet OCH ett bandage runt armen; han har alltså blivit ordentligt omplåstrad enligt konstens alla regler - och ändå har han torkat blod över hela ansiktet. Hur går det ihop?

Man måste av sammanhanget kunna utläsa att rätt lång tid har passerat sedan bandaget las - det måste ju gå åtminståne nån timme från impact tills dess att vårdpersonal är på plats hos en enskild person - men bortsett från det: varför tvättar man inte patienten?

Mannen står också upp och ser rätt pigg ut, trots sin "allvarliga" huvudskada.

Runt överarmen har mannen en tourniqet av följande modell:

https://butik.hjartstartare-aed.se/forsta-hjalpen/forbandsmaterial/tourniquet-combat/?gad_source=1&gad_campaignid=17496475415&gbraid=0A AAAADoI5ka41y_YceUvd6z4-fIfB4ZRM&gclid=CjwKCAjwyOzSBhBTEiwAmxvJ-s1RKxsLQO5aYquIsUHuHFIHSvc842e-q1W8QeIvju-oLQLVho0FKxoCmXIQAvD_BwE

Alltså:

Citat:
Vad är en tourniquet?
(Källa: https://www.hjartgruppen.se/blog/tourniquet-guide-anvandning-risker-ratt-modell)

En tourniquet (på svenska även kallat avsnörande förband) är ett medicinskt verktyg som appliceras runt en arm eller ett ben för att helt stoppa blodflödet distalt om (nedanför) förbandet. Ordet kommer från franskans tourner – att vrida – och syftar på den vridmekanism (vindspel) som används för att dra åt bandet.

Varje år dör människor i Sverige av blödningar som hade kunnat stoppas. En korrekt applicerad tourniquet kan reducera dödligheten vid livshotande extremitetsblödningar med upp till sex gånger.

Hur många tror att mannen hagt en livshotande blödning i armen?

Och om inte, varför slösa en tourniqet på honom - en bit medicinsk utrustning som faktiakt kan rädda liv?

Frågorna är många, svaret är väldigt enkelt i min värld åtminstone: detta är 100% fejk news, och man måste vara en åsna om man köper det.

Vad tror ni andra?
Senast redigerad av Berit85 2026-07-19 kl. 00:16.
Citera
2026-07-19, 00:13
Medlem
Jag jobbar med folk som flytt från Ukraina och ja, Ryssland terror-bombar återkommande. Dom bombar inte militära mål utan flerfamiljshus. Så det är knappast märkligt att Ukrainska invånare både skadas och dör. Jag förstår inte vad det är som skulle vara fake news?
Citera
2026-07-19, 00:27
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Ja herregud. Jag är över 50 😆 varför undrar du?

Och vilka är "ni" - är ni flera som använder ditt konto?

Menar ""ni"" att SVT tar en gammal arkivbild och ljuger om att den är från dagens attack? Det är väl fejk news isf?
Ivan, till skillnad från TASS, Pravda och allt vad ni är vana vid där hemma i Mordor så ljuger inte SVT medvetet: Det är inte en topppstyrd organisation som kan drivas på det viset, där visselblåsare åker på en té-kopp polonium eller dör i fängelse som i era FSB-administrationer.
https://www.bbc.com/news/articles/cwyk4lz4e3eo
Russia killed opposition leader Alexei Navalny using dart frog toxin
Citera
2026-07-19, 00:28
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jag jobbar med folk som flytt från Ukraina och ja, Ryssland terror-bombar återkommande. Dom bombar inte militära mål utan flerfamiljshus. Så det är knappast märkligt att Ukrainska invånare både skadas och dör. Jag förstår inte vad det är som skulle vara fake news?

Detr klart och tydligt beskrivet i TS. Torkat blod, tourniqet osv. Märklig bildtext. Det hade kunnat stå "en skadad soldat", "en skadad civil" eller "en sladad bonde".
Citera
2026-07-19, 00:44
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Ivan, till skillnad från TASS, Pravda och allt vad ni är vana vid där hemma i Mordor så ljuger inte SVT medvetet: Det är inte en topppstyrd organisation som kan drivas på det viset, där visselblåsare åker på en té-kopp polonium eller dör i fängelse som i era FSB-administrationer.
https://www.bbc.com/news/articles/cwyk4lz4e3eo
Russia killed opposition leader Alexei Navalny using dart frog toxin

Nu vet jag inte riktigt varför du kallar mig Ivan..? Jahaaaaaa, du tror att det bara är Ryssland som sprider fejk news och som har en inneboende korruption 😆 charmigt! Alla andra länder är rena som snö va? Alla utom, säg... Uganda?

Right, fattar. Tror inte jag kan argumentera med någon som kallar mig Ivan ändå... hehe. You win.
Senast redigerad av Berit85 2026-07-19 kl. 00:47.
Citera
2026-07-19, 00:51
Medlem
Citat:
Detr klart och tydligt beskrivet i TS. Torkat blod, tourniqet osv. Märklig bildtext. Det hade kunnat stå "en skadad soldat", "en skadad civil" eller "en sladad bonde".

Märkningen uppe i vänstra hörnet är omskrivet från kyrilliska Dsns Odeshchyny (Statliga räddningstjänsten i Odessaregionen) så bilden kommer antagligen från dom.

Tycker du lägger märkligt stor vikt vid både bildtexten samt hur man valt att plåstra om den skadade, oavsett vem det är.
Citera
2026-07-19, 00:52
Medlem
Berit85s avatar
Alla som försöker förlöjliga mig i den här tråden, svara gärna först på frågan:

Varför låtar man en massa torkat (fejk)blod vara kvar i hela ansiktet på en patient efter omplåstring? Det måste vara extremt obekvämt att gå omkring med i värmen. Jag hade tvättat mig direkt kan jag säga
Citera
2026-07-19, 01:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Boende är vanligen civila om det inte är en militärförläggning som attackerats. Varför han har torkat blod i ansiktet? Kan vara för att han blivit omlagd med bandage i fält, Dvs vid platsen han hittats. Sjukvårdspersonalen kanske inte hade en dunk vatten att tvätta av honom innan de la om hans skador och stoppade blodflödet. Kan vara ganska provisorisk sjukvård som kommer först på plats efter en terrorbombning. Om någon ens kommer.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-19 kl. 01:06.
Citera
2026-07-19, 01:03
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Märkningen uppe i vänstra hörnet är omskrivet från kyrilliska Dsns Odeshchyny (Statliga räddningstjänsten i Odessaregionen) så bilden kommer antagligen från dom.

Tycker du lägger märkligt stor vikt vid både bildtexten samt hur man valt att plåstra om den skadade, oavsett vem det är.

Men varför är det märkligt? Det är ju verkligen JÄTTEKONSTIGT att låta en massa torkat blod vara kvar i ansiktet i flera timmar - under omplåstring, efter omplåstring och innan nyhetsfolket är på plats. Tycker inte du det?

Och man skriver väl "Odessas räddningstjänst" om det nu är det man menar - inte bara "Räddningsstjänsten"? En detalj förvisso, men det handlar till syvende och sist om källhänvisning.

Värt att notera alltså: detta foto är INTE taget av oberoende journalister (enligt SVT), utan av Odessas räddningstjänst dvs av ukrainska intressen. Kanske inte konstigt då att den blev lite hajko pajko 😅
Citera
2026-07-19, 01:12
Medlem
Citat:
Men varför är det märkligt? Det är ju verkligen JÄTTEKONSTIGT att låta en massa torkat blod vara kvar i ansiktet i flera timmar - under omplåstring, efter omplåstring och innan nyhetsfolket är på plats. Tycker inte du det?

Och man skriver väl "Odessas räddningstjänst" om det nu är det man menar - inte bara "Räddningsstjänsten"? En detalj förvisso, men det handlar till syvende och sist om källhänvisning.

Värt att notera alltså: detta foto är INTE taget av oberoende journalister (enligt SVT), utan av Odessas räddningstjänst dvs av ukrainska intressen. Kanske inte konstigt då att den blev lite hajko pajko 😅

I krig är det inte jättekonstigt. Jag måste säga att dina resonemang framstår som duktigt korkade. Hur vet DU att personen på bilden haft blod i ansiktet i flera timmar?

En annan kan ju dra den logiska slutsatsen; bilden är från en attack i Odessa, bilden kommer från "Räddningstjänsten" (som antagligen var först på plats) aha "räddningstjänsten" = räddningstjänsten i Odessa.
Citera
2026-07-19, 01:14
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Boende är vanligen civila om det inte är en militärförläggning som attackerats. Varför han har torkat blod i ansiktet? Kan vara för att han blivit omlagd med bandage i fält, Dvs vid platsen han hittats. Sjukvårdspersonalen kanske inte hade en dunk vatten att tvätta av honom innan de la om hans skador och stoppade blodflödet. Kan vara ganska provisorisk sjukvård som kommer först på plats efter en terrorbombning. Om någon ens kommer.

Ja det är klart att en bonde är civil. Det har jag väl aldrig ifrågasatt? Men jag tror att "Bonden Aleksej, 43, träffades av en granat" hade varit mer seriös än "Civilisten Aleksej, 43, träffades av en granat".

Så du tror - på fullaste allvar - att sjukvårdarna i Odessa inte har tillgång till vatten - en grundförutsättning för att bedriva vård???? Du tror inte heller att bonden/civilisten/STATISTEN Aleksej har haft tillfälle att passera någon som har en vattenkran/vattenslang för att tvätta bort skiten??? Håller med, drt låter trovärdigt.

Hur rengjorde sjukvårdarna händerna efter att ha plåstrat om Aleksej tror du?
Citera
2026-07-19, 01:18
Medlem
Citat:
Ja det är klart att en bonde är civil. Det har jag väl aldrig ifrågasatt? Men jag tror att "Bonden Aleksej, 43, träffades av en granat" hade varit mer seriös än "Civilisten Aleksej, 43, träffades av en granat".

Så du tror - på fullaste allvar - att sjukvårdarna i Odessa inte har tillgång till vatten - en grundförutsättning för att bedriva vård???? Du tror inte heller att bonden/civilisten/STATISTEN Aleksej har haft tillfälle att passera någon som har en vattenkran/vattenslang för att tvätta bort skiten??? Håller med, drt låter trovärdigt.

Hur rengjorde sjukvårdarna händerna efter att ha plåstrat om Aleksej tror du?

Har du levt under en sten?
Ryssland attackerar hela tiden vattenverk i Ukraina.

"Vattentillgången i Odessa är mycket instabil på grund av Rysslands krigföring mot Ukrainas infrastruktur. Ryska robot- och drönarattacker slår regelbundet ut energin till stadens vattenverk och värmeanläggningar. Detta leder till akuta avbrott, lågt vattentryck och perioder utan kranvatten och värme för tiotusentals invånare. Vid dessa tillfällen körs tekniskt vatten ut till befolkningen av staden. Efter dammkollapsen i Nova Kachovka är också det omgivande vattnet och stränderna hårt förorenade."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in