2026-07-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Just så, den moderna människan är så vilsen att vissa letar efter meningen med livet ut. Alla söker efter den ständiga lyckan, det kan vara den perfekta partnern, jakten på pengar och status, upplevelserna eller suget på materiella saker. Vissa är så trasiga så dom söker meningen med livet i gåtor, eller droger.

Få är beredda att göra "uppoffringen" som det innebär att få barn med allt vad det kräver. Men precis som du skriver, känslan av att få barn slår ALLA nyförälskerser, vinster eller adrenalinkickar i hela världen.

Fråga Elon Musk, Trump, Messi och Ronaldo eller vilken framgångsrik kändis som helst vad som skänker dem mening med livet så kommer alla svara att det är deras barn som gör det.

Ja, det är väll ingen som skulle säga att de inte gjort andra meningfulla saker med sin tid på jorden, eller att de inte blivit "bättre människor" genom sina andra värv, men det är 2 helt olika saker, mening, konstruerad och genom övertygelse, kontra äkta mening.

det är en försvinnande låg andel av jorden befolkning som finner äkta mening i något annat, och bland dem så har nog de flesta likväl bildat familj ,även om det nu inte gav dem mer än när de blev "månadens säljare" för 3 månaden i rad, eller något likvärdig bissart.

Jordan säger det väll bäst
https://www.youtube.com/shorts/HRl0bdl3wXk
Senast redigerad av slö 2026-07-19 kl. 10:18.
Citera
2026-07-19, 10:15
Medlem
Trams, det är lätt att vara optimistisk barnlös 30-40 åring när man peakar i livet när det gäller ekonomin, hälsan, utseendet och i relationer.

Men tar relationen slut, åldersdefekterna och sjukdomarna kommer smygandes, vännerna börjar försvinna och all jakt på resor och materiella börjar kännas meningslöst så kan jag garantera att frågar du alla YOLO frivilligt barnlösa när dom blir 60 åringar, hur många av dom vaknar i ångestblöta sängkläder flera gångar i veckan. Jag tror den siffran blir uppemot 90%.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Finns flera olika sidor och forskare som håller med om att många frivilligt barnlösa par mår bättre än par med barn..

Professorn: ”Människor med barn är mindre lyckliga”
https://www.tv4.se/artikel/1cJ6ZC5NhZOH7ErZIxKoEb/professorn-maenniskor-med-barn-aer-mindre-lyckliga

Barn ger mindre lycka visar ny forskning
"Människor med barn är generellt mindre lyckliga än barnlösa, och att umgås med sina barn ger mindre glädje än många andra aktiviteter. Detta enligt Erik Angner, professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet, som också pekar på att låga förväntningar är nyckeln till ett lyckligare liv, rappoterar SVT."

https://bulletin.nu/barn-ger-mindre-lycka-visar-ny-forskning
Citera
2026-07-19, 10:18
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Jag håller med. Först är dem charmiga, flirtiga och vänliga. När de framöver får reda på att jag är gift sedan länge och har så många barn att jag nästan kan täcka upp ett helt fotbollslag med dem, så blir barnlösa +40 kvinnorna elaka och bittra när dom förstår att deras klimakterieslidor är fullständigt chanslösa hos mig.
Fast det är en stor skillnad på dom som inte kunde få barn av olika orsaker och de som inte ville ha barn medan det var möjligt. De senare är värst. Tycker jag.
Citera
2026-07-19, 10:23
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Majoriteten bryter upp i alla fall, vet inte hur mycket varannan vecka föräldrar jag ser i samhället. Och dessa stackars barn som bollas fram och tillbaka. Och vilket jävla monotont liv. Lämna, jobba, komma hem. Knappt hinna äta middag sedan är det ett jävla skjutsande till olika aktiviteter. Fy fan vilken tillvaro. Dom har ju inte tid med något annat. Ekorre hjul delux.

Japp, har en kvinna på jobbet. Tre barn med två olika män. Alltid bitter, alltid trött, aldrig några pengar över.. ärligt talat så är hennes liv en mardröm för en fri själ som mig.

Men många älskar familjelivet. Dom älskar föräldraskapet, allt kring utvecklingssamtal, skjuts fram och tillbaka till träningar, stökiga hem osv. Dom trivs i det. Men dom personerna sitter inte här på flashback och klagar på folk som är barnfria. Här hittar du dom extremt bittra som vill att du ska genomlida samma sak.
Citera
2026-07-19, 10:24
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Riktigt jävla underbart att vakna upp idag utan barnskrik.
Du sitter uppe till 02.00 på flashback. Jag gissar att du faktiskt inte alls har några barn. Måste vara den enda tiden du har med lite frihet isåfall.

Det blir jävligt motsägelsefullt när du skriver såhär, men tror att alla ändå vill ha det livet?

Du verkar ändå på nåt sätt ha fattat vinkeln varför det livet suger röv, men ändå måste du pracka på andra det. Du säger det liksom själv:

I don't want that shit. Helvete vad svårt det ska vara att acceptera..

Det går ihop, man skaffar inte barn för att man vill slappa. Det finns fantastiska och meningsfulla saker i livet som innebär slit och arbete. Det är ju det som är poängen, att de som väljer bort barn ofta är lata, bekväma och självcentrerade.
Citera
2026-07-19, 10:24
Medlem
Citat:
Trams, det är lätt att vara optimistisk barnlös 30-40 åring när man peakar i livet när det gäller ekonomin, hälsan, utseendet och i relationer.

Men tar relationen slut, åldersdefekterna och sjukdomarna kommer smygandes, vännerna börjar försvinna och all jakt på resor och materiella börjar kännas meningslöst så kan jag garantera att frågar du alla YOLO frivilligt barnlösa när dom blir 60 åringar, hur många av dom vaknar i ångestblöta sängkläder flera gångar i veckan. Jag tror den siffran blir uppemot 90%.

korrekt.

Argumentet, rök crack, för det är roligare än att supa, titta på fotboll eller bio. är ju en intressant filosofisk insikt.

men det finns ju nackdelar med att röka crack, märkligt nog exakt samma "långsiktiga" problem med det resonemanget, som den gode erik agners resonemang...
Citera
2026-07-19, 10:27
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Det går ihop, man skaffar inte barn för att man vill slappa. Det finns fantastiska och meningsfulla saker i livet som innebär slit och arbete. Det är ju det som är poängen, att de som väljer bort barn ofta är lata, bekväma och självcentrerade.

Ok, jag är lat och bekväm. Jag erkänner det, jag älskar det livet. Jag är inte alls sugen att jobba en dag efter 50.
Något mer du vill få ur dig när du ändå är igång?

Jag hoppar inte på dig för att du älskar föräldraskapet. Jag är glad för din skull. Jag vill bara inte ha det så.
Citera
2026-07-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Jo, det är väll det närmsta evigt liv man kan komma. även helt värdelösa människor som gräver i bajs 10h om dagen,6 dagar i veckan, lyckas ju bilda familj och skaffa barn. (finns ju 1000s tals sådana i indien och delar av afrika tex), det är ju ett sorts fusk som skänker dem mer mening än vad någon vänsteridiot som dör ensamma och delvis uppäten av sina katter i en inrökt 1a i rågsved. inte sakna, inte värd mer än den sissta måltiden dess varelse gav de stackars kattarna (som givetvis avlivas eller sitter på något katthem, tills de avlivas...)

Citat:
Just så, den moderna människan är så vilsen att vissa letar efter meningen med livet ut. Alla söker efter den ständiga lyckan, det kan vara den perfekta partnern, jakten på pengar och status, upplevelserna eller suget på materiella saker. Vissa är så trasiga så dom söker meningen med livet i gåtor, eller droger.

Få är beredda att göra "uppoffringen" som det innebär att få barn med allt vad det kräver. Men precis som du skriver, känslan av att få barn slår ALLA nyförälskerser, vinster eller adrenalinkickar i hela världen.

Fråga Elon Musk, Trump, Messi och Ronaldo eller vilken framgångsrik kändis som helst vad som skänker dem mening med livet så kommer alla svara att det är deras barn som gör det.

Var hittar man alla dessa som bara vill ha upplevelser, konsumerar, dricker vin och jagar status? Själv gör jag inte mycket annat än arbetar, promenerar, besöker släktingar, dricker vatten och läser. Inget speciellt med det. Sen är det ju knappt någon som kommer ihåg en om några generationer oavsett om man har familj eller ej så det har ju ingen betydelse. Själv är jag man så jag kan förvisso inte bli uppäten av katter, men det hade heller inte haft någon betydelse. En modern ättestupa, alltså dödshjälp hade kanske varit lite snyggare.

Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Fast det är en stor skillnad på dom som inte kunde få barn av olika orsaker och de som inte ville ha barn medan det var möjligt. De senare är värst. Tycker jag.

Att inte vilja ha barn fastän det är möjligt kan vara en MYCKET bra sak för samhället. Att kunna få barn innebär ju inte per automatik att det kommer att bli bra.
Senast redigerad av Delex 2026-07-19 kl. 10:38.
Citera
2026-07-19, 10:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99

Men det är ju just därför som många väljer att inte skaffa barn, vad innebär livet?

Jo arbete, slit och lidande i olika former, så allt fler har väl insett att livet är inte så mycket att hurra för utan att man gör sina framtida barn en tjänst ifall man skonar dom från att behöva uppleva det så kallade livet!
Citera
2026-07-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Var hittar man alla dessa som bara vill ha upplevelser, konsumerar, dricker och jagar status? Själv gör jag inte mycket annat än arbetar, promenerar, besöker släktingar, dricker vatten och läser. Inget speciellt med det. Sen är det ju knappt någon som kommer ihåg en om några generationer oavsett om man har familj eller ej så det har ju ingen betydelse. Själv är jag man så jag kan förvisso inte bli uppäten av katter, men det hade heller inte haft någon betydelse. En modern ättestupa, alltså dödshjälp hade kanske varit lite snyggare.

Överallt. människor söker mening på alla sätt de kan, tills de funnit den, och inte ens då är det säkert att de nöjer sig. även om nu familjebildning tycks ha den effekten på på gruppnivå.

Citat:

Att inte vilja ha barn fastän det är möjligt kan vara en MYCKET bra sak för samhället. Att kunna få barn innebär ju inte per automatik att det kommer att bli bra.

Nä, det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln, i alla regler. men den mest sannolika är ju det som gäller som råd, det har ju gått väldigt bra för många som rökt crack, det betyder inte attvi ska sitta och låtsas som att enstaka crack rökare har rätt, när vi vet att det på guppnivå inte är ett vettigt resonemang.

så vi får nog låta Jordans visdom vägleda oss, om vi nu ska bortse från verkligheten till förmåna för "crack kan ju vara bra ju" argumenten.
https://www.youtube.com/shorts/HRl0bdl3wXk
Citera
2026-07-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Men det är ju just därför som många väljer att inte skaffa barn, vad innebär livet?

Jo arbete, slit och lidande i olika former, så allt fler har väl insett att livet är inte så mycket att hurra för utan att man gör sina framtida barn en tjänst ifall man skonar dom från att behöva uppleva det så kallade livet!

Livet är ju lidande. så det rimliga är väll att man försöker göra sitt lidande så meningsfullt så möjligt, det är ju så man gör det uthärdligt att bära, eller åtminstonde uthärdligt för andra du springer på i det.

"The purpose of life is finding the largest burden that you can bear and bearing it"
Citera
2026-07-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ok, jag är lat och bekväm. Jag erkänner det, jag älskar det livet. Jag är inte alls sugen att jobba en dag efter 50.
Något mer du vill få ur dig när du ändå är igång?

Jag hoppar inte på dig för att du älskar föräldraskapet. Jag är glad för din skull. Jag vill bara inte ha det så.

Hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in