Citat:
Jo, jag kör också diverse hyrbilar i mitt jobb. Jag brukar alltid lägga några minuter innan avfärd på att stänga av eller dra ner alla system och allt pipande så mycket som är möjligt. Jag har kört bil i över 30 år skadefritt, jag har även kört tungt i min ungdom som yrkesförare, kör kanske 2500 mil om året nu så det har ju minskat en del. Men jag säger inte att jag är perfekt och jag kan givetvis göra fel och hamna i en olycka. Min/våran egen bil, en Toyota från 2022 har jag också minimerat alla säkerhetssystem. Detta för att vi kör på "dåliga" vägar och även en hel del vägar med gräs i mitten, vilket fick bilen att trigga bromsvarning stup i ett.
Vi kör moderna bilar i jobbet , mellan 60-100 mil i veckan normalt och har så gjort under lång tid .
Är avståndet för stort för att köra på rimlig tid blir det flyg+hyrbil
Varken jag eller mina kollegor är förtjusta i allt pipande , ryckande i ratten och annat ofog och det är de yngre teknikerna som verkar finna det mest irriterande men ingen ( inte ens chefen , som är en extrem tekniknörd ) är nöjda med hur systemen fungerar i bilarna .
Det råder konsensus bland oss kring att detta stjäl uppmärksamheten från trafiken mer än vad det hjälper oss , kanske upplevs annorlunda bland dom som helst halvsover och fipplar med mobilen bakom ratten .
Att jag speciellt nämnde hyrbilen var för att den var så dåligt kalibrerad att man fick ta i rejält för att undvika en olycka , min fru hade troligen inte orkat hålla emot .
Är avståndet för stort för att köra på rimlig tid blir det flyg+hyrbil
Varken jag eller mina kollegor är förtjusta i allt pipande , ryckande i ratten och annat ofog och det är de yngre teknikerna som verkar finna det mest irriterande men ingen ( inte ens chefen , som är en extrem tekniknörd ) är nöjda med hur systemen fungerar i bilarna .
Det råder konsensus bland oss kring att detta stjäl uppmärksamheten från trafiken mer än vad det hjälper oss , kanske upplevs annorlunda bland dom som helst halvsover och fipplar med mobilen bakom ratten .
Att jag speciellt nämnde hyrbilen var för att den var så dåligt kalibrerad att man fick ta i rejält för att undvika en olycka , min fru hade troligen inte orkat hålla emot .
Jag säger inte att säkerhetssystem i fordon i sig "bara är skit" men det är väldigt svårt att skapa system som fungerar bra på alla typer av vägar och i alla miljöer, om vi bara tittar i Europa så finns det så många olika typer av vägar folk far på.
Det jag däremot vidhåller är att allt för många har allt för stor tilltro till säkerhetssystem och tror att de ska rädda dem ur alla möjliga faror och bekymmer. Detta gäller givetvis inte bara vid bilkörning. Jag jobbar med röntgenteknik kan man lite förenklat säga. Jag jobbar både kliniskt men även med FOU (forskning och utveckling) inom området och jag jobbar dels mot ett universitet men även mot ett par större företag som just är stora inom branschen och ligger i framkant. Vidare så reser jag runt en hel del, främst i Europa men även lite i Asien och presenterar data kring området. Det jag vill komma till är att inom röntgenvärden så har vi de senaste 10 åren tillämpat mer och mer AI och även annan teknik och det jag ser är att även här så litar allt för många på att tekniken ska lösa problem som uppstår. Jag hävdar att man måste kunna och förstå grunderna själv innan man kan lita på tekniken.
Jag vet att Dr.T nämnde backkamera, jag kan säga att jag har inget som helst emot backkamera, jag har det på min bil och tycker det är ett utmärkt hjälpmedel som ger en bra översikt bakom bilen. Men backkameran ingriper inte om jag nu backar över en stubbe eller så, det är mitt ansvar, den är bara ett bra visuellt hjälpmedel.