2026-07-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Errrror
Köpte allround senast trots att jag var tveksam, bra märke men ej det dyraste. Märkt med M+S och snöflinga symbolen. Stod att de "inte rekommenderades för nordiska förhållanden" men jag chansade ändå. De är jättebra, inga som helst problem på is, slask, lös/packad snö. Var många bilar (med vinterdäck) som fastnade nu i vintras, men inte jag 😎
inga problem. Har du behövt panikbromsa på all dessa underlag o jämföra bromssträckor med riktiga däck ?
Citera
2026-07-18, 21:13
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraBygger
Nu var frågan om enklast lösning ej nivån av seriositet. Det finns på band man kan trä på likt snökedjor fast med vanliga dubbar. Kör såna på ena bilen köpte på amazon för ca 500 spänn . Körde förra vinter ca 2000 mil tappade på ett däck men man fick som tur är med en i reserv ((dvs för 5 däck)) när man köpte ett paket .

Fast vi lär ju ändå prata om lagliga lösningar och att trä på något på ett däck är inte laglig lösning. Höj nivån lite tack.
Citera
2026-07-19, 00:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
nja faktiskt i 47 år. Liknelsen är .det är farligt att röka o de är farligt med dåliga däck. Men de betyder inte att de blir ofarligt för att inte alla som gör detta inte råkar ut för skador eller olyckor.
Finns det någon statistik över olyckor orsakade av allround däck, eller är det bara gissningar och lösa påståenden ?
Citera
2026-07-19, 00:17
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Finns det någon statistik över olyckor orsakade av allround däck, eller är det bara gissningar och lösa påståenden ?

Olycksutredningar brukar bara ta i beaktande om däcken var lagliga eller ej. Om det ens görs en utredning.
Citera
2026-07-19, 00:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Olycksutredningar brukar bara ta i beaktande om däcken var lagliga eller ej. Om det ens görs en utredning.
Då är det således bara löst tyckande utan någon grund.
Citera
2026-07-19, 00:21
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Då är det således bara löst tyckande utan någon grund.

Bara för att det är lagligt innebär ju inte att det är bra, eller menar du nåt annat?
Citera
2026-07-19, 00:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Bara för att det är lagligt innebär ju inte att det är bra, eller menar du nåt annat?
En del försöker framhärda att allround däck skulle vara direkt farliga, och det är närmast det ordvalet jag vänder mig mot.

Om så vore, skulle dom knappast få säljas.
Citera
2026-07-19, 01:17
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
En del försöker framhärda att allround däck skulle vara direkt farliga, och det är närmast det ordvalet jag vänder mig mot.

Om så vore, skulle dom knappast få säljas.

Jag skulle säga att dom är farliga. Jag har testat BF Goodrich Allterrain som har alptoppsnöflinga på vinterväglag och det var totalt livsfarligt.
Citera
2026-07-19, 01:29
Avstängd
israelisinnocents avatar
Problemet är att de som absolut inte borde ha två-i-ett däck är just de som skaffar det
rattsurfare, kofångarslickare, anpassar inte körningen, dåligt skick på bilen osv

men det är ju vansinne att köra på barmark 90% av km och tro att de ska rädda en
Citera
2026-07-19, 02:56
Medlem
Citat:
Den lilla statistik som går att hitta säger att 14% av dödsolyckorna kan bero på dåliga däck.
6,5% slitna eller skadade däck
4,3% olämpliga däck (sommardäck i halka t ex)
1,8% fel ringtryck
1,4% övrigt
Men nej, det finns ingen som helst statistik som visar på att året-runtdäck är mer olycksdrabbade än andra däck. Året-runtdäck ger sämre grepp än riktiga vinterdäck på is och snö, men det går ju att kompensera för genom att sänka farten, eller att avstå från att köra de få dagar som det råder vinterväglag i Skåne. Sommarväglag är skillnaden marginell jämfört med renodlade sommardäck.
Citera
2026-07-19, 03:13
Medlem
paperfaces avatar
Nu var det några år sedan jag körde bil i snö då jag inte bor i Sverige längre men jag minns att min far insisterade på att ha sådana pga lathet.

Vi hade det på en sportbil samt en 4WD SUV.

På sportbilen. Inte bra alls. Rent av farligt. Den hade alldeles för stark motor. Så fort man ens gasade lite så spann däcken rejält.

SUV. Fungerade bra. Men kan ha varit kombinationen men 4WD också.

Personligen så hade jag använt riktiga dubbdäck i Sverige. Skillnaden är väldigt stor.
Citera
2026-07-19, 06:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det finns ingen annan fördel med åretruntdäck än att du slipper skifta däck.
Dom är sämre än sommardäck under sommarhalvåret och sämre än vinterdäck vintertid. Sen tycker jag dom brukar vara rätt dyra. Och med en gummiblandning som inte är bra för någon säsong så slits dom snabbare och kommer att behöva bytas mer frekvent.

Du förlorar både säkerhet och ekonomiskt med att använda åretruntdäck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in