2026-07-18, 13:25
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Vi kör moderna bilar i jobbet , mellan 60-100 mil i veckan normalt och har så gjort under lång tid .
Är avståndet för stort för att köra på rimlig tid blir det flyg+hyrbil
Varken jag eller mina kollegor är förtjusta i allt pipande , ryckande i ratten och annat ofog och det är de yngre teknikerna som verkar finna det mest irriterande men ingen ( inte ens chefen , som är en extrem tekniknörd ) är nöjda med hur systemen fungerar i bilarna .
Det råder konsensus bland oss kring att detta stjäl uppmärksamheten från trafiken mer än vad det hjälper oss , kanske upplevs annorlunda bland dom som helst halvsover och fipplar med mobilen bakom ratten .
Att jag speciellt nämnde hyrbilen var för att den var så dåligt kalibrerad att man fick ta i rejält för att undvika en olycka , min fru hade troligen inte orkat hålla emot .
Jo, jag kör också diverse hyrbilar i mitt jobb. Jag brukar alltid lägga några minuter innan avfärd på att stänga av eller dra ner alla system och allt pipande så mycket som är möjligt. Jag har kört bil i över 30 år skadefritt, jag har även kört tungt i min ungdom som yrkesförare, kör kanske 2500 mil om året nu så det har ju minskat en del. Men jag säger inte att jag är perfekt och jag kan givetvis göra fel och hamna i en olycka. Min/våran egen bil, en Toyota från 2022 har jag också minimerat alla säkerhetssystem. Detta för att vi kör på "dåliga" vägar och även en hel del vägar med gräs i mitten, vilket fick bilen att trigga bromsvarning stup i ett.

Jag säger inte att säkerhetssystem i fordon i sig "bara är skit" men det är väldigt svårt att skapa system som fungerar bra på alla typer av vägar och i alla miljöer, om vi bara tittar i Europa så finns det så många olika typer av vägar folk far på.

Det jag däremot vidhåller är att allt för många har allt för stor tilltro till säkerhetssystem och tror att de ska rädda dem ur alla möjliga faror och bekymmer. Detta gäller givetvis inte bara vid bilkörning. Jag jobbar med röntgenteknik kan man lite förenklat säga. Jag jobbar både kliniskt men även med FOU (forskning och utveckling) inom området och jag jobbar dels mot ett universitet men även mot ett par större företag som just är stora inom branschen och ligger i framkant. Vidare så reser jag runt en hel del, främst i Europa men även lite i Asien och presenterar data kring området. Det jag vill komma till är att inom röntgenvärden så har vi de senaste 10 åren tillämpat mer och mer AI och även annan teknik och det jag ser är att även här så litar allt för många på att tekniken ska lösa problem som uppstår. Jag hävdar att man måste kunna och förstå grunderna själv innan man kan lita på tekniken.

Jag vet att Dr.T nämnde backkamera, jag kan säga att jag har inget som helst emot backkamera, jag har det på min bil och tycker det är ett utmärkt hjälpmedel som ger en bra översikt bakom bilen. Men backkameran ingriper inte om jag nu backar över en stubbe eller så, det är mitt ansvar, den är bara ett bra visuellt hjälpmedel.
Citera
2026-07-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jodå, jag är klar över att det kan finnas en sådan påverkan, men fundera på hur det funkar på flyget. Där kryllar det av allehanda hjälpsystem och övervakningar, ändå har piloterna fortfarande medel att ha ansvar för själva. Och de är bara människor de med, eller hur…?

Med den tesen du och andra tycks torgföra i tråden, så borde väl statistiken för flygolyckor ha ökat i linje med att fler sådana system som avlastar ”förarna” har införts, men jag är tämligen säker på att det är markant det omvända, att dessa system kraftigt bidragit till ökad säkerhet och mindre olyckor.

Så jag tror du och andra målar upp detta till för stora proportioner, kanske påhejade mer av egen bias än seriösa sakliga fakta understödda av seriös statistik.

Hur lång är en pilotutbildning jämfört med en körkortsutbildning?

Vilka procedurer går en pilot igenom innan de lyfter jämfört med vad en bilförare gör?

Måste man vara två st för att framföra en bil?

Riktigt dålig jämförelse.
Citera
2026-07-18, 14:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera

Vilka procedurer går en pilot igenom innan de lyfter jämfört med vad en bilförare gör?

Pilotutbildning? Alltså, det går inte att jämföra en Boeing triple 7 med en Cessna172.
Ja, dålig jämförelse, ett sportflygplan från tidigt 70-tal har stålvarnare och Gps. Knappast mer.
Citera
2026-07-18, 14:14
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Nej, du har fel helt enkelt.
Kina etc följer vad som sker i övriga världen och har sedan en massa decennier varit duktiga på att härma västvärlden, inte bara i produkter och deras design, men även inom en massa andra områden som t ex miljöpolitik. Det tar tid, men det sker faktiskt förändringar steg för steg i rätt riktning.

Alltmedan de konsumerar enorma mängder olja, gas och kol. Och varenda droppe vi sparar suger de tacksamt i sig.

.
Citera
2026-07-18, 15:46
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Jo - din chef fattar att man köper äldre renoverad bil eller köper beg som man renoverar/reparerar för 100,000 - 300,000
Förut bytte vi normalt tjänstebilarna vart tredje år och hade inte en bil äldre än fem år men eftersom dagens bilar är så mycket mer krångel och strul med så har vi i flera fall valt att avvakta med bilbytena tills man fått ordning på bitarna.

Finns liksom ingen anledning att byta en tre år gammal bil när den nya inte tillför något mervärde.
Citera
2026-07-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Då det är krav från EU att alla bilar har ISA så anser jag att systemet ska fungera och läsa av korrekt hastighet. Inte så som du själv skriver, att systemet läser av felaktig hastighet. Jag har inga problem med att se vägskyltar och läsa av vägmarkeringar för att veta vilken hastighet som gäller. Jag har kommit upp i en ålder då jag ser dåligt på nära håll så displayer, skärmar och de nya spegellösa backspeglarna är för mig värdelösa. Dessutom fungerar inte avståndsbedömning med en backspegelkamera och skärm.

Har jag kört in på en tomt så kan jag naturligtvis backa ut i samma spår utan att köra på den "dolda stenen eller röret". Hade däremot systemet hindrat mig från att backa på ett barn eller något annat som ovetandes går bakom bilen så kan jag hålla med dig om att det är bra.

Jag kan inte samarbeta med en bil som försöker styra in i mitträcket och ger mig konstgjorda vibrationer i ratten och dessutom tutar för att jag inte håller i ratten. Självklart håller jag i ratten, det är den enda kontakten jag har med vägbanan. Jag känner om jag har lågt däcktryck, om jag kör på vägmarkeringarna eller nära asfaltskanten och om vägbanan är spårig. Jag känner också om det är halka, mycket vatten på vägen eller vattenplaning. Ingen jävla mjukvara kan ersätta känslan man har med ratt, styrväxel och hjul.

Ställ högre krav på föraren och kortet som ger dig tillåtelse att köra bil. Som det är idag så sänks kraven på förare då trafikverket uppmanar sinneströga att välja villkor 78 för att lättare klara körprovet. EU ställer högre krav på biltillverkaren att bilen ska klara av alla situationer som den sinneströga inte klarar av.

Ok, då kan vi konstatera att du anser och verkligen tror att du själv är 100% ofelbar bakom ratten, aldrig kan råka göra fel, se fel höra fel, känna fel, eller kan råka ut för att nån annan gör nåt fel som du kanske kan drabbas av. Vi skulle behöva klona dig för du är sannerligen unik, om detta stämmer.

Men, nu finns det ju tyvärr gedigen forskning som tydligt visar att allt för många, i synnerhet män, tror sig vara bättre och ofelbara, ha full koll etc, men bevisligen inte alls har det. Vi har en rejäl förmåga att överskatta våra egna kunskaper förmågor och sinnen. Tills det går åt pipan….

Du skulle behöva en dag eller tre med en runda inom trafiksäkerhetsforskningen och se vad de kan visa dig hur det ligger till med det hela.

Jag anser även jag att jag är en mycket erfaren förare, jag jag har bevisligen lång och vid erfarenhet. Men jag är Karl för min hatt nog mycket för att ändå inse att jag som människa har en klase brister i mina sinnen, som mycket lätt kan spela mig spratt så jag t ex missar en vägskylt, eller vad som helst. Då kan dessa system vara en hjälp för de kanske hann se det man själv råkade missa. Så jag inser att trots min digra erfarenhet etc, så kan jag faktiskt råka göra fel, råka missa nåt, och det kan i värsta fall leda till en olycka.

Faktum är att just den tendensen att ha övertro på sig själv i trafiken, inte inse att man själv kan göra fel, kan ha en väsentlig del i att olyckor sker
Citera
2026-07-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jo, jag kör också diverse hyrbilar i mitt jobb. Jag brukar alltid lägga några minuter innan avfärd på att stänga av eller dra ner alla system och allt pipande så mycket som är möjligt. Jag har kört bil i över 30 år skadefritt, jag har även kört tungt i min ungdom som yrkesförare, kör kanske 2500 mil om året nu så det har ju minskat en del. Men jag säger inte att jag är perfekt och jag kan givetvis göra fel och hamna i en olycka. Min/våran egen bil, en Toyota från 2022 har jag också minimerat alla säkerhetssystem. Detta för att vi kör på "dåliga" vägar och även en hel del vägar med gräs i mitten, vilket fick bilen att trigga bromsvarning stup i ett.

Jag säger inte att säkerhetssystem i fordon i sig "bara är skit" men det är väldigt svårt att skapa system som fungerar bra på alla typer av vägar och i alla miljöer, om vi bara tittar i Europa så finns det så många olika typer av vägar folk far på.

Det jag däremot vidhåller är att allt för många har allt för stor tilltro till säkerhetssystem och tror att de ska rädda dem ur alla möjliga faror och bekymmer. Detta gäller givetvis inte bara vid bilkörning. Jag jobbar med röntgenteknik kan man lite förenklat säga. Jag jobbar både kliniskt men även med FOU (forskning och utveckling) inom området och jag jobbar dels mot ett universitet men även mot ett par större företag som just är stora inom branschen och ligger i framkant. Vidare så reser jag runt en hel del, främst i Europa men även lite i Asien och presenterar data kring området. Det jag vill komma till är att inom röntgenvärden så har vi de senaste 10 åren tillämpat mer och mer AI och även annan teknik och det jag ser är att även här så litar allt för många på att tekniken ska lösa problem som uppstår. Jag hävdar att man måste kunna och förstå grunderna själv innan man kan lita på tekniken.

Jag vet att Dr.T nämnde backkamera, jag kan säga att jag har inget som helst emot backkamera, jag har det på min bil och tycker det är ett utmärkt hjälpmedel som ger en bra översikt bakom bilen. Men backkameran ingriper inte om jag nu backar över en stubbe eller så, det är mitt ansvar, den är bara ett bra visuellt hjälpmedel.

Tja, jag förstår mycket av det du beskriver. Men varför inte göra som med så mycket annat, använd det när det kan göra nytta, vara till hjälp, och inte direkt stör. Typ aktivera systemen när du kör på vägar där det generellt sett funkar bra. Det kan ju vara en extra säkerhet, eller hur?

När det gäller backkamera, så kan ju backsensorer rädda dig från att köra på hinder bakom.

I min bil har jag sk ”utfartshjälp” som inte bara håller koll närmast bakom bilen, utan även kan varsla med pip och visuell varning om det kommer nån annan bil fara de på den väg jag ämnar backa/köra ut på, eler cyklist/gående. Det har ”räddat” mig mer än en gång från att riskera att hamna i elände, för ska man backa och samtidigt svänga och det är trångt, så kan man inte kolla bara 100% bakåt utan behöver kolla var fronten är med då och då, och kommer det då nån farande från sidan, så riskerar man att missa denne. Men då hjälper systemen mig.
Citera
2026-07-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera

Inte dålig jämförelse alls menar jag.

Man är två i cockpit inte minst försatt allt ska dubbelkollas och klareras av båda, man kollar alltså varandra. Och varför gör man så tror du….? Borde inte en ensam himla erfaren pilot vara så duktig att han aldrig kan göra fel….?

Sen detta med procedurer innan start.
Vad skall vi förare kontrollera och bekräfta innan start…? Finns det några punkter…?
Hur många av oss gör verkligen denna kontroll varje gång vi ska ut och köra…?
Hur många gör det varje gång? Dagligen? En gång i veckan? Eller en gång i månaden…? Eller kanske bryr sig föga och bilbesiktningen får säga sitt….?

Flyget har nått den extremt höga säkerhet de har just för att man verkligen gör kontrollerna, och för att man har en mängd säkerhetssystem som en mycket viktig hjälp. Eller tror du flyget skulle bli säkrare utan dessa system som hjälper piloterna att hålla koll…?
Citera
2026-07-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Alltmedan de konsumerar enorma mängder olja, gas och kol. Och varenda droppe vi sparar suger de tacksamt i sig.

.

Tunga argument du lägger fram….

Du kommer inte att gilla det, utan bara vifta bort det som AI fast det finns källor som AI grundar sig på…

Jag ställde frågan om Europas miljöpolitik och miljökrav haft någon effekt på Kina och Asien, svaret ser du nedan. Men du har såklart tyngre expertis och fakta…?

Citat:
Yes, European environmental policies have had a significant effect on Asia and China, primarily by forcing export-oriented industries to adopt greener standards and by serving as a regulatory blueprint for regional climate legislation.

1. Market Access and The "Brussels Effect"To maintain access to the lucrative European market, Asian and Chinese manufacturers are heavily incentivized to align with strict EU sustainability standards. Because it is often too costly to run separate production lines, these stringent norms—such as the EU's Ecodesign regulations—have effectively become the baseline for global manufacturing.

2. Trade Regulations and the Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)Policies like the EU’s CBAM require importers to pay a levy on the carbon emissions embedded in their goods. This creates immense financial pressure on Asian industries to decarbonize, driving massive investment into green technologies in places like China, Japan, and South Korea so they can remain globally competitive.

3. Direct Policy EmulationAsia has increasingly adopted European-style environmental frameworks to manage its own domestic crises.Emissions Trading Systems (ETS): China’s national carbon market, which is the largest in the world, was heavily designed using the EU's ETS as a technical blueprint.Chemicals Regulation: The EU's REACH regulation has prompted Asian nations to update and strengthen their own domestic product and chemical safety standards.

4. Direct Institutional CooperationThe EU maintains active, ongoing environmental dialogues with China and broader Asia to share best practices on circular economies and biodiversity protection. These partnerships provide technical assistance that shapes local environmental governance.Despite this influence, Asia and China do not blindly follow Europe. In areas like deforestation-free supply chains, China has been resistant to adopting direct trade restrictions. Instead of full regulatory alignment, the general trend in Asia is convergence of standards, primarily driven by economic necessity rather than geopolitical imitation.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-18 kl. 16:47.
Citera
2026-07-18, 16:48
Medlem
godboys avatar
Citat:
Tja, jag förstår mycket av det du beskriver. Men varför inte göra som med så mycket annat, använd det när det kan göra nytta, vara till hjälp, och inte direkt stör. Typ aktivera systemen när du kör på vägar där det generellt sett funkar bra. Det kan ju vara en extra säkerhet, eller hur?

När det gäller backkamera, så kan ju backsensorer rädda dig från att köra på hinder bakom.

I min bil har jag sk ”utfartshjälp” som inte bara håller koll närmast bakom bilen, utan även kan varsla med pip och visuell varning om det kommer nån annan bil fara de på den väg jag ämnar backa/köra ut på, eler cyklist/gående. Det har ”räddat” mig mer än en gång från att riskera att hamna i elände, för ska man backa och samtidigt svänga och det är trångt, så kan man inte kolla bara 100% bakåt utan behöver kolla var fronten är med då och då, och kommer det då nån farande från sidan, så riskerar man att missa denne. Men då hjälper systemen mig.
På den bil vi har har vi enbart backkamera och inga sensorer, men Toyotas backkameror anser jag vara bland de bästa och man ser allt tydligt. Sensorer kan givetvis vara till hjälp vid parkering, rätt många - eller snarare alla, hyrbilar verkar ha det idag. Oftast blir jag dock hämtad på flygplatserna och körd till hotellet eller konferensen. Tycker jag är allra smidigast. Ibland har jag valt att ta ett snabbtåg från flyget om det är det bästa alternativet just där.

Jag ska säga att det beror på från gång till gång hur jag gör. Startar jag ute på landet vid den där eländig skogsvägen så stänger jag av allt, det går rätt fort när man vet exakt hur man gör men sen blir det inte att jag sätter på det när jag kommer ut på vanliga vägar. Ska jag bara köra i stan så har jag ju redan gjort de inställningar som behövs, d v s lägsta nivå och då korrigerar jag inte mer.

Jag är inte emot assistanssystem i sig som du säkert förstår, men jag vill inte att de ska störa mer än de gör nytta. Hastighet klarar jag att ha koll på själv och det ska man klara om man är ute i trafiken. Så jag vill inte ha massa system som piper eller blinkar för saker jag redan sköter själv.

Filassistans är inget jag behöver och visst kan det få vara aktiverat om jag kör på normala vägar, men jag kör ofta på mycket smala vägar utan mittlinje men med kantlinje och jag gillar inte att bilen försöker styra mig mot mitten när jag går långt ut i kanten som jag gör vid möte, i det läget blir assistansen farlig om man inte vet hur den fungerar.

Som jag nämnt så är det mycket svårt att konstruera ett fullständigt fungerande säkerhetssystem som "gör rätt" i alla lägen. Vägar ser olika ut beroende på var man befinner sig. Det som systemet gör rätt på ett ställe blir farligt på ett annat.
Citera
2026-07-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
På den bil vi har har vi enbart backkamera och inga sensorer, men Toyotas backkameror anser jag vara bland de bästa och man ser allt tydligt. Sensorer kan givetvis vara till hjälp vid parkering, rätt många - eller snarare alla, hyrbilar verkar ha det idag. Oftast blir jag dock hämtad på flygplatserna och körd till hotellet eller konferensen. Tycker jag är allra smidigast. Ibland har jag valt att ta ett snabbtåg från flyget om det är det bästa alternativet just där.

Jag ska säga att det beror på från gång till gång hur jag gör. Startar jag ute på landet vid den där eländig skogsvägen så stänger jag av allt, det går rätt fort när man vet exakt hur man gör men sen blir det inte att jag sätter på det när jag kommer ut på vanliga vägar. Ska jag bara köra i stan så har jag ju redan gjort de inställningar som behövs, d v s lägsta nivå och då korrigerar jag inte mer.

Jag är inte emot assistanssystem i sig som du säkert förstår, men jag vill inte att de ska störa mer än de gör nytta. Hastighet klarar jag att ha koll på själv och det ska man klara om man är ute i trafiken. Så jag vill inte ha massa system som piper eller blinkar för saker jag redan sköter själv.

Filassistans är inget jag behöver och visst kan det få vara aktiverat om jag kör på normala vägar, men jag kör ofta på mycket smala vägar utan mittlinje men med kantlinje och jag gillar inte att bilen försöker styra mig mot mitten när jag går långt ut i kanten som jag gör vid möte, i det läget blir assistansen farlig om man inte vet hur den fungerar.

Som jag nämnt så är det mycket svårt att konstruera ett fullständigt fungerande säkerhetssystem som "gör rätt" i alla lägen. Vägar ser olika ut beroende på var man befinner sig. Det som systemet gör rätt på ett ställe blir farligt på ett annat.

Låter hyfsat vettigt det mesta.

Det är ju så att i princip inget kan göras 100% perfekt så det aldrig kan fela, irritera, passa alla och alla situationer etc, inte ens en så enkle sak som våra blinkers är perfekta i sin funktion inta kan ställa till det ibland. Men vi har nog blivit så vana vid deras funktion och ev egenheter, att vi knappt märker när det sker.
Men ny är dessa moderna system tämligen nya, så tillvänjning av oss själva sker fortfarande och även finputsning och utveckling av systemen och tekniken i dessa.
Citera
2026-07-18, 18:31
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ja du tror, det var bra formulerat….

Oavsett hur körduglig man är, så kan alla råka göra fel, eller menar du på allvar att du aldrig råkar göra fel trafiken, aldrig någonsin, och att det aldrig skulle ha kunnat sluta värre än det gjorde om omständigheterna varit annorlunda…?

Jag sitter frekvent och tar del av granskningar av händelser och olyckor inom mitt arbete, och det är nästan varje gång mycket erfarna och utbildade arbetare som lyckas ställa till det och råka illa ut, och deras beskrivning är 9 ggr av 10 ”skulle bara….” Och så gick det på skit med nåt som i efterhand var så uppenbart att det aldrig borde hänt.

Jag själv är en mycket erfaren förare (långt ifrån Sveriges bästa….) med alla behörigheter, men jag gör dagligen flera mindre missar i trafiken, ofta där och då små och ”obetydliga”, oftast sker det lite slumpartat eller av slarv, ibland mer eller mindre medvetet. Jag är bara människa, men har hur som helst i alla fall insikt och självkritik att förstå hur lite till av slump eller annat i dessa små händelser med missar det skulle räcke med för att det skulle kunnat sluta med en riktig incident, kanske en krock.

Har du den insikten, eller är du en perfekt och 100% ofelbar förare…?
Eftersom det var min teori om myntets baksida med automatisering, så tror jag givetvis det. Hur kan jag veta det med säkerhet?

Min poäng är att om ett system larmar konstant tenderar man att skita i det efter en stund, utav ren frustration. Olyckor händer alltid, med eller utan säkerhetssystem.

Ge mig en tillförlitlig statistik på att Lane Assist m.m. ger signifikant färre olyckor så drar jag tillbaka min teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in