2026-07-19, 01:34
Medlem
Är inte laddkablarna till bilarna från enheterna strömförande?
Citera
2026-07-19, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
Är inte laddkablarna till bilarna från enheterna strömförande?
Bara då en bil laddas, annars vore det gratis att ladda..

Dessa kablar är vätskekylda så de är inte bara en tjock kopparkabel med plast/gummihölje så inte billiga att ersätta men höjer inte värdet på skroten.
Citera
2026-07-19, 07:16
Medlem
hakro807s avatar
Klart det är fel att stjäla och tjuvarna förtjänar en omgång med tjära och fjädrar. Med det sagt får ju operatören skylla sig själv som inte säkrar kablarna bättre eftersom kopparstölder är något som varit vanligt förekommande i årtionden.
Citera
2026-07-19, 07:18
Medlem
Givet att det gick så fort att klippa kablarna och att man måste ha transport och vara lite organiserad torde det inte röra sig om en kringströvande pundare. Ser fram emot en våg av detta nu med ökade kostnader för alla som följd. Synd att inget får vara ifred.
Citera
2026-07-19, 07:30
Medlem
Haha lär inte bli mycket pengar. Kablarna är ju tjocka för dem ska vara robusta och hålla, det är inte mkt koppar i dem eftersom den lilla sträckan inte kräver nån större area på kabel.
Citera
2026-07-19, 07:50
Medlem
AlfaQhards avatar
Raggare samlar inte på kablar utan på skyltar. Så jag utesluter raggare, men sätter mina kronor på att det är människoapor eller gypsies
Citera
2026-07-19, 07:56
Medlem
Gubbens avatar
Dom får nog inte mycket för dom ett par tusen max.
Finns få oseriösa skrothandlare idag som vill ta risken att köpa uppenbart stöldgods.
Förr kunde man ju åka till Stena Metal med flaket fullt av nya kopparrör, inga frågor, inget kvitto och pengar i handen.
Citera
2026-07-19, 08:08
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Skulle ju behöva vara flera hundra kg koppar, för att tjäna 20-30,000

Jag gissar på att de tjänade max 3000 kr, på att förstöra infrastruktur och orsaka skador för flera hundratusen för ägaren.
Det är väl som alltid när det gäller stölder? Tjuvarna gör bara en bråkdel av värdet och kostnaden för ägaren?

Tjuveri är för djävligt och straffas alltför milt tycker jag.
Citera
2026-07-19, 08:55
Medlem
Kulturprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Åh jo. Nog är Olle och Kalle inblandade i kopparstölder. Också. Det är inte bara zigenare som stjäl koppar.

Precis . Olle och Kalle Grönfors tex.
Citera
2026-07-19, 09:49
Medlem
vilka jävla retards. Fuckar upp för andra till en kostnad av 200 000kr för att själva tjäna ett par hundralappar i skrotvärde.

Och folk säger att "alla människor är lika värda" hahhaaa. Nej dessa typer av as hade jag inte pissar på om de brann
Citera
2026-07-19, 09:53
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturprofeten
Precis . Olle och Kalle Grönfors tex.
Jag förstår att din världsbild inte klarar av sanningen i den här frågan.
Citera
2026-07-19, 10:00
Medlem
Garanterat Litauer eller något liknande.

De tar hem stöldgodset i sina skitiga, rostiga vita skåpbilar och kränger det i hemlandet.

Här i Sverige är det svårt att omsätta stulen koppar. Få inköpare betalar kontant. Alla inköp utbetalas via kontoöverföring.

Det var ett stort misstag att släppa in forna östblocksländer i EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in