Citat:
Jo, jag kan hålla med till viss del. Dock anser jag att systemen tar allt för mycket uppmärksamhet från föraren med i vissa fall pipande och plingande och i andra fall felaktigt nödbromsande eller linjeassisterande. Jag tror inte detta är någon större fara för dig eller mig som är vana förare, men för någon som inte är lika van så kan onödigt uppmärksamhetspåkallande från ett inte optimalt hjälpsystem vara besvärande och även ställa till med dumma situationer.
Låter hyfsat vettigt det mesta.
Det är ju så att i princip inget kan göras 100% perfekt så det aldrig kan fela, irritera, passa alla och alla situationer etc, inte ens en så enkle sak som våra blinkers är perfekta i sin funktion inta kan ställa till det ibland. Men vi har nog blivit så vana vid deras funktion och ev egenheter, att vi knappt märker när det sker.
Men ny är dessa moderna system tämligen nya, så tillvänjning av oss själva sker fortfarande och även finputsning och utveckling av systemen och tekniken i dessa.
Det är ju så att i princip inget kan göras 100% perfekt så det aldrig kan fela, irritera, passa alla och alla situationer etc, inte ens en så enkle sak som våra blinkers är perfekta i sin funktion inta kan ställa till det ibland. Men vi har nog blivit så vana vid deras funktion och ev egenheter, att vi knappt märker när det sker.
Men ny är dessa moderna system tämligen nya, så tillvänjning av oss själva sker fortfarande och även finputsning och utveckling av systemen och tekniken i dessa.
En kollega körde sin bil för några månader sedan på en motorväg och helt plötsligt bromsade bilen helt utan anledning, det är givetvis inte bra. Sen blir många störda i sin körning av för mycket ingripande och plingande.
Nu kan jag inte sätta bilarnas system i förhållande till de tekniska system jag jobbar med inom radiologin, men någonstans så måste man veta vad man håller på med och kunna grunderna ordentligt. Så min uppfattning är att allt för många lite för mycket på tekniken.