2026-07-18, 17:55
Medlem
KonungHonungs avatar
Continental TS860 är vinterdäck som funkar bra året om.
Citera
2026-07-18, 18:01
Medlem
Ja så gjorde jag i mina yngre dagar då plånboken var tunnare. Inga konstigheter. Men man får ju köra efter förutsättningarna, som alltid.
Citera
2026-07-18, 18:05
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
vad exakt menar du med funkar bra. Kan du utveckla de ?

Idi!
Dom funkar bra både på sommaren och vintern.
Visst Nokian dubbade funkar bättre på vintern och Continental sommardäck funkar bättre på sommaren.
Nu har vi en person som inte pallar bry sig och sådana finns det gott om.
Då är europeiska friktionsdäck ett bra alternativ.
Citera
2026-07-18, 18:28
Medlem
bithaxs avatar
Farsan tänkte göra det.
Om man inte kör när det är IS, eller kör i allmänhet lite eller mest i södra Sverige kan det fungera.

Men det blir mer buller i bilen.
Citera
2026-07-18, 18:41
Medlem
Nu har ts en Ford fiesta och kör inte när det riskerar att bli snö och is. Klart att ts klarar sig på godkända året runt däck framför allt om det inte är värsting modellen av Ford fiesta. Hade ts bott någon annanstans och behövde bilen varje dag skulle jag aldrig rekommendera ts detta
Citera
2026-07-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Farsan tänkte göra det.
Om man inte kör när det är IS, eller kör i allmänhet lite eller mest i södra Sverige kan det fungera.

Men det blir mer buller i bilen.
Det bullrar satan. Men det är värt det alla dagar i veckan när man kör på isigt underlag.

Det finns liksom ingen replacement för riktiga dubbdäck när vi pratar norra sverige. Inte ens lastbilsbranschen är så snål att man inte kör med dubb där uppe.

Men nu får vi utgå i från ts som kör i skåne. Där hade jag nog inte brytt mig heller och bara kört med nåt billigt friktionsskit. Det är ändå rätt omständigt med sommar + vintersulor. Du ska betala för fälgar och däck, plus förvaring, plus skifte. Det blir mycket pengar när man börjar räkna på det.
Citera
2026-07-18, 18:52
Medlem
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Dummaste jämförelse jag har läst.
Du kan köra fullt säkert ut oavsett vilka däck du än har, du kan anpassa din körning efter väglag.
Rökning kan du inte anpassa efter något alls.

Ok, du kör i 110 och behöver panikbromsa. Vilka däck är bäst? Riktiga sommardäck eller all-round? (Sommarväglag i detta fall). Anpassa körningen? Ska du köra i 50 på alla vägar?
De flesta tror att däck har ingen betydelse på sommaren, bara på vintern.
Citera
2026-07-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Ok, du kör i 110 och behöver panikbromsa. Vilka däck är bäst? Riktiga sommardäck eller all-round? (Sommarväglag i detta fall). Anpassa körningen? Ska du köra i 50 på alla vägar?
De flesta tror att däck har ingen betydelse på sommaren, bara på vintern.
men han kanske inte planerar att panikbromsa .) Och han menar dessutom att oavsett vilka däck man har så funkar det bara man planerar körningen. Då omfattar de även helt blanka däck utan mönsterdjup
Citera
2026-07-18, 19:58
Medlem
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
men han kanske inte planerar att panikbromsa .) Och han menar dessutom att oavsett vilka däck man har så funkar det bara man planerar körningen. Då omfattar de även helt blanka däck utan mönsterdjup

Inte planerat att panikbromsa? Om en älg eller ett barn springer ut? fan det dummaste jag hört.
Idag ska jag köra berusad för jag har inte planerat att köra på någon, så det är lugnt.
Citera
2026-07-18, 20:38
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Tjena. Jag står inför att behöva byta mina sommardäck pga torrsprickor snart och jag har inga vinterdäck att byta till. Det är en Fiesta 2020 som jag lär behålla sålänge

Eftersom jag mest kör i Skåne och dessutom inte pendlar och kan helt enkelt avstå bilen om det skulle bli massa snö så tänkte jag byta ut mina sommardäck till all-around kvalitetsdäck som Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 / Michelin CrossClimate 2 / Continental AllSeasonContact 2

Dessutom slipper man byta däck varje säsong. Vad tycker ni?
Nej det ska du nte göra. På sommaren kör man med sommardäck. Och på vinter med vinterdäck, dubbat eller odubbat. Om du inte har råd med det, kanske du ska överväga om du har råd med bil överhuvudtaget.
Vänligen
Citera
2026-07-18, 20:54
Medlem
BerraByggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
"Enklast"? Vad en dubb per däck då eller? Tar ju evigheter att dubba ett hjul om det ska göras seriöst.

Nu var frågan om enklast lösning ej nivån av seriositet. Det finns på band man kan trä på likt snökedjor fast med vanliga dubbar. Kör såna på ena bilen köpte på amazon för ca 500 spänn . Körde förra vinter ca 2000 mil tappade på ett däck men man fick som tur är med en i reserv ((dvs för 5 däck)) när man köpte ett paket .
Citera
2026-07-18, 20:56
Medlem
Köpte allround senast trots att jag var tveksam, bra märke men ej det dyraste. Märkt med M+S och snöflinga symbolen. Stod att de "inte rekommenderades för nordiska förhållanden" men jag chansade ändå. De är jättebra, inga som helst problem på is, slask, lös/packad snö. Var många bilar (med vinterdäck) som fastnade nu i vintras, men inte jag 😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in