2026-07-18, 22:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Vad tänker du kring att börja dricka te istället? Är väl lite samma sak men man slipper gula tänder och kaffeandedräkt
Dricker en del te också. Påverkas inte tänderna av te?
Citera
2026-07-18, 22:50
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Hon dog visserligen någon månad senare, men det hade nog inte med kaffet att göra...

Det hade det nog. Det är en fruktasnvärt stor omställning för kroppen.
Citera
2026-07-18, 22:53
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tror att de som inte kan sluta med kaffe oftast har konstant sömnbrist. Sov 9 timmar om dygnet och du kommer funka utan kaffe.

Men också i denna typ av missbruk är själva ritualen viktig. Därför kan man inte bara byta gift. Att ha en ritual känns som man GÖR något! Det är en av anledningarna till man blir fast. Hjärnan tolkar det som att du producerar något, går framåt. Eftersom den belönar att göra saker.
Citera
2026-07-18, 23:00
Medlem
maxatdunders avatar
Börja med koffeinfritt kaffe smakar typ helt identiskt, men om du vill sluta helt så är det bara discipline som gäller när suget kommer ta ett glas vatten istället
Citera
2026-07-18, 23:08
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag ska iaf försöka nu på semestern. Men det har börjat med en jobbig huvudvärk, och trötthet.

Jag antar det är koffeinet du vill bli av med?

Då kan du ersätta kaffe med te. Mörkt te har mindre koffein, grönt te ännu mindre, och rött te inget alls. Då kan man åtminstone behålla ritualen att tillreda något, och dricka ihop med folk i sociala sammanhang.

Själv har jag slutat med kaffe (eller dricker liten kopp en gång per månad), och ersatt det med havredryck med chokladpulver! Barnsligt möjligen, men det håller kaffe suget borta hos mig.
Citera
2026-07-18, 23:13
Medlem
.Repressaliers avatar
Jag slutade dricka kaffe för ca 15-16 år sedan. Insåg en dag att det var inte värt att få huvudvärken som man ständigt fick när man inte drack sin dagliga dos med kaffe. Så samma dag slutade jag tvärt, jag hade konstant huvudvärk i lite drygt en vecka efteråt, sen släppte det.
Citera
2026-07-18, 23:17
Medlem
Varför vill man sluta med kaffe då det både är gott men framför allt väldigt nyttigt!
Citera
2026-07-18, 23:22
Medlem
Patrik2108s avatar
Kaffe är en hälsodryck. Just nu håller jag mig till Löfbergs kharisma. Rund kort smak.
Citera
2026-07-18, 23:27
Medlem
Ja, jag bara slutade en dag efter 25 års dagligt missbruk. Inte tagit en klunk sedan den dagen. Finns heller ingen specifik anledning.
Det är bland det absolut märkligaste som hänt mig.

Önskar det var likadant med snuset.
Citera
2026-07-18, 23:28
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Dricker en del te också. Påverkas inte tänderna av te?

Jo det är sant, grönt/ljust färgar dock inte tänderna på samma sätt som kaffe.
Citera
2026-07-18, 23:35
Avstängd
karjus avatar
Jag har aldrig haft några problem med det. Kan dricka mängder av kaffe dagligen i flera år för att sedan vara helt utan i exempelvis ett år utan några som helst symptom. Samma sak med snus. Just nu är jag inne i en period då jag dricker fem-sex koppar kaffe om dagen och snusar 3-4 prillor (pallar numera inte mer). För ett år sedan drack och snusade jag inte alls, och gör det kanske inte om ett halvår heller. Men då dricker jag kanske sprit i stället.
Citera
2026-07-19, 00:03
Avslutad
Koffeinpiller och energidryck.

Eller det är egentligen koffein du vill sluta med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in