2026-07-18, 00:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nu är inte jag så insatt i Bohemia (brrr), men det kan det mycket vel ha varit, vem som hellst kan ju ha varit där inne.
Cirkelstudium:

Axiom 1: "-Den okända mannen (vem som helst) kan eller måste vara gästen på Bohemia! Det kan inte vara GM-SE"

Axiom 2: "-Den okända mördaren (vem som helst) kan eller måste vara GM-SE! Det kan inte vara den okända mannen (vem som helst)!"

Slutsats: Axiom 1 och Axiom 2 ger att "Eftersom den okända mannen (vem som helst utom GM-SE) var på Bohemia måste GM-SE vara mördaren."
Citera
2026-07-18, 02:09
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Är det ingen som har tänkt tanken på om Stigs fru kan vara en källa till ett vapen?

Läser T.Ps bok nu och slogs av tanken. Som ni säkert märkt i tidigare inlägg är jag fortsatt skeptisk mot SE-GM men har inga problem att hoppa runt mentalt och peta in kommentarer.

Hon är en Lotta (kåren) samt har en pappa inom vapenbranschen, så det finns två möjliga vägar där. Stig kanske blir besvärad och får manligheten stukad över att frun har ett vapen och inte han, och lägger beslag på det med en konstruerad motivation om att han behöver det för att skydda sig från ungdomsgäng runt jobbet.

Frun låter han hållas men kan i efterhand räkna ut vad som har hänt, vilket orsakar skilsmässan.

Det kan förklara att hon utåt köper Stigs berättelse trots att hon bör vara väl medveten om hans skarvande efter år av äktenskap. Indirekt skyddar hon sig själv, extremt besvärad över sin indirekta roll som hon tar till graven. Att hon verkar tro på Stigs original-berättelse slog mig som något märkligt, hon om någon borde väl få utslag på bullshit-o-metern.

Jag tror ju att hon förstod tämligen omgående och att hon hjälper honom komma undan när han val satt sig i klistret.
Citera
2026-07-18, 09:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Cirkelstudium:

Axiom 1: "-Den okända mannen (vem som helst) kan eller måste vara gästen på Bohemia! Det kan inte vara GM-SE"

Axiom 2: "-Den okända mördaren (vem som helst) kan eller måste vara GM-SE! Det kan inte vara den okända mannen (vem som helst)!"

Slutsats: Axiom 1 och Axiom 2 ger att "Eftersom den okända mannen (vem som helst utom GM-SE) var på Bohemia måste GM-SE vara mördaren."

Jag vänder mig lite mot att ”vem som helst” skulle kunna förknippas med livräddning på OP.
Citera
2026-07-18, 13:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
JA pratade, efter att ha klivit ur bilen, med en "lite bastant" man i keps. SE var i helfigur inte bastant.

Vad värre är, det finns ingen skymt av denne lite bastante man i beskrivningarna 1986.

Den man JA pratade med i inledningsskedet, som beskrivs och ska pekas ut i maj 1986, är JÅS.

Alltjämt finns alltså inget som tyder på att SE var kvar på platsen efter skotten.

En pollett som borde ha trillat ner för 40 år sen.

Din önskedröm att JA pekade ut SE och beskrev SE faller som vanligt i bitar.

Den faller inte i bitar. Den är stark som betong.

JA pekade ut SE i fotovisningsförhöret den 14 maj 1986 (E9978-1-C). Han till och med anmärkte att SE hade keps.

Som alla läskunniga kan se. Din grammofonskiva lyssnar ingen på.

SE såg bastant ut med tröja och rock.
Citera
2026-07-18, 13:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag vänder mig lite mot att ”vem som helst” skulle kunna förknippas med livräddning på OP.
Ja, jag tyckte själv att det var lite konstigt att mannen som deltog vid livräddningsförsöken på OP inne på Bohemia kunde vara vem som helst förutom SE. SvD hade ju skrivit i en bildtext under en bild på SE (inte JÅS) att han gjort just det.

När jag tänker på detta och dricker mitt Cirkelkaffe är det ännu konstigare att den okända gärningsmannen inte kan vara okänd utan måste vara den påhittade men kände GM-SE.

Jag tror jag får fundera några varv till på detta "Cirkelstudium". Något känns lite off.
Citera
2026-07-18, 14:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, jag tyckte själv att det var lite konstigt att mannen som deltog vid livräddningsförsöken på OP inne på Bohemia kunde vara vem som helst förutom SE. SvD hade ju skrivit i en bildtext under en bild på SE (inte JÅS) att han gjort just det.

När jag tänker på detta och dricker mitt Cirkelkaffe är det ännu konstigare att den okända gärningsmannen inte kan vara okänd utan måste vara den påhittade men kände GM-SE.

Jag tror jag får fundera några varv till på detta "Cirkelstudium". Något känns lite off.

K:et i Circle K kanske står för (K)las Gustavsson? Circle K-kaffe är väl det närmaste man kommer cirkelkaffe idag.

Han och hans små olycksbröder är ju vana vid att spå i kaffesumpen när det gäller lösningen på MOP.

Det vore väldigt intressant att få tala med Bohemiatipsaren. Rimligen borde hen komma ihåg varför hen fick intrycket att ”livräddaren” varit inne på mordkvällen.

Om det stämmer in tillräckligt bra på det vi vet om SE borde väl saken vara klar.
Citera
2026-07-18, 15:01
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Något som fick utslag på min "bullshit-o-meter" är väl att ME hade "en pappa inom vapenbranschen".

MEs pappa dog tidigt och jobbade inte inom vapenbranschen.

SEs första fru hade faktiskt en pappa inom vapenbranschen, men de var skilda sedan många år när mordet skedde.

Inte undra på att Dalulven tyckte det var intressant att du fick dina fakta lite i fel ordning. Han är inte så bra själv i detta avseende.

Är du säker? Fick detta på Wikipedia.

Citat:
Engströms första äktenskap från 1964 slutade i skilsmässa 1967[20] och han gifte om sig 1968 med Margareta Engström. Margareta Engström, född Hessle, var dotter till Bofors artilleridirektör Nils Hessle. Hennes farfarsfar var riksdagsmannen Wolter Hessle. Paret Engström byggde ett sommarhus på Muskö under 70-talet och en villa i Roslags-Näsby 1979.
Citera
2026-07-18, 16:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
usprungligen kan säkert rätta till Wikipediasidan
Citera
2026-07-18, 16:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Har du en länk eller referens till primärkällan här?

Nedan är mina tidigare anteckningar. (Kan kolla närmare på detta när jag sitter lite bättre till)

https://drive.google.com/file/d/1o6DhZ4zoEEuQH0OGF08gnOWa3WAJJSfP/view

NFC's DNA-analys av bekännelsebrev etc.

Beteckningen 2018-5000-BG127395-2 är ett kuvert och sannolikt beslag från 2018 där man återfunnit Stigs DNA

D 2549-1(86-03-29) och D 11509-1(89-04-10) är två brev, postade i Norrtälje och från samma person.
https://drive.google.com/file/d/1OwoxkkHGSi-xGSU0GF0FlA5zknh70iAg/view
https://drive.google.com/file/d/1iEq0ItHRtFsIVLx_Z2Nv3_whsTABKQl5/view

1986-04-23
E 4799-1 den gav inte träff mot vare sig Stig eller Norrtälje-personen
"Damen" som blev påsprungen i trappan Malmskillnadsgatan - Kungsgatan
https://drive.google.com/file/d/1TDsSNp5ZKEI_RbTAxz5MezX9_49NlEJD/view

E 5412-1 ingen aning och här fann man inget DNA alls.
Poststämplat 9/5-86 i Stockholm

GA22287-1 verkar vara själva kuvertet och här blev det +3 på Norrtälje-personen
Sid 4-6
https://drive.google.com/file/d/1OwoxkkHGSi-xGSU0GF0FlA5zknh70iAg/view

Bekräftelsen att man hade SE's DNA på kuvertet. Jämförelse med ett vykort
5000-K1549141-17
https://drive.google.com/file/d/1u3dcxsrp8h8MWdZdxiUqYEwfJ2iGu3KD/view
Citera
2026-07-18, 17:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Blev OP livräddad inne på Bohemia? Det var en nyhet.

Det är tyvärr oklart exakt när den okände mannen var in, om det ens var samma kväll.

Precis som med HO:s "ett par minuter" är det en tunn uppgift att hänga upp något på.
Citera
2026-07-18, 17:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Engströms första äktenskap från 1964 slutade i skilsmässa 1967[20] och han gifte om sig 1968 med Margareta Engström. Margareta Engström, född Hessle, var dotter till Bofors artilleridirektör Nils Hessle. Hennes farfarsfar var riksdagsmannen Wolter Hessle. Paret Engström byggde ett sommarhus på Muskö under 70-talet och en villa i Roslags-Näsby 1979.

Ja, tydligen hade jag lite fel där. (Jämför gärna med de som tror att bilden som JA reagerade på föreställde JÅS och inte SE. De har också fel.)

Jag tyckte tidslinjen blev så konstig i inlägget där man spekulerade i om ME fått mordvapnet av sin far, Nils Hessle som dog 1953 innan hon ens träffat SE och innan OP blev mördad.

Nils Hessle jobbade väl på Bofors som tillverkade vapen i Sverige av betydligt grövre kaliber än S&W som är ett amerikanskt bolag med tillverkning utanför Sverige.

Det blir väl lite som att tro att de som var släkt med personal på Volvo ofta ärvde modellbilar tillverkade i Japan när dessa dog.
Citera
2026-07-18, 17:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Blev OP livräddad inne på Bohemia? Det var en nyhet.

Det är tyvärr oklart exakt när den okände mannen var in, om det ens var samma kväll.

Precis som med HO:s "ett par minuter" är det en tunn uppgift att hänga upp något på.
För de som hänger upp hela sitt tänkande på en mörk rock, eller plagg, en keps, eller några andra huvudbonader och en enstaka observation av något väskliknande med hård form utan synlig rem är det säkert lockande att avfärda både flera vittnen inne på Bohemia och HO med fleras vittnesmål från Skandia om ett mycket specifikt samtal.

Kan sommarvärmen fått din hjärna att gå i baklås så att den fastnat i den påhittade hypotesen att den påhittade GM-SE sköt OP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in