2026-07-19, 01:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Ja det är klart att en bonde är civil. Det har jag väl aldrig ifrågasatt? Men jag tror att "Bonden Aleksej, 43, träffades av en granat" hade varit mer seriös än "Civilisten Aleksej, 43, träffades av en granat".

Så du tror - på fullaste allvar - att sjukvårdarna i Odessa inte har tillgång till vatten - en grundförutsättning för att bedriva vård???? Du tror inte heller att bonden/civilisten/STATISTEN Aleksej har haft tillfälle att passera någon som har en vattenkran/vattenslang för att tvätta bort skiten??? Håller med, drt låter trovärdigt.

Hur rengjorde sjukvårdarna händerna efter att ha plåstrat om Aleksej tror du?
Sjukvårdare använder vanligen plast/latexhandskar när de hanskas med offer. Tror säkert sjukvårdarna i Odessa har tillgång till rinnande vatten i fält not. Civila skadas ofta vid terrorbombningarna även fast ryssarna siktar på infrastrukturen, eller om det var tvärt om? Rinnande vatten är en del av infrastrukturen.
Citera
2026-07-19, 01:26
Medlem
Citat:
Det här är väl ändå uppenbart fejk news?

OBS! Jag påstår inte att SVT sprider fejk-krigspropaganda (det vet jag inget om) men som vi alla vet är desinformation vanligt förekommande i krigstider. Och om jag hade varit chef för SVT:s newsdesk i Sverige hade jag höjt både ett och två ögonbryn här.

Artikeln visar en extremt märklig bild, som påstås föreställa en krigsskadad man från Odessa. Eller rättare sagt, man påstår INTE att detta är varken en civil eller soldat, det påstås inte heller att mannen är skadad (!!!!). Såhär lyder bildtexten:

"Efter attackerna i Odessa. Foto: Räddningstjänsten."

Vaddå "Räddningstjänsten", svenska räddningstjänsten eller? Låter lite svävande.

Källa:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=76a14c974f65f5fc712e9d968fad0 b2f

Det finns framförallt ett problem med den här bilden. Den anonyme mannen har ett enormt bandage runt hela huvudet OCH ett bandage runt armen; han har alltså blivit ordentligt omplåstrad enligt konstens alla regler - och ändå har han torkat blod över hela ansiktet. Hur går det ihop?

Man måste av sammanhanget kunna utläsa att rätt lång tid har passerat sedan bandaget las - det måste ju gå åtminståne nån timme från impact tills dess att vårdpersonal är på plats hos en enskild person - men bortsett från det: varför tvättar man inte patienten?

Mannen står också upp och ser rätt pigg ut, trots sin "allvarliga" huvudskada.

Runt överarmen har mannen en tourniqet av följande modell:

https://butik.hjartstartare-aed.se/forsta-hjalpen/forbandsmaterial/tourniquet-combat/?gad_source=1&gad_campaignid=17496475415&gbraid=0A AAAADoI5ka41y_YceUvd6z4-fIfB4ZRM&gclid=CjwKCAjwyOzSBhBTEiwAmxvJ-s1RKxsLQO5aYquIsUHuHFIHSvc842e-q1W8QeIvju-oLQLVho0FKxoCmXIQAvD_BwE

Alltså:

Hur många tror att mannen hagt en livshotande blödning i armen?

Och om inte, varför slösa en tourniqet på honom - en bit medicinsk utrustning som faktiakt kan rädda liv?

Frågorna är många, svaret är väldigt enkelt i min värld åtminstone: detta är 100% fejk news, och man måste vara en åsna om man köper det.

Vad tror ni andra?
Ser ut som att armen är mörk under tourniqen, det blir så då den snöras åt och blodflödet stannar upp.
Det motsäger din tes.
Förbanden är väl lagda i fält, eller av honom själv, därmed har han inte torkat av blodet i ansiktet då det inte är nödvändigt.

Dessutom reagerade jag på att du säger "åsna" i din text.
"Åsna" används inte av oss svenskar i nedvärderande syfte.
Är du ett Rysstroll som försöker påverka oss åt ett speciellt håll?
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-19 kl. 01:28.
Citera
2026-07-19, 01:26
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Har du levt under en sten?
Ryssland attackerar hela tiden vattenverk i Ukraina.

"Vattentillgången i Odessa är mycket instabil på grund av Rysslands krigföring mot Ukrainas infrastruktur. Ryska robot- och drönarattacker slår regelbundet ut energin till stadens vattenverk och värmeanläggningar. Detta leder till akuta avbrott, lågt vattentryck och perioder utan kranvatten och värme för tiotusentals invånare. Vid dessa tillfällen körs tekniskt vatten ut till befolkningen av staden. Efter dammkollapsen i Nova Kachovka är också det omgivande vattnet och stränderna hårt förorenade."

Perioder utan kranvatten ja.. då ser man ju till att tappa på flaska eller vad tror du, Sherlock Holmes?

Du tror inte RÄDDNINGSTJÄNSTEN har några vattenflaskor?

Och ja, jag lever i princip under en sten, eftersom nyhetsrapportering får mig att må illa och därför skyr jag det i vanliga fall som pesten. Det känns så falskt och förljuget allting. Tyvärr.
Citera
2026-07-19, 01:32
Medlem
Citat:
Perioder utan kranvatten ja.. då ser man ju till att tappa på flaska eller vad tror du, Sherlock Holmes?

Och ja, jag lever i princip under en sten, eftersom nyhetsrapportering får mig att må illa och därför skyr jag det i vanliga fall som pesten. Det känns så falskt och förljuget allting. Tyvärr.

Du verkar ha stenkoll. Du kanske borde åka och utbilda räddningstjänsten och vården i Ukraina hur man ska göra.

Tack, det märks.
Citera
2026-07-19, 01:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Rätt sällan eller nästan aldrig jag försvarar SVT men här gör jag det faktiskt. Vad fan det är brinnande krig där, Odessa har just blivit terrorbombat och brinner. Du snackar om att tvätta ansiktet för man är med i TV. Kom in i matchen. Det vatten räddningstjänsten har med sig används nog till dricksvatten och sårtvätt, inte att tvätta ansiktet med. Vattenledningar grävs ofta ned i samma slingor som avloppsvatten/dagvatten. Kanske inte så aptitligt att tvätta sig i den blandningen efter ledningarna havererat av bomber? Särskilt inte om man har purfärska sår.
Citera
2026-07-19, 01:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Gamla berömda bilden på den nakna lilla flickan som springer undan napalm i Vietnam, tror du hon brydde sig mycket om att hon var naken just där och då?
Citera
2026-07-19, 01:42
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ser ut som att armen är mörk under tourniqen, det blir så då den snöras åt och blodflödet stannar upp.
Det motsäger din tes.
Förbanden är väl lagda i fält, eller av honom själv, därmed har han inte torkat av blodet i ansiktet då det inte är nödvändigt.

Dessutom reagerade jag på att du säger "åsna" i din text.
"Åsna" används inte av oss svenskar i nedvärderande syfte.
Är du ett Rysstroll som försöker påverka oss åt ett speciellt håll?

Okej, du får rätt ang tourniquen... I guess. Även om jag fortfarande undrar: varför sitter den kvar? Ska den inte tas bort genast och såret sys ihop, innan hela armen blir kasserad?

Gällande termen åsna vet jag inte. Jag är uppväxt bland gangsters i Göteborg, "åsna" var ett vanligt epitet där på 90-talet vill jag minnas - och är säkerligen än idag.

Jag är absolut ryssvänlig och pluggar lite ryska för skojs skull, men är relativt nollställd i övrigt. Rasputin var en skön snubbe, mycket mer än så vet jag inte om rysk kultur och/eller historia. Men jag lär mig gärna mera!
Citera
2026-07-19, 01:45
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Men varför är det märkligt? Det är ju verkligen JÄTTEKONSTIGT att låta en massa torkat blod vara kvar i ansiktet i flera timmar - under omplåstring, efter omplåstring och innan nyhetsfolket är på plats. Tycker inte du det?
Nej det är inte konstigt. Blod som stänkt kan sitta kvar till det faller av. Eller till man tvättar sig på egen hand. Akutpersonal behöver gå vidare till nästa patient.

Om det är sår under blodet behöver såret tvättas relativt snabbt.

Citat:
Det fungerar som förklaring till hela tråden. Beirut.
Senast redigerad av Schlesien 2026-07-19 kl. 01:48.
Citera
2026-07-19, 01:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ganska få civila som tar skada i ukraina... relativt alltså drygt 16 000 nu sedan 2022.
totalt, oavsett vem som är skyldig.
(brasklappen är väl att förlustsiffror och liknande som kan användas i propaganda syfte kanske inte alltid är rapporterade i sin helhet)
Så bra, då kan Ukraina fortsätta försvara sig i minst 20 år till då enligt ditt resonemang att det "bara" är 16 000 civila ukrainare som tagit skada av kriget.
Citera
2026-07-19, 01:47
Medlem
Citat:
Ja det är klart att en bonde är civil. Det har jag väl aldrig ifrågasatt? Men jag tror att "Bonden Aleksej, 43, träffades av en granat" hade varit mer seriös än "Civilisten Aleksej, 43, träffades av en granat".

Så du tror - på fullaste allvar - att sjukvårdarna i Odessa inte har tillgång till vatten - en grundförutsättning för att bedriva vård???? Du tror inte heller att bonden/civilisten/STATISTEN Aleksej har haft tillfälle att passera någon som har en vattenkran/vattenslang för att tvätta bort skiten??? Håller med, drt låter trovärdigt.

Hur rengjorde sjukvårdarna händerna efter att ha plåstrat om Aleksej tror du?
Inte bonde, boEnde...
Sen ser det ut att han har någon form av stridssele på sig, så det är troligen ingen civilist heller.
Citera
2026-07-19, 01:48
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Rätt sällan eller nästan aldrig jag försvarar SVT men här gör jag det faktiskt. Vad fan det är brinnande krig där, Odessa har just blivit terrorbombat och brinner. Du snackar om att tvätta ansiktet för man är med i TV. Kom in i matchen. Det vatten räddningstjänsten har med sig används nog till dricksvatten och sårtvätt, inte att tvätta ansiktet med. Vattenledningar grävs ofta ned i samma slingor som avloppsvatten/dagvatten. Kanske inte så aptitligt att tvätta sig i den blandningen efter ledningarna havererat av bomber? Särskilt inte om man har purfärska sår.

För att man är med i TV..? Va? För det första är det inte TV utan inhemsk propaganda dvs en bild från Ukrainska staten.

Jag talar om att tvätta sig i ansiktet FÖR ATT DET ÄR OBEHAGLIGT OCH ÄCKLIGT ATT GÅ RUNT MED TORKAT BLOD I HELA FEJJAN. Klart att sjukvårdarna borde ha tvättat av honom eller? Och om inte de pallade göra det, så borde han ha gjort det själv. Det är rent sunt förnuft.
Citera
2026-07-19, 01:50
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sjukvårdare använder vanligen plast/latexhandskar när de hanskas med offer. Tror säkert sjukvårdarna i Odessa har tillgång till rinnande vatten i fält not. Civila skadas ofta vid terrorbombningarna även fast ryssarna siktar på infrastrukturen, eller om det var tvärt om? Rinnande vatten är en del av infrastrukturen.

Jag talar inte om rinnande vatten - även om jag är övertygad om att det fanns en trädgårdsslang precis runt hörnet.... jag pratar om vattenflaskor och dunkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in