2026-07-18, 23:10
Medlem
Verkar livsfarligt, det är väl rejäla grejer med hög strömstyrka i kablarna.
Vad har de för verktyg när de kapar kabeln?
Risken att man blir grillad borde vara hög.
Citera
2026-07-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som.Jag.Sa.
Verkar livsfarligt, det är väl rejäla grejer med hög strömstyrka i kablarna.
Vad har de för verktyg när de kapar kabeln?
Risken att man blir grillad borde vara hög.

Det är inte någon spänning i laddkablarna när den är inaktiv. Om det vore spänning skulle man kunna ladda gratis, som om pumpen vore igång på bensinstationens slangar..
Citera
2026-07-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Skulle ju behöva vara flera hundra kg koppar, för att tjäna 20-30,000

Jag gissar på att de tjänade max 3000 kr, på att förstöra infrastruktur och orsaka skador för flera hundratusen för ägaren.

Vetefan, kablarna är stora och rätt tunga, om de tagit 12 av 14 laddare så är det nog några tusen till.
Det ligger ändå på strax över 100kr/kg för koppar hos skroten. Jobbet går snabbt.

Varit ute på jour jobb där de kapat 2st, det kändes fett meningslöst.

"En stulen DC-kabel kan därför innehålla ungefär 4–10 kg koppar, beroende på kabeltyp och längd."
Bara snabbt från chatgpt. Så någonstans mellan 7-10.000 borde de väl iaf kunna få hos skroten.
Senast redigerad av JanLilja 2026-07-18 kl. 23:40.
Citera
2026-07-18, 23:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vad är det för personer som stjäl laddkablar? Min spontana tanke är att det måste vara raggare. Å andra sidan så kör raggare inte elbilar. Vem stjäl det? Vad ska man med alla laddkablar till?

https://www.hd.se/helsingborg/tjuvar-slog-till-laddkablar-for-200-000-kronor-kapade-pa-en-minut/

Sker hela tiden. Senaste 1.5 år i den stad jag bor i förlorar kablar lite då och då och när jag skulle ladda utanför en livsmedelsbutik för nåt år sen så var alla kablar borta(kanske 8-10 platser. Tog en jävla tid innan de kom tillbaka(4-5 månader) så det var väl brist på något. Sen blev de av med 4-5 till nån månad senare men nu har dom nya med någon sorts vajer eller larm då det är någon påse runt kablarna
Citera
2026-07-19, 00:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Vetefan, kablarna är stora och rätt tunga, om de tagit 12 av 14 laddare så är det nog några tusen till.
Det ligger ändå på strax över 100kr/kg för koppar hos skroten. Jobbet går snabbt.

Varit ute på jour jobb där de kapat 2st, det kändes fett meningslöst.

"En stulen DC-kabel kan därför innehålla ungefär 4–10 kg koppar, beroende på kabeltyp och längd."
Bara snabbt från chatgpt. Så någonstans mellan 7-10.000 borde de väl iaf kunna få hos skroten.
Dock värt att tänka på att det måste vara ett jävla jobb att skala dom. Det går klart att elda, men långt ifrån alla köper eldad koppar.
Citera
2026-07-19, 00:10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan vara kringströvande skitungar av alla sorter också som bara har tråkigt och gillar att jävlas. Där jag bodde förut hade någon roats sig under några skärmtak och klippt av ca 30 motorvärmarkablar, inte stulit, bara klippt av.
Fast en motorvärmarkabel är ju nästan att det räcker med en sax för att klippa av, det är ju som en lampsladd - en laddkabel till elfordon måste du ju ha en grövre bultsax till, det är 15-20mm tjockt (bara ledare utöver isolering) och det krävs "lite" kraft att nypa av.
Citera
2026-07-19, 00:12
Medlem
fuskas avatar
När jag pantade koppar sist så fick jag 102:- kg så nog finns det pengar i att sno men jag tror det är riktigt bökigt att få stulen koppar såld nu förtiden.
Citera
2026-07-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Fast en motorvärmarkabel är ju nästan att det räcker med en sax för att klippa av, det är ju som en lampsladd - en laddkabel till elfordon måste du ju ha en grövre bultsax till, det är 15-20mm tjockt (bara ledare utöver isolering) och det krävs "lite" kraft att nypa av.

Tigersåg, helt klart en sådan man använder i dessa fallen. Kablarna är ju mycket större än de små du har hemma vid när man laddar.
Citera
2026-07-19, 00:29
Medlem
franges avatar
Citat:
Tigersåg, helt klart en sådan man använder i dessa fallen. Kablarna är ju mycket större än de små du har hemma vid när man laddar.
Jo - vilket snarare pekar på att de som gjorde det var fast beslutna och väl förberedda på vad som krävdes - snarare än "kringströvande skitungar av alla sorter också som bara har tråkigt och gillar att jävlas".
Citera
2026-07-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jo - vilket snarare pekar på att de som gjorde det var fast beslutna och väl förberedda på vad som krävdes - snarare än "kringströvande skitungar av alla sorter också som bara har tråkigt och gillar att jävlas".

Nej för fan. Uttråkade ungdomar sparkar sönder backspeglar eller slår sönder fönster.
Pundare eller diverse blatteliga som gjort det.

Vinkelslip kan man också ha använt, det är ju verktyg som även pundare investerat i med batteri. Snor cyklar å allt annat skit med.
Citera
2026-07-19, 00:37
Medlem
franges avatar
Citat:
Nej för fan. Uttråkade ungdomar sparkar sönder backspeglar eller slår sönder fönster.
Pundare eller diverse blatteliga som gjort det.

Vinkelslip kan man också ha använt, det är ju verktyg som även pundare investerat i med batteri. Snor cyklar å allt annat skit med.
Jepp, det är precis vad jag säger med. Laddkablar är tunga, klumpiga jävla as du inte bara rycker av i en handvändning. Det var den jag citerade som var inne på att det bara var skadegörelse för skojs skull.
Citera
2026-07-19, 00:51
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfsMustasch
Knarkare eller strövande zigenare. Tillfället gör tjuven och är det ett lätt byte så stjäl dom det.

"Värt 200k" och dom får bara 20-30k för 3 min jobb.
Nej, värdet på kablarna som helhet är säkert hundratusen men det enda de vill ha är kopparen, värt kanske nån tusenlapp. Resten kastas väl snarast. Faktiskt sjukt att inte fler blivit snodda då bevakningen mig veterligen är snudd på obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in