2026-07-18, 19:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Är det någon som lyckats sluta med kaffe i vuxen ålder efter flera års missbruk?
Hur gjorde ni i så fall? Några tips?
Citera
2026-07-18, 19:59
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Övriga droger --> Alkohol och dryck
/Moderator
Citera
2026-07-18, 19:59
Medlem
Jag har lyckats sluta med rökning, alkohol, samt socker. Allt det var betydligt lättare än att lyckas sluta med kaffe (vilket jag försöker med).

Problemet för mig är arbetsplatsen. I hemmet dricker jag aldrig då jag sålt kaffebryggaren. På arbetsplatsen har man tillgång till massa gratis kaffe och alla kollegor som dricker på raster. Tar gärna emot tips hur man hanterar det. Eftersom mina arbetsgivare ej bjudit på cigaretter, sprit och godis så har det varit lättare sluta med det.
Citera
2026-07-18, 20:04
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det någon som lyckats sluta med kaffe i vuxen ålder efter flera års missbruk?

Varför sluta dricka kaffe?
Förutom att det är gott så har kaffedrickande en rad positiva effekter på hälsan.

https://www.diabeteswellness.se/nyheter-event/nyheter/kaffe-kan-ge-ovantade-halsofordelar/

"Kaffetåren den bästa är - av alla jordiska drycker.
Den stärker kroppen - den helar själen - den känns från toppen och ner i hälen.
På den jag tro!"
Citera
2026-07-18, 20:10
Medlem
Balisers avatar
Det går inte att sluta med kaffe. Den som påstår det i denna tråd ljuger.
Citera
2026-07-18, 20:15
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag ska iaf försöka nu på semestern. Men det har börjat med en jobbig huvudvärk, och trötthet.
Citera
2026-07-18, 20:15
Medlem
AI-2000s avatar
Jag känner en som slutat med kaffe och aldrig intar koffein och hen går och gäspar hela dagarna trots en aktiv livsstil.
Citera
2026-07-18, 20:17
Medlem
HBTKuks avatar
Inte slutat, men dragit ned. En dag gick kaffebryggaren (värsting med timer) sönder. Efter det skaffade jag aldrig en ny, utan plockade fram min mokaberyggare och kaffekvarn. Nu är det för jobbigt att dricka mycket kaffe. Gör en kopp mellan varven men inte i närheten av hur mycket jag drack förr.
Citera
2026-07-18, 20:20
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Jag ska iaf försöka nu på semestern. Men det har börjat med en jobbig huvudvärk, och trötthet.
Det ska väl tilläggas att det är smaken som gör att man inte kan sluta. Kaffe har betydligt komplexare smaker än exempelvis riktigt fina viner. Om man en gång fått smak för kaffe är det i stort sett omöjligt att låta bli. Speciellt eftersom den psykoaktiva substansen är ganska mild. Trots att man får huvudvärk vid abstinens.
Citera
2026-07-18, 20:22
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser

Det går bevisligen att sluta dricka kaffe.
Min mormor slutade på ålderns höst.
Hon dog visserligen någon månad senare, men det hade nog inte med kaffet att göra...
Citera
2026-07-18, 20:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Måste bero på exakt hur mycket kaffe du dricker. Jag menar förr om man bara var utan kaffe en dag fick man sådan där spänningshuvudvärk av abstinens. Då hade jag ju druckit minst 5 koppar dagligen i många år. Idag är det ju enbart någon gång per dag och kan vara utan i flera dagar utan någon huvudvärk. Blir mer som fan har ju inte druckit en kopp sedan i onsdags...

Så japp som allt annat. Trappa ner. Även om gå "cold turkey" på just kaffe är nog bland de mer lätta. Lite huvudvärk i ett par dagar och drick mycket vatten så är det över.
Citera
2026-07-18, 20:29
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:

Jag utgår ifrån att det är något speciellt skäl som ligger bakom? Annars är det som användaren Balansakten påpekar rent generellt hälsosamt att dricka kaffe om man nu inte konsumerar groteskt stora mängder. 1-3 koppar om dagen brukar rekommenderas.

Annars är det väl som med dylika saker en avvänjningsfas alternativt té eller koffeintabletter. Jag gillar både kaffe och té men för mig fyller de två helt olika funktioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in