2026-07-19, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyRambo
De flesta har jag märkt som snackar på det sättet "nej nej byt inte till metadon - det är ett helvete att gå av mycket bättre med sub" det är perspner som missköter sin behandling genom att ta massa benso och verkligen utsätter sig för fara!

För mig är det liksom inte något snack om jag ska ha metadon eller inte. Det måste jag ha hela mitt liv. Det är inte ett problem jag kan leva utan - för då blir jag bara värre igen. Återfaller på tyngre skit som kanske fentanyl eller något och dör.

Jag har haft många många polare som stått på metadon och varit stabila på det. Men sedan kännt det som händer alla - att själva kicken försvinner. Någon kick handlar det inte om att få - utan om att vara tillräckligt stabil för att kunna fungera och släppa jakten på att fixa droger. Och återfå ett mer fungerande liv.

De som har gått av metadonet har i samtliga fall som jag sett gått över till sub Och under tiden de försökt sluta med det så har de hoppat på benso. Börjat göra dumma saker. Blivit hemlösa. Återfallit på heroin. Dött. Vet säkert 10 sådana fall.

Och samtliga var såna som varnade mig för att börja med metadon!

Problemet för dem var ju att de slutade med det från början....

Sköt du ditt program och fortsätt lyssna på dig själv och din kropps signaler! Jag hade dagshämtning under de första tre fyra åren. Föredrog den dagliga rutinen och hade inte så långt till mottagningen då. Fast med tiden (12 år nu) så återkommer andra intressen och man öppnar sig för andra saker. Så numera går jag en gång i veckan och hämtar. Kan sänka tillfällena till två gånger i månaden om jag vill. Fast tycker det är bra att träffa perspnalen och lite folk ibland.

Livet blir ganska begränsad umgängesmässigt när man skalat bort alla folkl som fortfarande använder. Och man får vara mer selektiv vilka man släpper in på livet. Vilket kan vara segt ibland.

Ja metadon behövs absolut i vissa fall men klarar man sig på bup är det nog bäst att hålla sig till det mindre biverkningar
Citera
2026-07-19, 07:28
Medlem
[quote=Placebozin|95465011]
Citat:
Ursprungligen postat av RockyRambo

jag hade också folk som sa att jag inte borde byta men jag är så sjukt jävla nöjd med byte från sub till metadon. det har räddat mitt liv. rakt av. jag är en helt annan människa. idag är det 3 månader och jag börjar få hem om jag vill över helgen men jag sa till dom trots att jag bor på boende med personal som tar hand om den att jag riskerar att bryta upp mitt skåp för att få den och ta dom i smyg och sånt. eller ens ha flaska på väg hem på bussen. så jag sa att nej jag vill ha kvar som det är att hämta varje dag.

grattis att det går bra för dig. kul att höra att jag inte är ensam som fått sånna kommentarer att man absolut inte bör byta. men när sub inte funkar så är det sista utvägen och för mig är det sjuk jävla skillnad och mår kanon. jag har 120 och ska ha så över sommaren innan man ens tänker på att höja. sen ska jag efter sommaren kanske få adhd medicinen igen. det som suger för mig är att jag har schizofreni och bipolär och mina mediciner för det är ju qt förlängande och trappats ut för metadonet. dock mår jag 100 gånger bättre nu utan dom men jag blir sur att jag sover dåligt. hade två stilnoct på kvällen men fick bara ha en nu vid metadon. gör inte så mycket men kvetiapinet gjorde att jag sov bättre. nu har jag utsatt från 600mg kvetiapin och 50mg olanzapin till noll på båda. samt utsatt nozinan och nån mer. men men jag mår kanon och nu hoppas jag bara jag får nån vettig dos adhd medicin igen. ritalin får jag psykos av dock så ska prova elvanse igen. denna gången höja när man har ångest som många säger ska funka. får se. fridens med dig

Så du vill gå dagligen? Intressant själv vill jag gå så sällan som möjligt är ren och det är triggande att möta alla aktiva människor på LARO
Citera
2026-07-19, 07:44
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placebozin
Så du vill gå dagligen? Intressant själv vill jag gå så sällan som möjligt är ren och det är triggande att möta alla aktiva människor på LARO

Men tanken är väl att man så småningom ska få hämta sin medicin på apoteket?
Behöver man gå dit dagligen brukar det oftast bero på att man är tidigt i behandlingen eller att man har misskött sig.
Citera
2026-07-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Men tanken är väl att man så småningom ska få hämta sin medicin på apoteket?
Behöver man gå dit dagligen brukar det oftast bero på att man är tidigt i behandlingen eller att man har misskött sig.

Jo det är tanken men det är svårt att komma dit vet folk som skött sig i åratal de hämtar varannan vecka
Citera
2026-07-19, 13:02
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Jo det är tanken men det är svårt att komma dit vet folk som skött sig i åratal de hämtar varannan vecka

Ja det kan jag hålla med om!
Reglerna från klinik till klinik verkar vara väldigt olika.
Citera
2026-07-19, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Ja det kan jag hålla med om!
Reglerna från klinik till klinik verkar vara väldigt olika.

Japp skillnaden kan vara enorm vilket den inte borde, vissa mottagningar säger tvärnej till benso andra kan man få hög dos ikto på
Citera
2026-07-22, 04:21
Medlem
RockyRambos avatar
[quote=Putinhater|95468642]
Citat:

Jag vill absolut inte gå dagligen! Jag har gått en gång i veckan i ett år och har valt att hålla mig till det.

Varje dag har jag definitivt bättre saker för mig än att springa där. Driver ju ett företag.
Citera
2026-07-22, 04:32
Medlem
RockyRambos avatar
Den värsta kliniken jag gått på var i Borås!

Fyfaen för det pisstället! De gör det ju omöjligt att ens vara en människa!

Visst ska vi hålla oss borta från droger om vi har substitutionsmedel SAS! Men man kan pusha regelverket bortom absurdum också!

Det finns inget regelverk som påtvingar total nykterhet emot alla former utav sidointag. Som att tex dricka en öl till maten etc. Kan du komma dit och blåsa noll så är det lugnt!

Och jag har inte varit med om någon annan mottagning än den som var så sjukt stränga med att straffa för ALLT! Vet folk som tvingades till antabus för de hade pett-b värde på 0,36!

Det blir taget ur sitt perspektiv! WinstomChurchill drack ju med 1,2 i peth värde och räddade världen ifrån andra världskriget och blev 91 år gammal.
Citera
2026-07-22, 07:33
Medlem
GonerStoners avatar
[quote=RockyRambo|95489418]
Citat:

Jag vill absolut inte gå dagligen! Jag har gått en gång i veckan i ett år och har valt att hålla mig till det.

Varje dag har jag definitivt bättre saker för mig än att springa där. Driver ju ett företag.

Jag går dit varannan vecka.
Från början då jag gick varje dag kunde man höra hur folk dealade knark.
Citera
2026-07-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminati13
Där jag går ser dom mellan fingrarna på cannabis så länge du inte tar nått annat. Så de som lämnar positivt för cannabis räcker de kommer 1 gång i veckan men är det benzo då jävlar asså.
Nee ska flytta till Danmark där får man stesolid på laro samt efter ett halvår så trappar man ut sin sub och lyckas man ej hålla sig ren får man metadon 10mg piller att ta vid behov. Där är det vi. Inte som i Sverige där dom som du säger straffar en. Dom straffade mig för jag pratade omkull läkarna där och klippte min lyrica. Vilket jag idag e glad för. För det är ett jävla rävgift. Har funnit CBD droppar och funkar mot min fibromyalgi mycket bättre än lyrica som destutom gör att man mår dåligt på. Jag hade haft lyrican sedan 2007 klippte på 4 veckor men började käka benzo då och berättade varför. Frågade min kontaktperson på laro. Varför tar dom min lyrica. Känns som ett straff för jag pratade omkull dom. Då sa hon ja jag ser det så med. Hon är skitbra. Men byter nu motagning till en där jag får en 6-8mån benzo nertrappning för där jag går nu tror dom man kan sluta ett 20års benzo bruk på 2 veckor sen tro allt är lungt. Så många som lider där på det laro jag går nu så det är sjukt.
Är det bara jag som haft benzodiazepiner på recept genom hela min metadon behandling?!!🤔 Jag hade 8 mg iktorivil sen lång tid tillbaka sen försökte jag trappa bort dom,men klarade inte av så jag stannade på 4mg ..sen för 12 år sedan började jag på LARO mottagning med 4mg iktorivil som jag fick behålla,jag kom upp i 150mg metadon och kunde inte sluta röka brass!! Jag skyllde på min ångest och att cannabis hjälper,då ökade läkaren min iktorivil till 6mg /dag så jag kände mig tvungen att sluta röka...sen i 6-7 år fram å tillbaka med olika sidomissbruk, Lyrica tjack i brass,det tog nog 5 år innan dom började jävlas med dosen å dra in tex elvanse,men ALDRIG att mina benzodiazepiner rördes!!kan tillägga att jag haft benzodiazepiner sen jag var 16 år pga Agora fobi och ångest deluxe,hade 6mg xanor både Depot o vanliga tills ja hamna på kåken, där drog dom in 4års varje dag användning av xanor,jag fick sjuka epileptiska anfall och dilerum,det var de värsta jag varit med om!!😢då satte en läkare in clonazepam iktorivil istället å anmälde fängelset för att försöka ha ihjäl mig!! Efter det så har jag haft iktorivil oavsett hur många gånger jag vaknade på intensiven pga sidomissbrukat fentanyl o oxycontin ovanpå mitt Metadon o benzo,jag kan också tillägga att jag slutade missbruka benzodiazepiner redan efter några år,då det ger mig ångest att vakna upp i en främmande stad ,blodig och inte ett minne eller ens vetskap vems blod jag hade på mig,sen höll jag mig till min förskrivna dos för den betyder liv o död för mig som är född med nerverna utanpå kroppen!! Efter alla turer o bråk på laro blev jag totalt fri från sidomissbruk för 4.5 år sedan,samma veva som ja fick sjukersättning och en nice lägenhet...sen kom corona pandemin och iktorivil blev restnoterade på apoteket o då fick jag lorazepam 6mg istället,150 mg metadon mådde inte bra på dom för dom varade så kort tid,detta var när jag skulle ha fotboja i 3 månader å precis fått godkänt att få ha mina iktorivil.. skitsamma dom jävla temesta lorazepam tog oxå slut på apoteket så 3 dagar innan fotbojan skulle på fick jag bytt till 60 mg diazepam...sen kom en ny läkare och sänkte mitt Metadon till 140 o sänkte elvanse till 70mg bara för ATT ,JÄVLA KÄRRINGEN!! Men sen för 4-5 månader sedan kom den riktiga chocken, alla privata mottagningar skulle stängas och jag "tvångs flyttad" till psykiatrins LARO mottagning..o som jag krigat för min rätt att få leva genom att behålla det som får mig att fungera o dessutom 4,5 år utan sidomissbruk!!!idiot läkaren ville halvera mina stesolid till 30mg ..jag tog kontakt med psykolog och fixade ett stort möte med hela min familj o fick där förhindra katastrofen genom att gå med på att under 1,5 år sänka dosen från 60 till 45 och löfte om att inte röra metadonet eller mina 2 zopiklon till natten samt elvanse... så nu har jag 140mg metadonet o 55 diazepam som ska minska med 10mg tills 2028 då har jag säkrat 45mg o min andra medicinering...jag hämtar på apoteket 2 ggr i månaden å hade han sabbat för mig så hade jag tappat hela mitt nuvarande välfungerande liv...jag hoppas att jag banat vägen för fler än mig själv och det ska vara en individ anpassad behandling,o har man behov av ångest dämpade å har haft det 2/3 delar av livet utan att missbruka dom så vafan lev o låt leva...är 44 år nu å har äntligen fått efter upp och ner gångar,mkt tjafs och bråk så kan jag andas ut..
Citera
2026-07-27, 11:27
Medlem
[quote=Putinhater|95468642]
Citat:

jo jag vill gå varje dag för att det blir en rutin som är bra. medicinen är ju 50% av att bli ren. kanske något mer men man behöver allt annat runt omkring för att vara ren och för mig är det att hämta varje dag och nu får jag inte på helgen så måste ha det hemma men bor på boende så dom får sköta det för annars lär jag droppa båda flaskor på stört. onödigt med abstinens sen liksom
Citera
2026-07-27, 11:28
Medlem
[quote=RockyRambo|95489418]
Citat:

för mig är det skitbra att behöva åka upp för då ser dom om jag är dålig psykiskt då jag har schizofreni och bipolär ptsd och adhd. så jag får skov med psykoser och deppiga perioder och ptsd som gör att jag får ångest attacker och panikattacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in