2026-07-18, 22:05
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Stölder av elkablar till laddningsstationer för bilar har blivit ett växande problem.

Natten till fredag drabbades företaget Cheap charge när okända personer klippte av kablar till 12 av 14 uttag i Hyllinge norr om Helsingborg.

Vad är det för personer som stjäl laddkablar? Min spontana tanke är att det måste vara raggare. Å andra sidan så kör raggare inte elbilar. Vem stjäl det? Vad ska man med alla laddkablar till?

https://www.hd.se/helsingborg/tjuvar-slog-till-laddkablar-for-200-000-kronor-kapade-pa-en-minut/
Citera
2026-07-18, 22:08
Medlem
discofunks avatar
Det är nog bara gammal hederlig kopparstöld det handlar om.
Citera
2026-07-18, 22:12
Medlem
mikaelss avatar
Exakt. Zigenare, med andra ord.
Citera
2026-07-18, 22:13
Medlem
Ja helt klart "koppartjuvar" som varit i farten.
Ett tiotal sådana grova,tunga,koppar kablar är väl värt några hundralappar, eller t.o.m tusenlappar kan jag tänka.
Har för mig jag läst om en likadan stöld tidigare, på något annat ställe i Sverige.
Citera
2026-07-18, 22:14
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Där har vi det, case closed

För de som inte är insatt så googla kopparstölder, allt från kyrktak till tågkablar. Det är inte Olle och Johan som är i farten, inte ens Muhammed eller Ali... Ett annat klientel.
Citera
2026-07-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vad är det för personer som stjäl laddkablar? Min spontana tanke är att det måste vara raggare. Å andra sidan så kör raggare inte elbilar. Vem stjäl det? Vad ska man med alla laddkablar till?

https://www.hd.se/helsingborg/tjuvar-slog-till-laddkablar-for-200-000-kronor-kapade-pa-en-minut/

Knarkare eller strövande zigenare. Tillfället gör tjuven och är det ett lätt byte så stjäl dom det.

"Värt 200k" och dom får bara 20-30k för 3 min jobb.
Citera
2026-07-18, 22:21
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Där har vi det, case closed

För de som inte är insatt så googla kopparstölder, allt från kyrktak till tågkablar. Det är inte Olle och Johan som är i farten, inte ens Muhammed eller Ali... Ett annat klientel.
Åh jo. Nog är Olle och Kalle inblandade i kopparstölder. Också. Det är inte bara zigenare som stjäl koppar.
Citera
2026-07-18, 22:26
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfsMustasch
Knarkare eller strövande zigenare. Tillfället gör tjuven och är det ett lätt byte så stjäl dom det.

"Värt 200k" och dom får bara 20-30k för 3 min jobb.
Skulle ju behöva vara flera hundra kg koppar, för att tjäna 20-30,000

Jag gissar på att de tjänade max 3000 kr, på att förstöra infrastruktur och orsaka skador för flera hundratusen för ägaren.
Citera
2026-07-18, 22:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Åh jo. Nog är Olle och Kalle inblandade i kopparstölder. Också. Det är inte bara zigenare som stjäl koppar.

Kan vara kringströvande skitungar av alla sorter också som bara har tråkigt och gillar att jävlas. Där jag bodde förut hade någon roats sig under några skärmtak och klippt av ca 30 motorvärmarkablar, inte stulit, bara klippt av.
Citera
2026-07-18, 22:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan vara kringströvande skitungar av alla sorter också som bara har tråkigt och gillar att jävlas. Där jag bodde förut hade någon roats sig under några skärmtak och klippt av ca 30 motorvärmarkablar, inte stulit, bara klippt av.
Jag tänkte mer på hemlösa och pundare.
Citera
2026-07-18, 22:52
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Det gissar jag med på.
Citera
2026-07-18, 22:57
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Tjuvar slog till – laddkablar för 200 000 kronor kapade på en minut

/ Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera