2026-07-19, 02:30
Medlem
Någon enstaka gång har jag lyckats sluta men generellt har jag druckit kaffe dagligen i 30 år nu.

Jag har övergått helt till snabbkaffe och hälften iallafall är koffeinfritt.

Kaffet är mycket svårt för mig att lägga av med.
Drick svart te utan socker till att börka med så kan du få ner konsumtionen och bryta. Jag har gjort så några gånger för att slutligen sluta, men sedan så börjar jag återigen med koffeinet.
Citera
2026-07-19, 08:34
Medlem
saksis avatar
Sluta kan bli svårt, men ett bra komplement att dryga ut gångerna med är bambu instant. Mycket bättre än chicoria, chaga eller te i mitt tycke. Smakar nästan godare och rivigare än vanligt kaffe.
Citera
2026-07-19, 08:36
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det någon som lyckats sluta med kaffe i vuxen ålder efter flera års missbruk?
Hur gjorde ni i så fall? Några tips?

Jag blev gravid och kaffe smakar inte gott längre. Hoppas kunna återuppta drickandet av kaffe snart igen dock 😢
Citera
2026-07-19, 09:08
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Är det någon som lyckats sluta med kaffe i vuxen ålder efter flera års missbruk?
För mig var det inga problem,slutade bara en dag helt enkelt.
Citera
2026-07-19, 09:27
Medlem
Citat:
För mig är det lätt att sluta med kaffe. Kan drick 5 om dagen, sen sluta tvärt. Annat är svårare att sluta med.

Du kan ju testa att dricka te. Svart och grönt är nyttigt, men har en form av koffein i sig.
Citera
2026-07-19, 09:45
Medlem
Citat:

Gå gradvis över till koffeintabletter istället för kaffe. Sen kan du även gradvis dra ner doseringen på koffeintabletterna.
Citera
2026-07-19, 09:56
Medlem
kaffe är det som gör att männen blir närmare 90 och kvinnorna närmare 100 i Sverige.
förlänger livet. fördelarna utväger nackdelarna. och koffeinfritt har samma hälsoeffekter.

kaffe ska inte ses som missbruk. då stor del av det nästan bara är vatten.

alkohol kan ses som missbruk även om stor del av det innehåller vatten. just pga av att alkhol skadar lever, hjärta och har mer nackdelar som utväger fördelar.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-19 kl. 10:03.
Citera
2026-07-19, 10:21
Medlem
Dricker du mycket alkohol? Dra ner missbruket till inte mindre än 5 koppar kaffe om dan. Jag är väldigt glad över denna nyhet då jag dricker mycket av båda.

Citat:
Dricker du fem koppar kaffe om dagen? Ja, då kommer här lite positiva nyheter till kaffenyheter.
Forskare har nämligen analyserat data från omkring 355 000 personer som följts i cirka 13 år. Slutsatsen blev att fem eller fler koppar kaffe kan minska risken för både levercancer och skrumplever.
Och det finns en viss egenskap i kaffe som tros ligga bakom hälsoeffekterna.
https://www.sverigesradio.se/artikel/fem-koppar-kaffe-kan-minska-risken-for-levercancer
Citera
2026-07-19, 10:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har slutat kall kalkon ett antal gånger, men givetvis tagit återfall varje gång.

Första gången jag slutade var efter att i flera år druckit 8-10-12 eller fler koppar automatkaffe på jobbet följt av några hemma på kvällen.

En torsdag åkte jag aldrig till mitt ordinarie jobb, utan åkte direkt i en annan riktning och drack då bara en halv kopp på morgonen, jag märkte då hur otroligt påverkad jag blev av att vara utan den dagen. Bland annat somnade jag två gånger i bilen på vägen hem, alltså, jag hann svänga av vägen och parkera givetvis.

Då drack jag inget den helgen och gick över till t eller bara varmt vatten på jobbet.

Det var ett par dagar av huvudvärk och dåligt humör innan jag avgiftats.

Efter det är jag mer restriktiv med kaffe och ibland kör jag vita perioder.
Citera
2026-07-19, 10:29
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Dricker du mycket alkohol? Dra ner missbruket till inte mindre än 5 koppar kaffe om dan. Jag är väldigt glad över denna nyhet då jag dricker mycket av båda.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fem-koppar-kaffe-kan-minska-risken-for-levercancer
Får öka då. 😥
Citera
2026-07-19, 10:38
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Repressalier
Jag slutade dricka kaffe för ca 15-16 år sedan. Insåg en dag att det var inte värt att få huvudvärken som man ständigt fick när man inte drack sin dagliga dos med kaffe. Så samma dag slutade jag tvärt, jag hade konstant huvudvärk i lite drygt en vecka efteråt, sen släppte det.
Det var bra gjort. Tror inte jag har det i mig tyvärr, i nuläget.

Skulle behöva miljöombyte rätt Drastiskt 'födas igen" transporteras bort till ett annat land.

Nån som druckit grönt kaffe? Icke rostat. Få hälsokostbutiker har det.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-07-19 kl. 10:39. Anledning: Punkt
Citera
2026-07-19, 10:47
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Nån som druckit grönt kaffe? Icke rostat. Få hälsokostbutiker har det.

Ska va nyttigt.

Det påstås säkert vara nyttigt, precis som all övrig smörja som säljs i hälsokostbutiker. Men som vanligt saknas det fullständigt vetenskapligt stöd för sådana påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in