2026-07-18, 22:03
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Men den här debatten är lite enfaldig, att välja sida i, för eller emot, det ts tog upp...

Det är för många faktorer som man måste ta ställning till...

Den som jobbat mycket och länge, och då anses ha gjort sig förtjänt av en hög pension, kanske varit duktig i det avseendet, men hur vet man allt för övrigt om den personen... ?

Kanske haft ett väldigt lätt liv, och det är ju en nåd enbart, och vad vet man mer om hur den personen varit som människa mot andra...
Snål, elak, hustrumisshandlare, barnmisshandlare, misshandlat djur, lurats, bedragit, ja, listan kan göras hur lång som helst...

Och den som har levt ett liv som lett till låg pension, vem vet allt om hur den människan haft det i sitt l liv...?
Kanske kämpat, försökt, fallit, rest sig, börjat om, gråtit om nätterna över arbetslöshet, skilsmässa, sjukdom...

Man bör ta in olika förutsättningar i bedömningen, innan man kallar människor för 'slapptaskar' och 'slappfittor'...
Citera
2026-07-18, 22:33
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byssan
Vredesbete brukade vara trovärd.

Ja, lite så va. Ändå verkar det funka på många?
Citera
2026-07-18, 22:34
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Din posthistorik säger mig att du inte är sosse

Jag läser TS som omvänd psykologi för att få svar som hetsar mot invandrare och låginkomsttagare aka ”lata”.
Citera
2026-07-18, 22:47
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Rage bait av klass, hatten av
Citera
2026-07-18, 23:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det står i inledningen men du som SD kanske inte fått lära dig läsa på livets hårda skola?

Och du är en av alla de som suger bidrag, har tatueringar och käkar snabbmat alla dagar i veckan.
Citera
2026-07-18, 23:46
Avslutad
S och V vill ju höja...

90-talist och fått höra hela livet inför varje val att det är viktigt att pensionen höjs.

Rikaste segmentet i Sverige.
Citera
2026-07-18, 23:49
Medlem
Det finns många olika pensionssparanden och utbetalningar. Jag tycker inkomstpensionen bör vara samma fasta summa för alla förutsatt att de bott och arbetat i Sverige ett visst antal år. Jag är kritisk till premiepensionens varande överhuvudtaget. Det är ett sätt att sätta snurr på folks pengar och tvinga dem att bli riskkapitalister.

Däremot är jag för större spridning/mer personlig förhandling av nivå på tjänstepension och bibehållande och uppmuntrande av isk konton för eget sparande.
Senast redigerad av fakeentity 2026-07-18 kl. 23:55.
Citera
2026-07-18, 23:55
Medlem
Sixten00s avatar
Uppenbar trolltråd.
Citera
2026-07-19, 00:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Kanske är det dags att fråga sig om rättvisa i pensionssystemet alltid betyder att den som bidragit mest ska få mest – eller om rättvisa ibland innebär att den som har minst behöver få mer. Därför bör låginkomsttagare få mer än höginkomstsgare i pension
Har faktiskt föreslagit något liknande, men då i form av att alla får samma pension direkt utbetalad av staten. Denna kopplas sedan till statens aktuella ekonomi för just det året. Vill man ha mer än så får man se till att ha ett privat sparande. Det kan man dessutom utnyttja när det passar. 30 000 kronor per månad livet ut kan ju vara mindre värt än en miljon i handen vid 65 men istället bara 20 000 kronor i månaden resten av livet.
Citera
2026-07-19, 00:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Personer som inte arbetar har lägre kostnader. Behöver ej pendla till ett arbete, behöver ej införskaffa kläder som är representabla på ett arbete, kan äta hemlagad lunch istället för dyr utelunch, slipper socialt tryck delta i AW.
Det vette fasen, när man jobbar har man ju inte tid att spendera några pengar. Plus att chefen bjuder på kaffe, så även den kostnaden slipper man ju. ^ ^
Citera
2026-07-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteBoySummer
Rage bait av klass, hatten av

Amen. Svaren är över förväntan. TS är på väg att kamma hem årets tråd. Han plockar ta mig fan båda sidorna, en politisk hjälte.
Citera
2026-07-19, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det vette fasen, när man jobbar har man ju inte tid att spendera några pengar. Plus att chefen bjuder på kaffe, så även den kostnaden slipper man ju. ^ ^

Har man ett arbete så behöver man spendera pengar på det jag tog upp. Är man arbetslös slipper man och kan softa i lägenheten och inte ha mycket mer utgifter än hyran och Lidl-inköp.

Gratis kaffe är ett besvär vilket jag skrivit om i en annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in